| Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| 9203075062020 | Liderlik ve Takımdaşlık | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 2 | 6,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Bu dersin amacı öğrencilerin; liderlik ve takım yönetimi ile olguları kuramsal açıdan analiz etmeleri, araştırmalar yapmaları ve kavramsal bilgiyi pratikte etkin takım olma ve liderlik becerileriyle bütünleştirmeleridir.
Prof. Dr. Gaye EREL
| 1 | 1. örgütsel davranış bilgisi ile iş yaşamındaki dinamiklerini analiz edebilme ve yorumlayabilme |
| 2 | 2. farklılıkları algılayabilme, esnek ve uyumlu davranış geliştirme |
| 3 | 3 etkin problem çözme ve karar verme |
| 4 | 4. grup çalışmasını organize edebilme, takım içinde etkili olabilme |
| 5 | 5. diğerlerini etkileme ve ikna becerilerini geliştirme |
Birinci Öğretim
yok
yok
• Yönetim Literatüründe Liderlik Kavramı ve Liderlik Yaklaşımları • Lider Profilleri, liderlikte cinsiyet, yaş, eğitim faktörleri • Takım kavramı, takım türleri, takımların oluşum süreçleri • Takım üyesi rol ve sorumlulukları, takım üye seçimi • Takımlarda problem çözme ve karar verme • Takımlarda çatışma yönetimi • Takım liderliği • Verimli takımlar yaratmak • Takımlarda ve liderlikte duygusal zeka göstergeleri
| Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
|---|---|---|---|
| 1 | Derse giriş, dersin işlenişi ile ilgili genel bilgi ve kaynakların önerilmesi: Yönetim ve Liderliğe Bakış, Liderliğin Tanımı, Lideri Lider Kılan Karakteristikler | ||
| 2 | Liderlik Yaklaşımları: liderlikte özellikler yaklaşımı, davranışsal yaklaşım, durumsallık yaklaşımı, Michigan Çalışmaları, Vroom-Yetton-Jago Modeli | ||
| 3 | Liderlikte Yeni yaklaşımlar: karizmatik ve dönüşümcü liderlik davranış biçimleri: ilham verici motivasyon, bireysel düşünce, entelektüel teşvik, motivasyon ve karizma, koçluk ve mentorluk | ||
| 4 | Takım kavramı, takım türleri, takımların oluşum ve yapılanma süreci, takım üyesi rol ve sorumlulukları, takımdaşlık | ||
| 5 | Takım üyelerinin seçimi, takımların eğitimi, takımlarda yetkilendirme, etkin takım liderliğini geliştirmek: takımdaşlık ve kişilerarası yönetim kabiliyetleri envanteri, kişisel liderlik analizi | ||
| 6 | Takım üyelerinin seçimi, takımların eğitimi, takımlarda yetkilendirme, etkin takım liderliğini geliştirmek: takımdaşlık ve kişilerarası yönetim kabiliyetleri envanteri, kişisel liderlik analizi | ||
| 7 | Takımdaşlık sürecinde başarı koşulları, takım sorunlarını teşhis etmek, takım içi çatışma ve çözüm yolları, verimli takım etkinliği modeli, yüksek performanslı takım yaratmak | ||
| 8 | arasınav- vize | ||
| 9 | Kültürel farklılıklar ve takımdaşlık anlayışı: Türk kültürü ve takım anlayışı, diğer kültürlerde takım anlayışı - | ||
| 10 | Takım ve Liderlik üzerine Film analizi: liderlik ve takım kuramları üzerinden film çözümlemeleri | ||
| 11 | Takımlarda Çatışma yönetim stratejileri: kaybet-kaybet, kazan-kaybet ve kazan-kazan stratejileri ve örnek uygulamalar | ||
| 12 | Takımların Duygusal Gerçekliği: özbilinçli takım, empatik anlayışa sahip takım, takımın duygusal zeka yetilerini geliştirmek | ||
| 13 | Liderlik-cinsiyet ilişkisi: maskulin ve feminen kültür, her iki cinsin davranış kalıpları, iletişim biçimleri, beyin fonksiyonları, kariyer gelişimi ve başarı ilişkileri | ||
| 14 | Lider Profillerinin İncelenmesi: başarı ve başarısızlık öyküleri, swot analizleri, liderlerin yaşam biçimleri ve iletişim tarzları, liderlik kuramları üzerinden örneklerin incelenmesi- | ||
| 15 | Liderliğin nöroanotomisi: liderlerin duygusal zeka yeterlilikleri, özbilinç, öz yönetim, sosyal bilinç ve ilişki yönetimi | ||
| 16 | final |
Keçecioğlu, Tameri Takım Kimyası ve Mimarisi, Literatür Yayıncılık, 2002 Gordon, T, Katılımcı Yönetimin Temeli, Sistem Yayıncılık, 1997 Bass, Bernard, transformational Leadership, 2nd Edition, Lawrence Erlbaus Associates Inc., 2005 Jaepil, Coi, (2006) A Motivational Theory od Charismatic Leadership: Envisioning, Empathy and Empowerment, Journal of Leadership and Organizational Studies, Vol: 13, No:1 Goleman, D-Boyatzis, R-McKee, A, Yeni Liderler, Varlık Yayınları, 2002 Keçecioğlu, Tamer, Liderlik ve Liderler, Kalder Yayınları, No: 24, 1998 Eren, Erol, Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi, Beta Yayınları, 1998 Dengiz, Murat, Takım Çalışması Teknikleri, AcademyPlus Yayınevi, 2000.
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
| Final Sınavı | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | |
yok
| Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
|---|---|---|---|
| Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
| Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
| Uygulama/Pratik | 8 | 3 | 24 |
| Rapor Hazırlama | 1 | 20 | 20 |
| Rapor Sunma | 1 | 20 | 20 |
| Bireysel Çalışma | 14 | 4 | 56 |
| Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 30 | 30 |
| Toplam İş Yükü (saat) | 180 | ||
| PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | |
| ÖÇ 1 | 4 | ||||||||||||||
| ÖÇ 2 | 4 | ||||||||||||||
| ÖÇ 3 | 5 | ||||||||||||||
| ÖÇ 4 | 3 | ||||||||||||||
| ÖÇ 5 | 5 |