GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9203035072015 Söylem Çalışmaları Seçmeli Ders Grubu 1 1 6,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Bu derste sinema, TV ve internet alanında yapılan incelemeler bağlamında söylem çalışmalarına odaklanılmaktadır. Öğrencinin söylem çalışmalarının metodolojik ve kuramsal yaklaşımı; temel kavramları; araştırma ve analiz yöntemleri konusunda bilgi sahibi olması amaçlanmaktadır. Derste, özellikle görsel kültür bağlamında üretilmekte olan çağdaş mitler söylem incelemeleri perspektifinden irdelenmektedir.


Prof.Dr. Oya Paker


1 Kuramsal ve metodolojik bir duruş olarak sosyal inşacı yaklaşımı anlama
2 Günlük düşünce, eylem ve ideoloji konularını söylem perspektifinden anlama
3 Söylem çalışmalarındaki sorunsallaştırmayı kavrama
4 Söylem kuramları perspektifinden bir problem ortaya koyma ve araştırma tasarlama

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Sosyal inşacı yaklaşım; Söylem kuramları; Söylem çalışmalarında araştırma ve analiz; Sosyal temsiller, Söylem ve öznellik; Söylemler arası etkileşim ve konum alışlar; Söylem, benlik ve kimlikler


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Sosyal İnşacı Yaklaşım
2 Söylem Çalışmalarında Kuram ve Araştırma
3 Söylem Çalışmalarında Kuram ve Araştırma
4 Paylaşılan anlam dünyası olarak söylem 1: İnançlar ve Savlar
5 Paylaşılan anlam dünyası olarak söylem 2: Benlik inşası ve teknolojileri
6 Paylaşılan anlam dünyası olarak söylem 3: Öznellik ve benlik sunumu
7 Söylem ve Kimlik: Ötekinin inşası ve konum alışlar
8 Arasınav (Vize)
9 Söylem ve iktidar ilişkileri
10 Film ve söylem
11 Sosyal medyada söylem pratikleri
12 Seçilmiş olgu / materyal incelemesi (film)
13 Seçilmiş olgu / materyal incelemesi (sosyal medya)
14 Seçilmiş olgu / materyal incelemesi (TV - tartışma programı)
15 Tüm konuların gözden geçirilmesi
16 Final: Dönem ödevlerinin teslimi

Arkonaç, S. (2012). Söylem Çalışmaları. Ankara: Nobel. Arthurs, J. ve Grant, I. (eds) (2002). Crash Cultures: Modernity, Mediation and the Material.Bristol: Intellect Books. Billig, M.(1987). Arguing and thinking: A rhetorical approach to social psychology. Cambridge Un. Press. Bordwell, D. (2007). Poetics of Cinema. London: Routledge. Ayrıca bkz: http://www.davidbordwell.net Burr, V. (2012). Sosyal İnşacılık, çev. S. A. Arkonaç. Ankara: Nobel. Edwards, D.(1997). Discourse and cognition. Sage. Edwards, D.(1999). Emotion discourse. Culture & Psychology, 5, 271–291. Foucault, M. (2003). İktidarın Gözü, Seçme Yazılar 4, der. I. Ergüden ve T. Birkan, çev. I. Ergüden ve O. Akınhay. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Foucault, M. (2005). Özne ve İktidar, Seçme Yazılar 2, der. I. Ergüden ve T. Birkan, çev. I. Ergüden ve O. Akınhay, 2. basım. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Gergen, K. J. (1985). The social constructionist movement in modern social psychology. American Psychologist, Vol. 40, 266-275. Hepburn, A. and Wiggins, S. (Eds.) (2007). Discursive research in practice: New approaches to psychology and interaction. Cambridge Un. Press. Potter, J. (1996). Discourse Analysis and Constructionist Approaches: Theoretical Background. In: John T.E. Richardson (Ed.) Handbook of qualitative research methods for psychology and the social sciences. Leicester; BPS Books.) Potter, J. and Wetherell, M.(1987). Discourse and social psychology: Beyond attitudes and behaviour. Sage. Potter, J and Edwards, D. (1999). Social representations and discourse analyses: From cognition to action, Culture & Psychology, 1999 Vol 5(4), 447-458. Sözen, E. (1999). Söylem. İstanbul: Paradigma. Van Dijk, T.A.(1998). Ideology: A multidisciplinary approach. Sage. Wetherell, M. (1998). Positioning and interpretative repertoires: Conversation analysis and poststructuralism in dialogue. Discourse and Society, 9(3), pp. 387–412. Wetherell, M. and Potter, J. (1992). Mapping the language of racism: Discourse and the legitimation of exploitation. Harvester Wheatsheaf.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Derse Katılım 14 3 42
Gözlem 6 3 18
Proje Hazırlama 1 30 30
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 20 20
Okuma 14 4 56
Toplam İş Yükü (saat) 168

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16
ÖÇ 1 4 4 4
ÖÇ 2 4 4 4 3
ÖÇ 3 4 3 5 4 5 3 3
ÖÇ 4 5 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek