GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9203035212020 Kitle İletişim Teorileri Seçmeli Ders Grubu 1 1 6,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Bu dersin amacı öğrencilerin kitle iletişimini anlamasını, iletişimden farklı yönlerini kavramasını, kitle iletişim araçlarının toplumda nasıl bir rol üstlendiğini ve toplumu nasıl etkilediğini bu konuda iletişim bilimciler tarafından ortaya konulan kuramlar çerçevesinde anlamasını sağlamaktır.


Doç.Dr.İlknur GÜRSES KÖSE


1 1.Kitle iletişiminin temel faktörlerini kavrayabilme.
2 2.Kitle iletişim araçlarının toplumdaki rolünü açıklayabilme.
3 3.Kitle iletişimi konusunda geliştirilen kuramları tanıma ve karşılaştırma.
4 4.İçinde yaşanılan toplumun medya pratiklerini anlayabilme

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Kitle iletişimini iletişimden ayırt ederek kitle iletişim alanını tanımlama. Medyanın toplumsal yapılara olası etkileri: İdealist, materyalist, özerklik ve karşılıklı bağımlılık ilişkileri. Ana akım ve Eleştirel kuramlar temelinde kitle iletişim alanında yer alan temel kuramların aktarılması


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 İletişim, kitle iletişimi ve kitle iletişim araçları kavramlarının tanımı, enformasyon-iletişim kavramlarının karşılaştırılması.
2 iletişim sürecindeki öğelerin iki model ile açıklanması, kitle iletişim sürecindeki engeller; kişilerarası iletişim ile olan benzerlik ve farklılıkları kitle iletişim araçlarının sunumsal, temsili ve mekanik olarak üç kategoride açıklanması.
3 İletişim bilimlerine giriş, iletişimin toplumsal bir süreç olarak önemi, toplumsallaştırma öğesi olarak konumu, diğer disiplinlerle ilişkisi. İletişim alanındaki teknolojik gelişmeler ve buna bağlı sorunlar; teknolojik gelişmeler ve toplumsal değişme, iletişim toplumunun özellikleri.
4 Kitle iletişim araçları - toplumsal yapı - kültürel yapı ilişkisi (idealizm, materyalizm, özerklik, karşılıklı bağımlılık) ve buna ilişkin araştırmalar
5 Toplumsal yapıların evrimine koşut olarak değişen kültürel yapılar ve değişen kitle iletişim ortamı
6 Üç temel kitle iletişim araştırma evresi çerçevesinde (kitle toplumu –davranışçı – ampirik-eleştirel evre) iletişim kuramları (Lasswell’in etki kuramı Katz ve Lazarsfeld’in iki basamaklı akış kuramı, tutarlılık kuramları).
7 İletişim araştırmalarında ampirik ve eleştirel perspektif, davranışçı akım ve bu akımın toplusal bilimlerde yönteme etkisi. Eleştirel perspektifin temel özellikleri.
8 Arasınav (Vize)
9 Kitle iletişimde temel yaklaşımlar, bu yaklaşımlar doğrultusunda kitle iletişim araçlarının değerlendirilmesi: Kitle toplumu - kitle kültürü yaklaşımı. Popüler –kitle kültürü kavramlarının karşılaştırılması, kitle kültürü örnekleri ve sınıflandırılması
10 Eleştirel Kuram ve Frankfurt Okulu
11 Sosyal Kültürel Yaklaşım ve Birmingham Okulu çalışmaları
12 Gündem koyma ve saptama kuramı agenda setting), çerçeveleme (framing) kuramı: Tanımı, kuram çerçevesinde yapılan araştırmalar ve eleştiriler.
13 Gündem Koyma (agenda building), Suskunluk Sarmalı, Kullanım ve Doyum kuramlarının modelleriyle birlikte açıklanması.
14 Kültürel göstergeler yaklaşımı.
15 İsveç ve ABD’deki Kültürel göstergeler programları çerçevesinde yapılan araştırmalar
16 Final

K.Yumlu; Kitle İletişim Kuram ve Araştırmaları, Nam Basım, İzmir, 1994 D. Mcquail, İletişim Modelleri: Kitle İletişim Çalışmalarında, Ankara: İmge Kitabevi, 1997.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 14 3 42
Rapor Hazırlama 1 25 25
Rapor Sunma 1 1 1
Proje Hazırlama 1 35 35
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 20 20
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 25 25
Okuma 10 3 30
Toplam İş Yükü (saat) 180

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16
ÖÇ 1 4 4
ÖÇ 2 4 4
ÖÇ 3 5 5
ÖÇ 4 3
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek