GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9205065012012 Teo-Strateji: Dünya Sistemleri ve Teoloji Ders 1 1 6,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Bir grubun, milletin ya da devletin güç oluşturmak ve politik hedeflerini gerçekleştirmek için din dilini kullanma yöntemidir. Belirlenmiş hedeflere dönük dinî-politik algı kalıbı inşa etmek, hedef toplumu yönlendirmek gibi eğilimleri analiz etmektir. Dünya-sistem teorilerinin yapısına bağlı olarak dine yüklenen anlamın politik-stratejik değerini göstermektir.


Prof. Dr. Nadim MACİT


1 Mezun dünya sistemlerini (Klasik, Modern, Post-modern) bilgi yapılarını ve bu yapıların içerisinde dinin politik-diplomatik anlamını öğrenir.
2 Dinlerin inanç ve ritüel boyutunun dışında uluslar arası güç mücadelesi içinde önemli bir unsur olduğunu görür. Mezunlar yaptıkları araştırmalarda bu olgunun varlığını fark ederek daha kapsayıcı bakış elde ederler.
3 Mezunlar araştırmalarını yaparken ve ortaya bilimsel metinler koyarken kültürün olayları yorumlama üzerindeki etkisini görürler. Bir olgunun kültürel akla göre farklılık arz etmesinin sebeplerini anlayarak çalıştıkları alanın sorunlarını daha doğru analiz etme yeteneği kazanırlar.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Teo-Strateji: Dünya-Sistemleri ve Din, altı ana başlığı içermektedir: a) Klasik dönemin bilgi yapısı. İlimlerin sayımı ve sınıflandırılması. Bilgi yapısına bağlı olarak ortaya çıkan sorunlar. (b) Batı’da kilise karşıtı hareketler ve bilginin yapısal olarak değişimi. (c) Soğuk Savaş döneminde uluslararası ilişkiler ve din, ideolojik cepheleşme bağlamında dinin rolü, bu çerçevede geliştirilen teo-stratejik modeller, kutsal cephe politikaları (d) Soğuk Savaş sonrası dünya sisteminde dinî eğilimlerin yükselişi ve bunun siyasî ve stratejik eğilimlerin parçası haline getirilmesi (e) Küresel güç mücadele denkleminde, dinin oynadığı rolün insanlığın geleceği açısından ürettiği sorunlar, entegrist hareketler ve bunların başta Türkiye’ye ve Türk Dünyası’na yansıma biçimleri (f) Medeniyetler arası diyalog ve çatışma eşliğinde yapılan tartışmalar ve bunların siyaset felsefesi açısından anlamı. Her bir ana başlığın dayandığı önermeler ve önermeler üzerine inşa edilen bilimsel modeller, rasyonel tahlilin ve eleştirinin konusu olarak ele alınacaktır.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Teo-Strateji: Anahtar Kavramlar
2 Dünya-Sistemleri: Klasik, Modern, Post-modern Sistemlerin bilgiye yükledikleri Anlam.
3 Belirtilen sistemlerde ilimlerin hiyerarşik tasnifi ve dini bilginin yeri.
4 Dinlerin siyasi-stratejik dile dökümünün tarihi: Kökler.
5 Klasik sistemde dini mezheplerin politik bağlamı: Eğilimler
6 Modern çağın bilgi yapısı: Bilginin yapısında değişim ve dini bilgiye yönelik eleştiriler
7 Soğuk Savaş döneminde dinlerin uluslararası boyutu: Teo-stratejik modeller
8 Kutsal cephe politikaları
9 Vize sınavı
10 Post-modern durum, dinlerin yükselişi.
11 Küresel güç denkleminde din ve diplomasi
12 Keskinleşen dini hareketler: Radikalizm, Fundementalizm
13 Türk cumhuriyetlerinde dini hareketler: Geleneksel kökler.
14 İslâm’ın siyasallaşması: Orta Asya coğrafyasında radikal hareketler
15 Büyük güçlerin din politikaları ve teo-politik kuşatma
16 Final sınavı

William Christian Bullitt, The Great Globe Itself: A Preface to World Affairs, New York: 1946, Charles Scribner’s Sons. Nadim Macit, Küresel Güç Politikaları, Türkiye ve İslam, Ankara: 2011, Sarkaç Yayınları. Nadim Macit, İmparatorluk Politikalarında Teo-Stratejiler ve Türkiye, Ankara: 2010, Berikan Yayınları. Georges Corm, 21. Yüzyılda Din Sorunu, (Çev: Şule Sönmez) İstanbul: 2008, İstanbul: İletişim Yayınları. Samuel P. Huntington, Medeniyetler Çatışması ve Dünya Düzeninin Yeniden Kurulması, (Çev: M. Turhan, Y.Z. Cem Soydemir) İstanbul: 2005, Okuyan Us Yayınları. Roland Robertson, “Globalization, Politics and Religion”, The Changing Face Of Religion, (Ed: J. A. Beckford@ T. Luckman) London: 1989, ISA. Binnaz Toprak “Türkiye’de Dinin Denetim İşlevi”, Türkiye’de Siyaset ve Değişim, İstanbul: Ts, Alfa Yayınları



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
Bütünleme Sınavı 1 3 3
Derse Katılım 3 14 42
Tartışma 3 9 27
Seminer 2 6 12
Makale Kritik Etme 3 8 24
Okuma 2 9 18
Performans 4 12 48
Toplam İş Yükü (saat) 180

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
ÖÇ 1 3 3 3 4 4 4 4 4 5
ÖÇ 2 3 3 3 4 4 4 4 4 5
ÖÇ 3 3 3 3 4 4 4 4 4 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek