GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9201065202016 Antik Dönem'de Nehir Taşımacılığı Seçmeli Ders Grubu 1 2 6,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Bu dersin amacı uygarlık tarihinin gelişimini sağlayan kültürler arası ticaretin gerçekleşmesinde kullanılan yollar arasında önemli rolü bulunan akarsu yollarının öğretilmesi ve bu yollarda kullanılan taşıtların arkeolojk izlerinin tanıtılmasıdır.


Prof. Dr. A. Kaan ŞENOL


1 Nehir arkeolojisinin dünyadaki gelişimi hakkında bilgi edinmek.
2 İnsanlık tarihinin göl ve nehirlerde bulunan kanıtları hakkında ön bilgi sahibi olmak.
3 Ticaret tarihi açısından akarsuların rolü hakkında bilgi sahibi olmak
4 Akarsularda kullanılan taşımacılık yöntemlerini kavramak

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Ders kapsamında sualtı arkeolojisinin bir alt kolu olan nehir ve göl arkeolojisinin tarihsel gelişimi anlatılacaktır. Bu kapsamda Mezopotamya, Mısır, Anadolu ve özellikle Avrupa’da bulunan ırmakların tarih içinde ticari yol olarak kullanımı kronolojik olarak incelenecektir. Bu ticaretin gelişmesinde kullanılan sistemler tartışılarak bunların arkeolojik kanıtları öğrencilere sunulacaktır. Irmaklarda ve göllerde kullanılan taşıtların yapıları bulunan örnekler ve tasvirler yardımıyla incelenecektir.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Ders konularının incelenmesi, öğrenciye kaynakça verilmesi.
2 Nehir arkeolojisi kavramların tanıtılması ve dünyadaki örneklerinin incelenmesi
3 Mısır’da Nil ticaretinde kullanılan sistemlerin tartışılması
4 Mezopotamya’daki akarsu yollarının incelenmesi
5 Seminer
6 Anadolu’da bulunan nehir yollarının tanıtılması
7 Doğu ve Orta Avrupa’daki Nehir yolları ve taşıma sistemlerinin örneklerle açıklanması
8 Ara Sınav
9 Batı Avrupa’daki Nehir yolları ve taşıma sistemlerinin örneklerle açıklanması
10 Nehirlerde kullanılan taşıtların tanınması (ilk örnekler).
11 Roma İmparatorluğunda nehirlerde kullanılan taşıtlar
12 Akarsu limanları ve mavnacılık uygulamaları
13 Göllerde bulunan batıkların incelenmesi
14 Seminer
15 Irmakların ulaşıma uygun hale getirilmesi için gerçekleştirilen çalışmalar; derinleştirme, yükseklik ölçümleri, taşkın ve debi hesaplama, seviye farklılıklarını ortadan kaldırmaya yönelik mimari çalışmalar.
16 Final

Yardımcı Eserler: -Agius, D.A., Classic Ships of Islam From Mesopotamia to the Indian Ocean, Boston 2008 -Artzy, M., “The Medinet Habu boat depictions: can we trust Ramses III?”, 6th International Symposium on Ship Construction in Antiquity, Athens 2001 -Ayala, G., “Waterfront installations and harbour activities in Lugdunum: the contribution of Parc Saint-Georges excavation”, Batellerie Gallo Romine, G. Boetto, P. Pomey, A. Tchernia (dir) Pratiques Régionales et Influences Maritimes Méditerranéennes Biblioteque d’Archéologie Mediterranéenne et Africaine – 9, Paris 2011 -Casson, L., “Harbour and River Boats of Ancient Rome”, The Journal of Roman Studies, Vol. 55, No. 1/2, Parts 1 and 2, 1965 -Casson, L., Ships and Seafaring in Ancient Times, Texas 1994 -Casson, L., Ships and Seamanship in The Ancient World, Princeton 1995 -Cohn, A.B., “Lake Champlain's Underwater Historic Preserve Program: Reasonable Access to Appropriate Sites 85”, Submerged Cultural Resource Management: Preserving and Interpreting Our Sunken Maritime Heritage, New York 2003 -Crowley, J.S., “Patterns in the Sea: Insight into the Artistic Vision of the Aegeans”, Aegaeum 7, 1991 -De Boer, J. G. “River Trade in Eastern and Central Thrace from the Bronze Age till the Hellenistic Period”, EIRENE XLVI, 2010 -Guyon, M., Rieth, E.,“The Gallo-Roman barges from Parc Saint Georges”, Batellerie Gallo Romine, G. Boetto, P. Pomey, A. Tchernia (dir) Pratiques Régionales et Influences Maritimes Méditerranéennes Biblioteque d’Archéologie Mediterranéenne et Africaine – 9, Paris 2011 -(Dir) Hairy, I., Du Nil a Alexandria, Histoires d’Eaux, Alexandria 2009 -Hocker, F. M. Ward, C.A., The Philosophy of Shipbuilding: Conceptual Approaches to the Study of Wooden Ships, Texas 2004 - Koutsios A. , Kontopoulos N. , Kalisperi D. , Soupios P. and Avramidis P., « Sedimentological and Geophysical Observations in the Delta Plain of Selinous River, Ancient Helike, Northern Peloponnessus Greece”, Bulletin of the Geological Society of Greece, Proceedings of the 12th International Congress, 2010 -Lebreton, S., “Quelques remarques à propos de la navigation sur les fleuves et les lacs anatoliens », Chronique d’Orient Chronique 38-2, 2012 -Lonchambon, C., “The barge of the Roman bridge of Chalon-sur-Saone: considerations about the watertightness system”, Batellerie Gallo Romine, G. Boetto, P. Pomey, A. Tchernia (dir) Pratiques Régionales et Influences Maritimes Méditerranéennes Biblioteque d’Archéologie Mediterranéenne et Africaine – 9, Paris 2011 -McGrail, S., Ancient Boats and Ships, Buckinghamshire 2006 -Partridge, R.B., Transport in ancient Egypt, Rubicon 1996 -Ray, H.P., Archaeology of Seafaring, The Indian Ocean in the Ancient Period, 1999 -Rieth, E., “The shipwreck of the Gallo-Roman barge of the “place Tolozan” in Lyon: approach of a regional tradition of “bottom based” construction in relation to the Mediterranean maritime naval architecture” Batellerie Gallo Romine, G. Boetto, P. Pomey, A. Tchernia (dir) Pratiques Régionales et Influences Maritimes Méditerranéennes Biblioteque d’Archéologie Mediterranéenne et Africaine – 9, Paris 2011 -Ruppe, C.V., Barstad J.F., International Handbook of Underwater Archaeology (The Springer Series in Underwater Archaeology), New York 2002 Delgado, J.P., Encyclopedia of Underwater and Maritime Archaeology, London 1997


Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Bütünleme Sınavı 1 1 1
Tartışma 1 30 30
Beyin Fırtınası 1 30 30
Seminer 1 30 30
Makale Kritik Etme 1 30 30
Bireysel Çalışma 1 20 20
Okuma 1 17 17
Ev Ödevi 1 20 20
Toplam İş Yükü (saat) 180

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6
ÖÇ 1 3 2 4
ÖÇ 2 4 3 3
ÖÇ 3 2 3 2
ÖÇ 4 2 3
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek