Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9304135222014 | Üreme Sağlığı ve Hemşirelik Yaklaşımı | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 2 | 4,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Üreme sağlığı/cinsel sağlığın (ÜS/CS) tanımı, Dünya’da ve Türkiye’de sunulan ÜS/CS’nin durumu, bütünsel yaklaşımla sunulan ÜS/CS hizmetleri konusunda bilgi kazanmak, ÜS/CS koruyucu sağlık bakımını öğrenmektir.
Prof. Dr. Şenay ÜNSAL ATAN, Dr. Öğr. Üyesi Özlem DEMİREL BOZKURT
1 | Üreme sağlığını tanımlayabilmeli, amacını ve kapsamını açıklayabilme |
2 | Üreme Hakları ve Cinsel Hakları bilme ve bu bilgiyi bakım becerilerine aktarabilme |
3 | Üreme sağlının bileşenlerini açıklayabilme |
4 | Üreme Sağlığına Yönelik Uluslararası ve Ulusal Düzenlemeleri bilme ve ailelere yönelik çalışmalar kapsamında bu bilgileri uygulamalara aktarabilmeli, becerilerini geliştirebilme |
5 | Üreme Sağlığı Hizmetlerinde Hemşirenin Rolünü kavrayarak önemini bilme |
6 | Evlilik Öncesi Danışmanlık becerilerini geliştirerek ailelere gerekli hemşirelik yaklaşımlarını yapabilme |
7 | Üreme haklarının toplumda nasıl kullanıldığını kavrayabilme |
8 | Toplum Sağlığı Açısından Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar ve Neden Olan Etkenleri öğrenme, gerekli hemşirelik girişimlerini planlama ve uygulama becerisini geliştirebilme |
9 | Cinsel sağlığın korunması için gerekli olan önlemleri bilme ve gerekli hemşirelik girişimlerini planlama ve uygulama becerisini geliştirebilme |
10 | Gebelikten Korunma Yöntemlerinin etki mekanizmalarını, yan etkilerini bilme ve gerekli eğitimleri yapabilme becerilerini geliştirebilme |
11 | Güvenli Annelik yaklaşımlarını öğrenme ve gerekli eğitimleri yapabilme becerilerini geliştirebilme |
12 | Ülkemizin CS/ÜS politikalarını ve yasalarını açıklayabilme |
13 | Danışmanlık konusundaki terimleri ve ilkeleri tanımlayabilme |
İkinci Öğretim
Yok
Yok
Üreme Sağlığı Kavramı, Üreme Hakları ve Cinsel Haklar, Kadınlar İçin Önemi, Üreme Sağlığına Yönelik Uluslararası ve Ulusal Düzenlemeler Üreme Sağlığı Hizmetlerinde Hemşirenin Rolü, Dünyada ve Ülkemizde Başlıca Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Sorunları (Bölgeler arası farklar) Etkileyen Faktörler ve Çözüm Önerileri, Engelli Bireylerde Üreme Sağlığı Sorunları ve Çözüm Önerileri, İnsan Hayatının Çeşitli Evrelerinde Üreme Sağlığı Sorunları ve Çözüm Önerileri, Dünyada ve Türkiye’de Kadının Durumu: Kadın ve Eğitim, Kadın ve Çalışma Yaşamı, Kadın ve Siyasal Yaşam, Kadın ve Çevre, Kadın ve Medya, Türkiye’de Gençlerin Üreme Sağlığı Durumları, Ergen Sağlığı ve Cinselliği, Cinsel Yolla Bulaşan Enfeksiyonlar-Türkiye ve Dünyadaki Durum, Doğurganlığın Düzenlenmesi ve Güvenli Annelik, Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Sağlığı, Kadına Yönelik Şiddet, Kadın Cinayetleri ve Çocuk İstismarı, Farklı Cinsel Yönelimi Olan Bireylerde Üreme Sağlığı Sorunları, Evlilik Öncesi Danışmanlık
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Ders Tanıtımı | ||
2 | Literatür Tarama | ||
3 | Üreme Sağlığı Kavramı, Üreme Hakları ve Cinsel Haklar, Kadınlar İçin Önemi Üreme Sağlığına Yönelik Uluslararası ve Ulusal Düzenlemeler Üreme Sağlığı Hizmetlerinde Hemşirenin Rolü | ||
4 | Dünyada ve Ülkemizde Başlıca Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Sorunları (Bölgeler arası farklar) Etkileyen Faktörler ve Çözüm Önerileri | ||
5 | Engelli Bireylerde Üreme Sağlığı Sorunları ve Çözüm Önerileri | ||
6 | İnsan hayatının çeşitli evrelerinde üreme sağlığı sorunları ve çözüm önerileri | ||
7 | Dünyada ve Türkiye’de kadının durumu: Kadın ve eğitim, kadın ve çalışma yaşamı, kadın ve siyasal yaşam, kadın ve çevre, kadın ve medya | ||
8 | Türkiye’de gençlerin üreme sağlığı durumları Ergen Sağlığı ve Cinselliği | ||
9 | ara sınav | ||
