GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9205055602023 Türk Dünyası’nda Âşıklık Geleneği II (Yaratım ve İcra) Seçmeli Ders Grubu 1 2 6,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Bu dersin amacı Türk Dünyası âşıklık geleneklerinde yaratılan sözlü ürünlerin türleri ile bu ürünlerin icrası hakkında bilgi vermek ve bu ürünlerin Türk Dünyası halk şiiri ve edebiyatına katkısını belirlemektir.


Doç. Dr. Fazıl Özdamar


1 1-Öğrenciler Türk Dünyası âşıklık gelenekleri (Anadolu, Azerbaycan, İran, Türkmenistan, Kazakistan, Kırgızistan, Doğu Türkistan vd. Türk bölgeleri) hakkında bilgi sahibi olur.
2 2-Türk Dünyası’ndaki âşıklık geleneklerinin yaratım özellikleri hakkında bilgi edinir.
3 3-Bu gelenekte üretilen şiir, halk hikâyesi, destan vd. ürünleri ve bu ürünlerin özelliklerini öğrenir.
4 4-Türk Dünyasının âşıklık geleneğinin günümüzdeki durumu hakkında yorum getirebilir.
5 5-Türk Dünyasının âşıklık geleneklerinin mukayesesini yapabilir.

Birinci Öğretim



[Yok]


Bu derste Türk Dünyası ve Anadolu sahası âşıklık geleneklerinin özellikleri, günümüzdeki durumu ve şiir, halk hikâyesi, destan gibi örneklerin yaratım ve icra özellikleri üzerinde durulacaktır.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Türk Kültürü İçinde Âşıklık Geleneğinin Önemi
2 Âşıklık Geleneği ve Sosyal Çevre
3 Âşıklık Geleneği ve Yaratım
4 Türk Dünyası Âşıklık Geleneğinin Temsilcileri (Batı Türkleri)
5 Türk Dünyası Âşıklık Geleneğinin Temsilcileri (Doğu Türkleri)
6 Âşıklık Geleneğinin Oluşumu
7 Âşıklık Geleneğinin Dönüşümü (Ozan’dan Âşığa)
8 Ara Sınav
9 Türk Dünyası Âşıklık Geleneğinde Eğitim (Başlama)
10 Türk Dünyası Âşıklık Geleneğinde Eğitim (Süreçler)
11 Türk Dünyası Âşıklık Geleneğinde Kullanılan Çalgı Aletleri
12 Türk Dünyası Âşıklık Geleneğinde İlk Şiir Örnekleri (Batı Türkleri)
13 Türk Dünyası Âşıklık Geleneğinde İlk Şiir Örnekleri (Doğu Türkleri)
14 Türk Dünyası Âşıklık Geleneğinde İlk Anlatı Örnekleri (Batı Türkleri)
15 Türk Dünyası Âşıklık Geleneğinde İlk Anlatı Örnekleri (Doğu Türkleri)
16 Final Sınavı

1. Ata Yıldız, Naciye ve Turan, Fatma Ahsen (Ed.) (2016). Türk Dünyası Âşık Edebiyatı. Ankara: Akçağ Yayınları. 2. Günay, Umay (1999). Türkiye’de Âşık Tarzı Şiir Geleneği ve Rüya Motifi. Ankara: Akçağ Yayınları. 3. Artun, Erman (2001). Âşıklık Geleneği ve Âşık Edebiyatı. Ankara, 2001. 4. Köprülü, M. Fuad (2004). Saz Şairleri. Ankara: Akçağ Yayınları. 5. Köprülü, M. Fuad (2004). Edebiyat Araştırmaları 1. 4. Baskı, Ankara: Akçağ Yayınları. 6. Köprülü, M. Fuad (2004). Edebiyat Araştırmaları 2. 2. Baskı, Ankara: Akçağ Yayınları. 7. Özarslan, Metin (2001). Erzurum Âşıklık Geleneği. Ankara: Akçağ Yayınları. 8. Özdamar, Fazıl (2014). Tebriz Âşıklık Geleneği ve Tebrizli Âşık Ali (Ali Feyzullahî Vahid). Ankara: Berikan Yayınları. 9. Kaya, Doğan (2003). Âşık Edebiyatına Giriş. Bişkek: Manas Üni. Yay. 10. Yakıcı, Ali (2009). Ozan Dili Çevik Olur. Ankara: Gazi Kitabevi. 11. Köksel, Behiye (2012). 20. Yüzyıl Âşık Şiiri Geleneğinde Kadın Âşıklar. Ankara: Akçağ Yay. 12. Artun, Erman (1996). Günümüzde Adana Âşıklık Geleneği (1966-1996) ve Âşık Feymani. Adana: Adana Valiliği İl Kültür Müdürlüğü Yay. 13. Çobanoğlu, Özkul (2009). Âşık Tarzı Kültür Geleneği ve Destanı. Ankara: Akçağ Yayınları. 14. Kobotarian, Nabi (2013). Tebriz Âşıklık Geleneği ve Âşık Edebiyatı, Adana: Karahan Kitabevi.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 40
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 60
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 60
Final Sınavı için Bireysel Çalışma 1 40
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
Derse Katılım 14 3 42
Seminer 2 2 4
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma 17 2 34
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 3 2 6
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 3 2 6
Okuma 14 6 84
Toplam İş Yükü (saat) 180

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
ÖÇ 1 5 3 4 5 4 4 5 4 5 5
ÖÇ 2
ÖÇ 3
ÖÇ 4
ÖÇ 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek