Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9304135022014 | Doğum Bilgisi ve Hemşirelik Yaklaşımı | Ders | 1 | 2 | 12,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Bu ders, doğum bilgisi ve hemşirelik yaklaşımı hakkında teorik bilgiler vermeyi ve bu bağlamda öğrencilere hemşirelik becerisi kazandırmayı ve sağlığı olumsuz etkileyen durumları düzeltmelerine yardımcı olacak gerekli ilkeleri öğretmeyi amaçlamaktadır. Bu ders aynı zamanda öğrencilerin doğum ve hemşirelik bilgilerinin gelişimini izleme ve araştırma ile ilgili incelemelerin önemini kavramalarını amaçlamaktadır.
Prof.Dr.Şenay Ünsal Atan, Prof.Dr.Gül Ertem, Doç.Dr.Zeynep Daşıkan, Doç.Dr.Ruşen Öztürk
1 | Perinatal dönemde anne-fetus-yenidoğan sağlığının takibini planlama ve sağlık eğitimi gereksinimlerini karşılayabilme |
2 | Perinatal dönemde anne-fetus-yenidoğan sağlığının normalden sapma durumlarında erken tanı, tedavi ve rehabilitasyonla ilgili temel bilgileri hemşirelik açısından yorumlayabilme |
3 | Gebelik komplikasyonlarını önleme, erken tanı ve tedavide gerekli girişimleri planlama ve uygulamada prenatal bakım ekibi ile iş birliği yapabilme |
4 | Postpartum erken dönemde anneye ilişkin sağlık eğitimi gereksinimlerini karşılayabilme |
5 | Sağlığın normalden saptığı perinatal dönem sağlık sorunlarının çözümünde hemşirelik bakımını formüle ederken daha önce kazandığı bilgileri sentezleyebilme |
6 | Perinatal dönemde sağlığın normalden saptığı durumlarda sağlığın korunması ve geliştirilmesinde hemşirenin rol ve sorumluluklarını öğrenebilme |
7 | Perinatal dönemde anne ve yeni doğan sağlığını yükseltilmesine yönelik bakım planlama, eğitim, danışmanlık yapabilme |
İkinci Öğretim
Yok
Yok
Doğurganlığın kadın sağlığı üzerine etkileri ile gebelik sürecinde meydana gelen fizyolojik/psikolojik değişiklikler, doğum öncesi/sırası/sonrası bakım ve izlem, vajinal/müdahaleli/sezaryen doğum, alternatif doğum çeşitleri, riskli doğum eylemi ve doğum sürecinde hemşirenin görev ve sorumlulukları, doğum sonu dönem, yenidoğan değerlendirme ve pandemi sürecinde doğum eylemi
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Dersin Tanımı | ||
2 | Literatür Tarama | ||
3 | Doğurganlık ve Kadın Sağlığı, Güvenli Annelik, Gebelik Kayıpları ve Kadına Yansıması, Gebeliğin Kültürel Boyutu | ||
4 | Gebelikte Fizyolojik ve Psikolojik Değişiklikler ve Uyum | ||
5 | Fetal Sağlığın Değerlendirilmesi ve Genetik Danışmanlık | ||
6 | Doğum Öncesi Bakım ve İzlem, (Doğum Öncesi Sınıfların önemi) | ||
7 | Gebelikte Riskli Durumlar (Gebelikte ortaya çıkan riskli durumlar, Gebelikte risk oluşturan durumlar) | ||
8 | Normal Doğum Eylemi Doğum Eyleminde İzlem ve Bakım | ||
9 | Riskli Doğum Eylemi, Doğum Eylemine Müdahale (Eylemin indüksiyonu, Epizyotomi, Amniyotomi, Vakum, Forseps, Sezaryen, Sezaryen Sonrası Vajinal Doğum:SSVD) | ||
10 | Ara Sınav | ||
11 | Doğum Çeşitleri ve Hemşirelik Bakımı (Doğal Doğum, Aktif Doğum, İçgüdüsel Doğum, Suda Doğum, Lotus Doğum, Lamaze, Hypnobirthing vb.) | ||
12 | Doğum Sonu Dönem (Değerlendirme, Bakım ve izlem, Anne sütü ve Emzirme, Postpartum Ruhsal Durum) | ||
13 | Yeni doğan Değerlendirmesi ve Bakımı, Özel Bakım Gerektiren Yeni Doğan | ||
14 | Doğum Sonu Dönemde Riskli Durumlar | ||
15 | Covid 19 Sürecinde Gebelik ve Doğum, Doğum Sonu Dönem ve Emzirme | ||
16 | Final Sınavı |
1.Cunningham F.G. ve ark (2020). Williams Obstetrik, 25. Baskı, Güneş Kitabevi 2.Şirin A, Kavlak O (Ed) (2015). Kadın Sağlığı, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul 3.Taşkın L. (2020) Doğum Eylemi, Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği, Onaltıncı Baskı, Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara, ss: 203-232. 4. Mongan, M. F. (2013). HypnoBirthing Mongan Yöntemi (H. Çoker (Ed.)). Gün Yayıncılık. 5. England, P., & Horowitz, R. (2019). İçsel Doğum (H. Çoker & J. Steils Paçacıoğlu (Eds.); 1. Baskı). Gün Yayıncılık. 6. Dick-Read, G. (2013). Childbirth Without Fear: The Principles and Practice of Natural Childbirth. Pinter&Martin Ltd. 7. Bülbül. (2020). Doğal Doğum (5. Baskı). Hayykitap Yayıncılık. 8. Beji, N.K. (2015). Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Nobel Tıp Kitabevi.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Var
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Tartışma | 1 | 5 | 5 |
Örnek Vaka İncelemesi | 5 | 4 | 20 |
Rapor Hazırlama | 4 | 3 | 12 |
Rapor Sunma | 3 | 1 | 3 |
Proje Hazırlama | 2 | 12 | 24 |
Proje Sunma | 1 | 7 | 7 |
Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 |
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma | 5 | 6 | 30 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 2 | 15 | 30 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 2 | 20 | 40 |
Okuma | 6 | 20 | 120 |
Toplam İş Yükü (saat) | 347 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | |
ÖÇ 1 | 4 | 4 | 4 | ||
ÖÇ 2 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 |
ÖÇ 3 | 4 | 5 | 5 | ||
ÖÇ 4 | 4 | 4 | 5 | ||
ÖÇ 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 |
ÖÇ 6 | 4 | 5 | 5 | ||
ÖÇ 7 | 4 | 4 | 5 | 5 |