GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9203035712015 Göstergebilim ve Uygulamaları Seçmeli Ders Grubu 1 1 6,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Bu dersin amacı göstergebilimin kuram ve ilkelerini öğretmeye yöneliktir. Göstergeleri inceleyen bir bilim dalı olarak göstergebilim; insanın gösterge oluşturma, göstergelerle sistem kurma ve bunlar kanalıyla iletişimde bulunma sürecini araştırmaktadır. Göstergebilimin sorguladığı, anlamın ne olduğundan çok nasıl yaratıldığıdır


Doç.Dr.Şebnem SOYGÜDER BATURLAR


1 Sinema, TV ve Reklam için her türlü imge, gösterge yaratma ve yorumlayabilme yetisi
2 Göstege ve imgelerin düzanlam / yananlam kavramları arsında ilişki kurabilme
3 Reklam kampanyaları analiz edebilme ve tasarlayabilme

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Dersin içeriğinde göstergebilimin tanımı, tarihsel gelişimi, özellikleri ve anlamlandırma süreçleri ile göstergebilimsel çözümleme örnekleri kapsamlı olarak işlenmektedir. Film, televizyon, video, afiş ve dergilerdeki resimli reklamlar gibi medya metinlerinin yapılanmış bütünlerine çözümleme yaklaşımı sunan göstergebilim, görsellerle dolu çevremizde gösterileni okuyarak anlamın nasıl analiz edileceği ve yorumlanacağı konusunda somut ve bilimsel yaklaşımlar sunmaktadır.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Derse giriş, dersin işlenişi ile ilgili genel bilgi ve kaynakların önerilmesi.
2 Göstergebilimin tanıtımı, tarihsel süreci ile Avrupa ve Amerika Birleşik Devletleri’ndeki kurucularından başlayarak “gösterge” tanımlarının işlenmesi
3 Göstergelerin özelliklerinin ve ilişkilerinin sorgulanması
4 Göstergebilimdeki diğer kavramların açıklanması ve anlamlandırma süreci
5 Göstergebilimde düzanlam ve yananlam ile metafor ve metoniminin açıklanması
6 Yapısalcılık kuramsal yaklaşımının tanımı, tarihçesi ve Yapısalcılık sonrası Post-yapısalcılık sürecinin işlenmesi
7 Anlatının tanımı, yapısı ve kodlarının anlatılması. Görsel-İşitsel medya anlatıları ve çözümleme örneklerinin işlenmesi
8 Arasınav (Vize)
9 Göstergebilimsel metin çözümleme örnekleri
10 Reklam metinlerinde gösterge çözümleme örneklerinin işlenmesi
11 Televizyon ve Göstergebilim çözümlemeleri
12 Sinema ve ve Göstergebilim çözümlemeleri
13 Gazete ve Göstergebilim çözümlemeleri
14 Fotoğraf ve Göstergebilim çözümlemeleri
15 Afiş tasarım ve Göstergebilim çözümlemeleri
16 Final

Ders Kitabı: PARSA, Seyide & PARSA, Alev Fatoş (2002); Göstergebilim Çözümlemeleri, İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi Yardımcı Kaynaklar: ARTHUR, Asa Berger (1996); Kitle İletişiminde Çözümleme Yöntemleri, 2. Basım, Editörler: Nazmi Ulutak-Aslı Tunç, T.C. Anadolu Üni. Yayınları No: 91. BARTHES, Roland (1998); Çağdaş Söylenler, İstanbul: Metis Yayınları. BARTHES, Roland (1999); Göstergebilimsel Serüven, Çev: M. Rifat - S. Rifat, Istanbul: Kaf Yayınları. BARTHES, Roland (1996); Göstergeler İmparatorluğu, Çev.: Tahsin Yücel, İstanbul: YKY. BERGER, John (1990); Görme Biçimleri, Çev: Yurdanur Salman, İstanbul: Metis Yayınları. BURTON, Graeme (1995); Görünenden Fazlası, Çev: Nefin Dinç, İstanbul: Alan Yayınları. ERKMAN, Fatma (1987); Göstergebilime Giriş, İstanbul: Alan Yayınları. FİSKE, John (1996); İletişim Çalışmalarına Giriş, Çev: Süleyman İrvan, Ankara: Ark Yayınları. GUIRAUD, Pierre (1990); Göstergebilim, Çev: Mehmet Yalçın, Sivas: M.Y. Özel Yayım. GÜNAY, Doğan V. (2001); Metin Bilgisi, İstanbul: Multilingual. GÜNAY, Doğan V. (2002); Göstergebilim Yazıları, İstanbul: Multilingual. KILIÇ, Levend (2000); Görüntü Estetiği, İstanbul: İnkılap Yayınları. KIRAN (EZİLER), Ayşe; KIRAN, Zeynel (2003); Yazınsal Okuma Süreçleri (Dilbilim, Göstergebilim ve Yazınbilim Yöntemleriyle Çözümlemeler), 2. Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık. LOTMAN, Yuriy M. (1986); Sinema Estetiğinin Sorunları: Filmin Semiotiğine Giriş, Çev: Oğuz Özügül, İstanbul: De Yayınevi. MODLESKİ, Tania (1998); Eğlence İncelemeleri, İstanbul: Metis Yayınları. ONAT, Esen - ÖZGENCİL YILDIRIM, Sercan (2001); Göstergebilim Tartışmaları, İstanbul: Multilingual. ONG, Walter J. (1995); Sözlü ve Yazılı Kültür, Çev: Sema Postacıoğlu Banon, İstanbul: Metis Yayınları. RİFAT, Mehmet (1993); Homo-Semioticus, İstanbul: COGİTO Y.K.Y. RİFAT, Mehmet (1997-1998); XX. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları, Çev: Mehmet Rifat - Sema Rifat, 1. ve 2. Cilt, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. ROBINS, Kevin (1999); İmaj: Görmenin Kültür ve Politikası, Çev: Nurçay Türkoğlu, İstanbul: Ayrıntı Yayınları. WILLIAMSON, Judith (2001); Reklamların Dili, Çev: Ahmet Fethi, Ankara: Ütopya Yayınevi. WOLLEN, Peter (1989); Sinemada Göstergeler ve Anlam, Çev: Zafer Aracagök, İstanbul: Metis Yayınları.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 14 3 42
Bireysel Çalışma 16 3 48
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 15 15
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 25 25
Okuma 16 3 48
Toplam İş Yükü (saat) 180

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16
ÖÇ 1 4
ÖÇ 2 5 4
ÖÇ 3 4 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek