GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9203045422020 Görüntü Yönetmenliği ve Aydınlatma Seçmeli Ders Grubu 1 2 6,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Bu dersin amacı göstergebilimin kuram ve ilkelerini öğretmeye yöneliktir. Göstergeleri inceleyen bir bilim dalı olarak göstergebilim; insanın gösterge oluşturma, göstergelerle sistem kurma ve bunlar kanalıyla iletişimde bulunma sürecini araştırmaktadır. Göstergebilimin sorguladığı, anlamın ne olduğundan çok nasıl yaratıldığıdır.


Prof. Dr. Alev Fatoş Parsa


1 Sinema, TV ve Reklam için her türlü imge, gösterge yaratma ve yorumlayabilme yetisi
2 Gösterge ve imgelerin düzanlam / yananlam kavramları arasındaki ilişkiyi kurabilme
3 Reklam kampanyaları analiz edebilme ve tasarlayabilme

İkinci Öğretim


Yoktur


Yoktur


Dersin içeriğinde göstergebilimin tanımı, tarihsel gelişimi, özellikleri ve anlamlandırma süreçleri ile göstergebilimsel çözümleme örnekleri kapsamlı olarak işlenmektedir. Film, televizyon, video, afiş ve dergilerdeki resimli reklamlar gibi medya metinlerinin yapılanmış bütünlerine çözümleme yaklaşımı sunan göstergebilim, görsellerle dolu çevremizde gösterileni okuyarak anlamın nasıl analiz edileceği ve yorumlanacağı konusunda somut ve bilimsel yaklaşımlar sunmaktadır.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Dersin Tanıtımı: Kapsam, Gerekçe, Önem, Kural ve Yükümlülükleri.
2 Semiyolojinin tanımı ve tarihsel süreci ile Avrupa ve Amerika Birleşik Devletleri’ndeki kurucularından başlayarak “gösterge” tanımlarının işlenmesi.
3 Ferdinand De Saussure ve Roland Barthes’a göre semiyoloji ve dilbilim ilişkisi
4 Charles William Morris ve Umberto Eco’ya göre gösterge sürecinin tanımlanması
5 Göstergelerin özelliklerinin ve ilişkilerinin sorgulanması
6 Semiyolojiye ilişkin diğer kavramların açıklanması ve anlamlandırma süreci
7 Ara sınav kapsamında genel konu tekrarı
8 Ara sınav
9 Yapısalcılığın tanımı ve tarihçesi
10 Anlatı çözümlemelerine giriş, anlatıda öykü ve olaylar dizisi, anlatı kodları-dizisi-kişileri hakkında bilgilendirme
11 Metin, reklam, film çözümlemelerinin örneklerle anlatımı.
12 Öğrencilerin medya metin çözümlemeleri sunumları
13 Öğrencilerin medya metin çözümlemeleri sunumları
14 Öğrencilerin medya metin çözümlemeleri sunumları
15 Öğrencilerin medya metin çözümlemeleri sunumları
16 Final

Ders Kitabı: PARSA, S. & PARSA, A. F. (2002); Göstergebilim Çözümlemeleri, İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi. PARSA, A.F. & Günay, D. (2012); Görsel Göstergebilim: İmgenin Anlamlandırılması, İstanbul: Es Yayınları. PARSA, A.F. & Olgundeniz, S.S. (2014); "İletişimde Göstergebilim ve Anlamlandırma Sürecini Örneklerle Değerlendirme", Ed. Ahmet Güneş, İletişim Araştırmalarında Göstergebilim, İstanbul: Literatürk Yayınları. PARSA, A.F. (2012); “Sinema Göstergebiliminde Yapısal Çözümleme: Sinemasal Anlatı Sunumu Ve Kodlar”, İletişim Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri: Görsel Metin Çözümleme, Ed. Özlem Güllüoğlu, Ankara: Ütopya Yayınevi, s.11-33. PARSA, A. F. (2012); “21. Yüzyıl Okuryazarlığında Sayısal Noktalarda Buluşmak”, Görsel Göstergebilim: İmgenin Anlamlandırılması, Ed. Doğan Günay & Alev Fatoş Parsa, İstanbul: Es Yayınları. Yardımcı Kaynaklar: BARTHES, Roland (1998); Çağdaş Söylenler, İstanbul: Metis Yayınları. BARTHES, Roland (1996); Göstergeler İmparatorluğu, Çev: Tahsin Yücel, İstanbul: YKY. BARTHES, Roland (1999); Göstergebilimsel Serüven, Çev: M. Rıfat - S. Rıfat, İstanbul: Kaf Yayınları. BERGER, John (1990); Görme Biçimleri, Çev: Yurdanur Salman, İstanbul: Metis Yayınları. CHANDLER, Daniel (2002); Semiotics The Basics, New York: Routledge. ECO, Umberto (1979); A Theory of Semiotics, Bloomington, Indiana University Press. ECO, Umberto (2000); Açık Yapıt, Çev: Nilüfer Uğur Dalay, İstanbul: Can Yayınları. GUIRAUD, Pierre (1990); Göstergebilim, Çev: Mehmet Yalçın, Sivas: M.Y. Özel Yayım. KIRAN, Ayşe & KIRAN, Zeynel (2003); Yazınsal Okuma Süreçleri (Dilbilim, Göstergebilim ve Yazınbilim Yöntemleriyle Çözümlemeler), 2. Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık. ONG, Walter J. (1995); Sözlü ve Yazılı Kültür, Çev: Sema Postacıoğlu Banon, İstanbul: Metis Yayınları. RIFAT, Mehmet (1993); Homo-Semioticus, İstanbul: COGİTO Y.K.Y. RIFAT, Mehmet (1997-1998); XX. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları, Çev: Mehmet Rifat - Sema Rifat, 1. ve 2. Cilt, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. RIFAT, Mehmet (2014); Göstergebilimin ABC’si, İstanbul: Say Yayınları. ROBINS, Kevin (1999); İmaj: Görmenin Kültür ve Politikası, Çev: Nurçay Türkoğlu, İstanbul: Ayrıntı Yayınları. WOLLEN, Peter (2014); Sinemada Göstergeler ve Anlam, İstanbul: Metis Yayınları.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yoktur


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
Derse Katılım 14 3 42
Beyin Fırtınası 14 3 42
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 12 3 36
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 13 2 26
Okuma 7 4 28
Toplam İş Yükü (saat) 180

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16
ÖÇ 1 5 5 5 5 5
ÖÇ 2 5 5 5 5 5
ÖÇ 3 5 5 5 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek