Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9204025702024 | Dış Politika Analizi | Ders | 1 | 2 | 6,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Bu dersin ana amacı öğrencilerin Uluslararası İlişkilerin bir alt çalışma dalı olan Dış Politika Analizinin temel kavramsal, kuramsal ve analitik yaklaşımlarını sistematik bir şekilde tanımasını, zayıf ve güçlü yönlerini değerlendirebilmesini ve verili dış politika örneklerini açıklamak ve analiz etmek üzere kullanmasını da sağlamaktır.
Prof. Dr. Siret HÜRSOY
1 | Dış Politika Analizinin tarihsel ve düşünsel kaynaklarını ve disiplinlerarası boyutunu gösterebilmek, özellikle Uluslararası İlişkiler disiplini ile karşılaştırmalı siyaset arasında bir köprü oluşturduğunu kavrayabilmek; |
2 | Dış Politika Analizinde Realizm, Liberalizm ve Sosyal Yapılandırmacılık gibi temel kuramsal yaklaşımlarla analiz düzeyleri çerçevesini kavrayabilmek ve dış politika çözümlemesinde kullanabilmek; |
3 | Farklı analiz düzeylerinde dış politika yapımına ve uygulamasına etki eden bir çok değişik aktörü ve unsuru saptayabilmek ve önemini değerlendirebilmek; |
4 | Dış politikayı kuramsal ve kavramsal düşünebilmek; dış politika örnek olaylarına Dış Politika Analizi’nin ilgili kuramsal, kavramsal ve analitik yaklaşımlarını uygulayabilmek, bu yaklaşımlar yardımıyla dış politika gelişmelerini analiz edebilmek; ve dış ilişkilerde kuramsal açıdan tutarlı, siyasal, toplumsal ve etik sonuçlarını düşünerek ve değerlendirerek uygun politikalar geliştirebilmek; |
5 | Dış politikada ahlaki ilkelerin ve normların oynadığı rolü değerlendirebilmek, ve kuramsal ve pratik açıdan tartışabilmek; dış politika kararlarına ve eylemlerine eleştirel yaklaşabilmek, siyasal, toplumsal ve etik açıdan sonuçlarını düşünebilmek, ve uluslararası barışa, güvenliğe ve adalete katkılarını değerlendirebilmek. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Dış Politika Analizi teoride ve uygulamada dış politikanın oluşturulması ve uygulanmasıyla ilgilidir. Bu amaçla, bu derste alandaki başlıca kuramsal (Realizm, Liberalizm, Sosyal Yapılandırmacılık ve Marksizm) ve analitik yaklaşımlar ele alınmakta ve özellikle farklı analiz düzeyleri (bireysel, örgütsel, devlet ve uluslararası sistem) çerçevesinde devletlerin dış davranışları incelenmektedir. Derste ayrıca önemli tarihsel ve güncel dış politika örnekleri (Küba Füze Krizi, Irak Savaşı, ABD Büyük Stratejisi, AB Genişleme Politikası, ve Türk dış politikasından örnekler) incelenmekte ve dış politikanın oluşturulmasında ve uygulanmasında ahlaki ilkelerin ve normların yeri ve önemi tartışılmaktadır. Ders sonunda öğrencilerin bir dış politika çıktısını derste ele alınan kavramsal, analitik veya teorik çerçevelerden yararlanarak analiz edebilmeleri beklenmektedir.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Giriş | ||
2 | Uluslararası Politikanın Temel Sorunları ve Aktörler | ||
3 | Uluslararası Politikada Analiz Düzeyi ve Teori Sorunları | ||
4 | Dış Politika Analizi ve Güç Yaklaşımı | ||
5 | Dış Politika Analizinde Karar Alma Yaklaşımları ve İç-Dış Politika İlişkisi | ||
6 | Devletlerin Dış Politika Amaçları | ||
7 | Devletlerin Dış Politika Stratejileri | ||
8 | Ara Sınav | ||
9 | Devletlerin Dış Politika Araçları - I | ||
10 | Devletlerin Dış Politika Araçları - II | ||
11 | Dış Politikada Genel Ortam | ||
12 | İç Siyasal Ortam | ||
13 | Dış Siyasal Ortam - I | ||
14 | Dış Siyasal Ortam - II | ||
15 | Genel değerlendirme ve tekrar | ||
16 | Final Sınavı |
Temel Kaynak: Faruk Sönmezoğlu, Uluslararası Politika ve Dış Politika Analizi, İstanbul: Filiz Kitabevi, 2005 Ek Kaynaklar: 1. Laura Neack, The New Foreign Policy: Power Seeking in a Globalized Era, 2nd ed., (Lanham, MD: Rowman & Littlefield, 2008). 2. Steve Smith, Amelia Hadfield, Tim Dunne, eds., Foreign Policy: Theories, Actors, Cases, (Oxford: Oxford University Press, 2008). 3. Graham Allison and Philip Zelikow, The Essence of Decision: Explaining the Cuban Missile Crisis, 2nd ed., (Boston: Little Brown, 1999). 4. Robert Jervis, Perception and Misperception in International Politics (Princeton University Press, 1976).
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 50 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 50 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Bireysel Çalışma | 10 | 4 | 40 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 2 | 5 | 10 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 3 | 10 | 30 |
Okuma | 14 | 3 | 42 |
Toplam İş Yükü (saat) | 166 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | |
ÖÇ 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 2 | |||
ÖÇ 2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 2 | |||
ÖÇ 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 2 | |||
ÖÇ 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 2 | |||
ÖÇ 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 2 |