GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9203075062020 Liderlik ve Takımdaşlık Seçmeli Ders Grubu 1 2 6,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Bu dersin amacı öğrencilerin; liderlik ve takım yönetimi ile olguları kuramsal açıdan analiz etmeleri, araştırmalar yapmaları ve kavramsal bilgiyi pratikte etkin takım olma ve liderlik becerileriyle bütünleştirmeleridir.


Prof. Dr. Gaye EREL


1 1. örgütsel davranış bilgisi ile iş yaşamındaki dinamiklerini analiz edebilme ve yorumlayabilme
2 2. farklılıkları algılayabilme, esnek ve uyumlu davranış geliştirme
3 3 etkin problem çözme ve karar verme
4 4. grup çalışmasını organize edebilme, takım içinde etkili olabilme
5 5. diğerlerini etkileme ve ikna becerilerini geliştirme

Birinci Öğretim


yok


yok


• Yönetim Literatüründe Liderlik Kavramı ve Liderlik Yaklaşımları • Lider Profilleri, liderlikte cinsiyet, yaş, eğitim faktörleri • Takım kavramı, takım türleri, takımların oluşum süreçleri • Takım üyesi rol ve sorumlulukları, takım üye seçimi • Takımlarda problem çözme ve karar verme • Takımlarda çatışma yönetimi • Takım liderliği • Verimli takımlar yaratmak • Takımlarda ve liderlikte duygusal zeka göstergeleri


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Derse giriş, dersin işlenişi ile ilgili genel bilgi ve kaynakların önerilmesi: Yönetim ve Liderliğe Bakış, Liderliğin Tanımı, Lideri Lider Kılan Karakteristikler
2 Liderlik Yaklaşımları: liderlikte özellikler yaklaşımı, davranışsal yaklaşım, durumsallık yaklaşımı, Michigan Çalışmaları, Vroom-Yetton-Jago Modeli
3 Liderlikte Yeni yaklaşımlar: karizmatik ve dönüşümcü liderlik davranış biçimleri: ilham verici motivasyon, bireysel düşünce, entelektüel teşvik, motivasyon ve karizma, koçluk ve mentorluk
4 Takım kavramı, takım türleri, takımların oluşum ve yapılanma süreci, takım üyesi rol ve sorumlulukları, takımdaşlık
5 Takım üyelerinin seçimi, takımların eğitimi, takımlarda yetkilendirme, etkin takım liderliğini geliştirmek: takımdaşlık ve kişilerarası yönetim kabiliyetleri envanteri, kişisel liderlik analizi
6 Takım üyelerinin seçimi, takımların eğitimi, takımlarda yetkilendirme, etkin takım liderliğini geliştirmek: takımdaşlık ve kişilerarası yönetim kabiliyetleri envanteri, kişisel liderlik analizi
7 Takımdaşlık sürecinde başarı koşulları, takım sorunlarını teşhis etmek, takım içi çatışma ve çözüm yolları, verimli takım etkinliği modeli, yüksek performanslı takım yaratmak
8 arasınav- vize
9 Kültürel farklılıklar ve takımdaşlık anlayışı: Türk kültürü ve takım anlayışı, diğer kültürlerde takım anlayışı -
10 Takım ve Liderlik üzerine Film analizi: liderlik ve takım kuramları üzerinden film çözümlemeleri
11 Takımlarda Çatışma yönetim stratejileri: kaybet-kaybet, kazan-kaybet ve kazan-kazan stratejileri ve örnek uygulamalar
12 Takımların Duygusal Gerçekliği: özbilinçli takım, empatik anlayışa sahip takım, takımın duygusal zeka yetilerini geliştirmek
13 Liderlik-cinsiyet ilişkisi: maskulin ve feminen kültür, her iki cinsin davranış kalıpları, iletişim biçimleri, beyin fonksiyonları, kariyer gelişimi ve başarı ilişkileri
14 Lider Profillerinin İncelenmesi: başarı ve başarısızlık öyküleri, swot analizleri, liderlerin yaşam biçimleri ve iletişim tarzları, liderlik kuramları üzerinden örneklerin incelenmesi-
15 Liderliğin nöroanotomisi: liderlerin duygusal zeka yeterlilikleri, özbilinç, öz yönetim, sosyal bilinç ve ilişki yönetimi
16 final

Keçecioğlu, Tameri Takım Kimyası ve Mimarisi, Literatür Yayıncılık, 2002 Gordon, T, Katılımcı Yönetimin Temeli, Sistem Yayıncılık, 1997 Bass, Bernard, transformational Leadership, 2nd Edition, Lawrence Erlbaus Associates Inc., 2005 Jaepil, Coi, (2006) A Motivational Theory od Charismatic Leadership: Envisioning, Empathy and Empowerment, Journal of Leadership and Organizational Studies, Vol: 13, No:1 Goleman, D-Boyatzis, R-McKee, A, Yeni Liderler, Varlık Yayınları, 2002 Keçecioğlu, Tamer, Liderlik ve Liderler, Kalder Yayınları, No: 24, 1998 Eren, Erol, Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi, Beta Yayınları, 1998 Dengiz, Murat, Takım Çalışması Teknikleri, AcademyPlus Yayınevi, 2000.


Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Final Sınavı 1 2 2
Derse Katılım 14 2 28
Uygulama/Pratik 8 3 24
Rapor Hazırlama 1 20 20
Rapor Sunma 1 20 20
Bireysel Çalışma 14 4 56
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 30 30
Toplam İş Yükü (saat) 180

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
ÖÇ 1 4
ÖÇ 2 4
ÖÇ 3 5
ÖÇ 4 3
ÖÇ 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek