Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9203035512025 | Postmodern Fotoğraf | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 6,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Bu ders, fotoğrafın postmodern kuramsal çerçevede nasıl yeniden tanımlandığını inceleyerek öğrencilerin kavramsal düşünme, görsel çözümleme ve eleştirel yazım becerilerini geliştirmeyi amaçlar. Simülakr, temellük (appropriation), pastiş, fragmantasyon, arşiv estetiği, dijital manipülasyon ve platform-temelli dolaşım gibi kavramlar üzerinden fotoğrafın üretim, gösterim ve alımlanma biçimlerini tarihsel, sosyokültürel ve etik bağlamlarda tartışır.
Doç.Dr. İlknur GÜRSES KÖSE
1 | Postmodern fotoğrafın temel kuram ve kavramlarını tartışır, görsel seriler üzerinde kavramsal okuma ve eleştirel analiz uygular. |
2 | Arşiv, temellük, kolaj, kurgu ve dijital müdahale stratejilerini yaratıcı ve yöntemsel biçimde kullanır. |
3 | Akademik yazım ilkelerine uygun şekilde literatür taraması yapar, kuramsal çerçeve kurar ve etik/telif/temsile dair sorunları örneklerle değerlendirir. |
4 | Seçilen temaya uygun özgün bir fotoğraf serisi veya araştırma makalesi geliştirir; çalışmasını sergileme/kitaplaştırma planı ve sözlü sunumla tutarlı biçimde ifade eder. |
Birinci Öğretim
Yok
Öğrencilerin fotoğraf ve sinema tarihine yönelik bilgilerini gözden geçirmeleri önerilir.
Ders modernizm–postmodernizm ayrımı, post-yapısalcı okuma stratejileri, fotoğrafta gerçeklik ve kurgu, sanat piyasası/kurumsal yapılar, kadın temsili ve bakış politikaları, kimlik ve beden, arşiv ve hafıza, fotokitap ve sergileme, dijitalleşme, ağ kültürü, yapay zekâ görüntüleri ve etik konularını kapsar. Cindy Sherman, Sherrie Levine, Jeff Wall, Thomas Demand, Wolfgang Tillmans, Hito Steyerl gibi sanatçılar; Baudrillard, Lyotard, Barthes, Butler, Foster gibi kuramsal referanslarla birlikte ele alınır.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Giriş & Haritalama: Modern–postmodern ayrımı, ders akışı, örnekler. | Anlatım | |
2 | Kuramsal Zemin I: Lyotard’ın “üst-anlatıların sonu”, parçalanma ve çoğulluk. | Anlatım | |
3 | Kuramsal Zemin II: Baudrillard: simülakr/simülasyon; fotoğrafta gerçeklik krizi. | Anlatım | |
4 | Yapıbozum ve Metin: Barthes, intertext; görsel okuma stratejileri (semiotik giriş). | Anlatım | |
5 | Temellük ve Otantiklik: Sherrie Levine, Richard Prince; telif/etik tartışmaları. | ||
6 | Kurgu, Sahneleme, Sinematografi: Jeff Wall, Thomas Demand; anlatı ve mekân. | ||
7 | Kimlik, Beden, Cinsiyet Politikaları: Cindy Sherman, Lorna Simpson; bakış rejimleri. | ||
8 | Ara Sınav | ||
9 | Arşiv, Bellek, Buluntu Görüntü: Arşiv poetikaları; kurumsal eleştiriler. | ||
10 | Dijitalleşme & Manipülasyon: Photoshop sonrası estetik, kompozit, glitch. | ||
11 | Ağ Kültürü & Dolaşım: Sosyal medya, platform estetiği, görsel ekonomi. | ||
12 | Fotokitap & Edit: Sekanslama, maquette; bağımsız yayın pratikleri. | ||
13 | Sergileme Stratejileri: Mekân, yerleştirme, duvar-materyal seçimi, metinler. | ||
14 | Video-Essay & Teori-Pratik Köprüsü: Hito Steyerl ve çağdaş örnekler. | ||
15 | Yapay Zekâ Görüntüleri & Etik: Üretken modeller, gerçeğin rejimi, kaynak gösterimi. | ||
16 | Proje Geliştirme Atölyesi & Kritik: Ara rapor, peer-review, düzeltmeler. Final Sunumları: Araştırma makalesi ve/veya yaratıcı proje sergilemesi. |
Baudrillard, Jean. Simülakrlar ve Simülasyon. (Çev. Oğuz Adanır). Doğu Batı Yayınları, 2011. Lyotard, Jean-François. Postmodern Durum. (Çev. Ahmet Çiğdem). Vadi Yayınları, 1997. Foster, Hal. Postmodern Kültür. (Der.). İstanbul: İletişim Yayınları, 1994. Jameson, Fredric. Postmodernism, or, The Cultural Logic of Late Capitalism. Duke University Press, 1991. Wells, Liz (ed.). Photography: A Critical Introduction. 5th Edition. Routledge, 2015. Burgin, Victor. Thinking Photography. Macmillan, 1982. Grundberg, Andy. Crisis of the Real: Writings on Photography, 1974–1989. Aperture, 1999. Sekula, Allan. “The Body and the Archive.” October, Vol. 39 (1986), s. 3–64. Batchen, Geoffrey. Each Wild Idea: Writing, Photography, History. MIT Press, 2001. Sherman, Cindy. Cindy Sherman. Museum of Modern Art, 2012. Steyerl, Hito. Duty Free Art: Art in the Age of Planetary Civil War. Verso, 2017. Cotton, Charlotte. The Photograph as Contemporary Art. Thames & Hudson, 2014. Bolton, Richard (ed.). The Contest of Meaning: Critical Histories of Photography. MIT Press, 1992.
Ders; kısa teorik sunumlar, metin seminerleri, görsel analiz atölyeleri, sınıf içi kritik (crit) seansları, vaka incelemeleri, mini sergi/fotokitap denemeleri, müze/galeri ziyareti ve konuk sanatçı-konuşmacı oturumlarını içerir. Öğrenciler haftalık okuma fişleri hazırlar, bir “eser/seri eleştirel analizi” sunumu yapar, dönem sonunda kuramsal çerçeveli bir araştırma makalesi ve/veya küçük ölçekli yaratıcı proje (serileme + sergileme/maquette) teslim eder.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Tartışma | 1 | 10 | 10 |
Örnek Vaka İncelemesi | 1 | 10 | 10 |
Rapor Hazırlama | 1 | 10 | 10 |
Rapor Sunma | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 15 | 15 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 25 | 25 |
Okuma | 1 | 60 | 60 |
Toplam İş Yükü (saat) | 181 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | |
ÖÇ 1 | 4 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||
ÖÇ 2 | 4 | 5 | ||||||||||||||
ÖÇ 3 | 5 | 5 | ||||||||||||||
ÖÇ 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 |