Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9308045112012 | İleri Biyokimya | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 8,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Biyokimyada gelişen son tekniklere dikkat çekerek laboratuar biliminde geniş tabanlı bir alt yapı sağlamak. Bu ders özelikle gelişen biyokimya/biyoteknoloji/farmasötik alanlarında kariyer peşinde olan, günümüzün modern bilimsel laboratuarlarında çalışmaya ilgi duyan öğrenciler için sağlam bir temel oluşturmaktadır. Biyokimya I, Biyokimya II ve Biyokimya III derslerinin devamı niteliğinde olmasının sonucu olarak bu dersler önkoşuldur. Öğrencinin biyokimya genel alt yapısına dayanmakta ve biyomoleküllerin yapı ve fonksiyonuna yönelik uygulamalarına ilişkin daha ayrıntılı olan konuları incelemektedir.
Prof. Dr. Nurdan Pazarlıoglu
1 | Suyun genel özellikleri anlatabilme |
2 | Biyomoleküllerin genel özelliklerini anlatmak için bir yetenek kazanma |
3 | Amino asitlerin, proteinlerin, karbohidratların, nükleotidlerin, lipidlerin ve membranların yapısal ve fonksiyonel özelliklerinin birleşmesini anlayabilme |
4 | Biyomoleküler yapı ve fonksiyon ilişkisini tartışabilme |
5 | Biyomoleküllerin yapı ve fonksiyonu hakkında bilgi elde etmek için modern kütüphane taramalarını ve bilgi bulma yöntemlerini kullanabilme |
6 | Bilimsel literature okuyabilme ve biyomoleküler yapı ve fonksiyona ilişkin bilgileri yorumlayabilme |
7 | Son gelişmeleri takip edebilme ve makromoleküler yapıyla ilgili spesifik teknikler geliştirebilme |
8 | Grup çalışması yapabilme ve problem çözme yeteneğini geliştirme |
9 | Bir takım çalışanı olarak işbirliği yapabilme ve bilimdeki yenilikleri takip ederek kendini geliştirebilme |
10 | Sözlü sunumlar aracılığı ile sınıfa grup çalışmasının sonuçlarını bildirebilme |
11 | Seçtikleri kariyerlerinde etkili bir şekilde görev alabilme |
12 | Son verileri takip edebilme |
Yok
Yok
Amino asitlerin, proteinlerin, karbohidratların, nükleik asitlerin, lipidlerin ve membranların yapı ve fonksiyonunun detaylı çalışılması. Ayrıntılı olarak, bu ders moleküler fonksiyon ile biyomoleküler yapıyla ilgilidir. Protein yapısı keşfedilmekte ve hücre ve ekstrasellüler matriks gibi ortamlardaki fonksiyonu ile bağlantı kurulmaktadır. Aktif formda protein katlanmaları ve bir hastalığa neden olma gibi yanlış katlanma sonuçları da araştırılmaktadır. Medikal açıdan önemli sistemlerdeki enzimlerin etki mekanizması incelenmektedir. Öğrenciler hücresel metabolizmada membranların önemli rollerini ve proteinlere biyoinformatik uygulamasını öğrenmektedir. Bu ders protein ve gen manipulasyonunun ve fonksiyonel değerlendirmenin açılan teknolojilerinin yanı sıra proteinlerin ve genlerin yapısal karakterizasyonunda temel yöntemlerin eğitimini vermek için olanaklar sağlamaktadır. Biyomoleküllerin yapı ve fonksiyonu incelemek için kullanılan teknikler ve bunların biyoteknolojideki uygulamaları ortaya konmaktadır.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Hücre biyolojisinde suyun rolü | ||
2 | Biyolojide atomik düzeyde moleküler yapılar ve akıl yürütmeler. Tarihsel bakış | ||
3 | Biyolojik makromoleküller, üç boyutlu konformasyon, zayıf etkileşimler ve yaşamdaki önemleri, hidrofobik ve hidrofilik ortamda biyolojik makromoleküller, simetri, makromoleküller ve yapılar | ||
4 | Protein tasarımı, sekans, sekonder yapı, süper sekonder yapılar, yapısal merkezler, tersiyer yapı, protein-protein ilişkisi | ||
5 | Protein katlanması & protein stabilitesi | ||
6 | Enzimler :3 boyutlu yapıları ve aktiviteleri | ||
7 | Membran proteinleri, hidrofobiklik ve protein-lipid etkileşimi, Enerji & Sinyal iletimi- Molecular makineler, Atomik düzeyde seçilmiş model sistemler (yüksek çözünürlüklü yapıları ve bakteriyorodopsin, rodopsin gibi olası fonksiyonlarını belirlemek) | ||
8 | Ara sınav | ||
9 | Yapısal proteinler, kollajen, süper heliksler,ipek, amiloidler, amilodosisler, biyopolimerler/biyomateryaller | ||
10 | Nükleik asitler: yapı & fonksiyon | ||
11 | DNA-bağlayan proteinler, Ökaryotik ve prokaryotik organizmalarda protein-DNA tanıma, protein-DNA etkileşimleri Süperkatlanmış DNA, Nükleozom yapısı | ||
12 | Karbohidratlar: yapı & fonksiyon | ||
13 | Dönem Projesi Sunumu: Polisakkaritler (Kitin, Sellüloz) & iki-fazlı protein-polisakkarit kompleks sistemleri | ||
14 | Lipid kimyası ve biyolojik membranlar | ||
15 | Dönem Projesi Sunumu | ||
16 | Final sınavı |
David L. Nelson, Michael M. Cox, ”Lehninger Principles of Biochemistry”, Worth Publishers, (2000) D. E. Metzler,”Biochemistry: The Chemical Reactions o Living Cells”, Academic Press Inc. (1977 and 2000) C.K. Mathews, K.E. Van Holde, K.G. Ahern, “Biochemistry”, Pearson Education, (1999) D. Voet, J. G. Voet “Biochemistry”, Wiley, John and Sons, (1995)
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Rehberli Problem Çözümü | 14 | 2 | 28 |
Proje Hazırlama | 2 | 10 | 20 |
Proje Sunma | 2 | 3 | 6 |
Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 15 | 15 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
Okuma | 10 | 2 | 20 |
Toplam İş Yükü (saat) | 183 |
PÇ 1 | |
ÖÇ 1 | |
ÖÇ 2 | |
ÖÇ 3 | |
ÖÇ 4 | |
ÖÇ 5 | |
ÖÇ 6 | |
ÖÇ 7 | |
ÖÇ 8 | |
ÖÇ 9 | |
ÖÇ 10 | |
ÖÇ 11 | |
ÖÇ 12 |