10 | Cinsel Yolla Bulaşan Enfeksiyonlar-Türkiye ve dünyadaki durum | ||
11 | Doğurganlığın düzenlenmesi ve güvenli annelik | ||
12 | Toplumsal cinsiyet ve Kadın Sağlığı | ||
13 | Kadına yönelik şiddet, kadın cinayetleri ve çocuk istismarı | ||
14 | Farklı cinsel yönelimi olan bireylerde üreme sağlığı sorunları | ||
15 | Evlilik Öncesi Danışmanlık | ||
16 | final sınavı |
1. Şirin, A., Kavlak, O. (Ed) (2015). Kadın Sağlığı. Nobel Tıp, İstanbul. 2. Taşkın L. (2016). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. Birleştirilmiş ve Genişletilmiş Baskı. Sistem Ofset, Ankara. 3. Türkiye Nüfus ve Sağlık Araştırması (2018). Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü, Ankara, Ekim 4. Gilbert H., Harmon J. (2002). Yüksek Riskli Gebelik ve Doğum El Kitabı (Taşkın L. Çeviri Editörü). Ankara: Palme Yayıncılık. 5.Özkan HA. (2019). Hemşirelik ve Ebelik için Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Akademisyen Kitabevi.Ankara 6. Taner, A., Demirel Bozkurt, Ö. Görme yetersizliği olan kadınların üreme sağlığı sorunları ve çözüm yolları. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi (DEUHFED), 14(1), 84-91. 7. Taner, A., Demirel Bozkurt, Ö. Görme engelli kadınlara verilen planlı üreme sağlığı eğitiminin bilgi düzeyi ve memnuniyet üzerine etkisi. Turkiye Klinikleri J Nurs Sci. 13(2), 239-50. 8. Öztürk R. The impact of violence against women courses on the attitudes of nursing students toward violence against women and their professional roles. Nurse Educ Pract. 2021 Mar;52:103032. doi: 10.1016/j.nepr.2021.103032. Epub 2021 Mar 19. PMID: 33823375. 9. Öztürk R, Herbell K, Morton J, Bloom T. "The worst time of my life": Treatment-related stress and unmet needs of women living with infertility. J Community Psychol. 2021 Jul;49(5):1121-1133. doi: 10.1002/jcop.22527. Epub 2021 Feb 22. PMID: 33616236; PMCID: PMC8324009. 10. Gümüşsoy S, Öztürk R, Kavlak O, Hortu İ, Yeniel AÖ. Investigating Pelvic Floor Muscle Strength in Women of Reproductive Age and Factors Affecting It. Clin Nurs Res. 2021 Sep;30(7):1047-1058. doi: 10.1177/10547738211000350. Epub 2021 Mar 14. PMID: 33719590. 11. Gumussoy S, Kavlak O, Yeniel AO. Effects of Biofeedback-Guided Pelvic Floor Muscle Training With and Without Extracorporeal Magnetic Innervation Therapy on Stress Incontinence: A Randomized Controlled Trial. J Wound Ostomy Continence Nurs. 2021 Mar-Apr 01;48(2):153-161. doi: 10.1097/WON.0000000000000740. PMID: 33690249. 12. Kavlak, O., Atan, Ş. Ü., Güleç, D., Öztürk, R., & Atay, N. (2012). Pregnant women’s use of the internet in relation to their pregnancy in Izmir, Turkey. Informatics for Health and Social Care, 37(4), 253–263. https://doi.org/10.3109/17538157.2012.710686 13. Pehlivan N, Demirel Bozkurt O. Comparison of Cradle Hold Versus Football Hold Breastfeeding Positions after Cesarean Section in Primiparous Mothers. Breastfeed Med. 2021 Nov;16(11):904-908. doi: 10.1089/bfm.2021.0029. Epub 2021 Jun 16. PMID: 34134521.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 10 | 2 | 20 |
Rapor Hazırlama | 3 | 3 | 9 |
Rapor Sunma | 3 | 3 | 9 |
Makale Kritik Etme | 3 | 3 | 9 |
Bireysel Çalışma | 10 | 5 | 50 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 8 | 8 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 8 | 8 |
Okuma | 10 | 1 | 10 |
Toplam İş Yükü (saat) | 127 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | |
ÖÇ 1 | 5 | 5 | |||
ÖÇ 2 | 5 | 5 | 5 | ||
ÖÇ 3 | 5 | 5 | |||
ÖÇ 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
ÖÇ 5 | 5 | 5 | |||
ÖÇ 6 | 5 | 5 | 5 | ||
ÖÇ 7 | 5 | 5 | 5 | 5 | |
ÖÇ 8 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
ÖÇ 9 | 5 | 5 | 5 | 5 | |
ÖÇ 10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
ÖÇ 11 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
ÖÇ 12 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
ÖÇ 13 | 5 | 5 |