GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9304145052014 Ameliyathane Hemşireliği Seçmeli Ders Grubu 1 2 4,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Bu dersin amacı; öğrenciye; ameliyathanelerdeki standartların, scrub ve sirküler hemşiresine ait görev, yetki ve sorumlulukların, günümüzdeki tüm perioperatif uygulamaların öğretilmesini sağlamaktır.


Prof. Dr. Türkan ÖZBAYIR


1 Ameliyathane hemşireliği ile ilgili temel kavramları açıklayabilme
2 Ameliyathanede hasta bakım ilkelerini kavrayabilme
3 Ameliyathanede hasta ve personel için gerekli güvenlik önlemlerini sayabilme
4 Ameliyathanede enfeksiyon kontrol yöntemlerini bilme
5 Ameliyathanede kullanılan alet ve malzemeleri tanıyabilme
6 Ameliyathanede kalite güvenliği ile ilgili bilgi sahibi olabilme

İkinci Öğretim


Yok


Yok


Ameliyat dönemi tarihçesi, ameliyat döneminde hasta bakımı, ameliyathanede hastaya verilen pozisyonlar ve uygulanan girişimler hasta ve personel güvenliği, kapatma malzemesi ve teknikleri, ameliyathanede etik ve yasal sorunlar


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Ameliyathanenin tarihçesi
2 Ameliyat dönemi bakımın temel kavramları
3 Ameliyathanede organizasyon ve yönetim
4 Ameliyathane tasarımı/mimarisi
5 Ameliyathanede çalışan güvenliği
6 Ameliyathanede hasta güvenliği
7 Ameliyathanede çevre güvenliği
8 Ara sınav
9 Ameliyathanede hastaya uygulanan girişimler
10 Ameliyathanede aseptik teknik
11 Hastaya pozisyon verme
12 Ameliyatta kullanılan dikiş materyalleri
13 Cerrahi aletler, hemostaz ve yara kapatılması
14 Ameliyathanede kalite güvenliği
15 Ameliyathanede etik ve yasal sorunlar
16 Final

1.Özbayır T (2014)Ameliyat Dönemi Bakım Ed. Karadakovan A, Aslan Eti F Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım, AkademisyenTıp Kitapevi, sf 239-277. 2.Association for the Advancement of Medical Instrumentation. AAMI Standards and Recommended Practices. Vol 1.1 Sterilization: Good Hospital Practices. Arlington VA: AAMI (1995), 393-414 3.Black JM. Matassarin-Jacobs E (1997) Medical-Surgical Nursing, Clinical Management for Community of Care, Fifth Edition, W.B Saunders Company, Phiadelphia, London, Toronto 4.Davies W L (2002), Anestezi: Teknikler ve İlaçlar (çev: Elar Z) Tooulı J, Russell C, Dewitt P, Clark C İ Problemem Dayalı Öğrenim Yaklaşımıyla Temel Cerrahi Bilimler (Çev Ed. Terzi C) Dokuz Eylül Yayınları 674-678 5.Fecteau, D (1999), Patient and Environmental Safety, Meeker HM, Rothrock J C (ed.) Alexander’s Care of the Patient in Surgery, Elevent Edition, Mosby, A Harcourt Health Sciences Company 21-47, 105-110 6.Groah, L, K (1983) Operating Room Nursing the Perioperative Role, Reston Publishing Company, Inc. Reston, Virginia, 153-172 7.Özbayır T (2002) Cerrahi Aletlerin Dekontaminasyonu, Bakımı ve Depolanması İle İlgili Önerilen standartlar, Ulusal Cerrahi Kongresi Cerrahi Hemşireliği Seksiyonu Panel ve Bildirileri Kitabı, 339-345 8.Recommended Practices for Safe Care Through Identification of Potential Hazards in the Surgical Environment, With Official AORN Satatements Standarts, Recommended Practices &Guidelines (2001), 243-247 9.Rothrock JC, McEwen Dr (2011) Alexander’s Care of the Patient in Surgery, 14th Edition, Elsevier, Mosby. 10.Thomas W E.G (2002) Dikişler, Zımbalar ve Düğümler (çev; Koçdor M A) Toouli J, Russell C, Dewitt P, Clark C İ, Probleme Dayalı Öğretim Yaklaşımıyla Temel Cerrahi Bilimler ( Çev Ed: Terzi C ) Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları, 714-725 11.Yılmaz E (1997) Üst Batın Ameliyatı Yapılan Hastalarda Hipotermiyi Önlemek İçin Ameliyat Esnasında Isıtıcı Blanket Kullanımının Etkisinin İncelenmesi Ege Üniversitesi sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Programı Yüksek Lisans Tezi, İzmir 12.Recommended Practices for Sponge, Sharp and Instrument CountWith Official AORN Satatements Standarts, Recommended Practices &Guidelines (2001), 187-191


Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
Derse Katılım 14 2 28
Bireysel Çalışma 14 5 70
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 15 15
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 15 15
Toplam İş Yükü (saat) 132

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13
ÖÇ 1 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 2 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 3 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 4 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 6 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek