GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9201045312021 Anadolu Selçuklu Mimarisinde Malzeme ve Teknik Seçmeli Ders Grubu 1 1 6,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Bu dersin amacı Anadolu Selçuklu Dönemi Mimarisinde kullanılan malzemelerin ve inşa tekniklerinin kazanımı amaçlanmaktadır.


Doç.Dr. Hasan Uçar


1 Anadolu Selçuklu Mimarisinde inşa tekniklerini öğrenme
2 Anadolu Selçuklu mimarisinde taş malzemeyi tanımak
3 Anadolu Selçuklu Mimarisinde malzemelerin birlikte kullanımını öğrenmek
4 Anadolu Selçuklu Mimarisinde malzeme ayrımını kavrayabilme

Birinci Öğretim


-


--


Bu dersin içeriğini, tuğla malzeme, taş malzeme, alçı malzeme, ahşap malzeme, sıva, sırlı tuğla ve çini gibi malzeme çeşitlerinin yapılarda kullanımı oluşturmaktadır.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtımı, amacı ve kapsamı
2 Anadolu Selçuklu Dönemi Mimarisi hakkında genel bilgiler
3 Anadolu Selçuklu mimarisinde düzgün kesme taş, moloz taş ve kabayonu taş.
4 Anadolu Selçuklu mimarisinde düzgün kesme taş, moloz taş ve kabayonu taş
5 Anadolu Selçuklu Döneminde tuğla malzeme
6 Anadolu Selçuklu Döneminde tuğla malzeme
7 Anadolu Selçuklu Döneminde sırlı tığla
8 Glazed Crochet in the Anatolian Seljuk Period
9 Ara sınav
10 Anadolu Selçuklu döneminde çini mozaik ve mimari
11 Anadolu Selçuklu mimarisinde ahşap malzeme kullanımı
12 Anadolu Selçuk Mimarisinde ahşap malzeme
13 Anadolu Selçuklu Mimarisinde alçı malzeme
14 Anadolu Selçuklu dönemi çağdaş kültürlerde malzeme
15 Büyük selçuklu ve Anadolu Seklçuklu mimarisinin malzeme açısından karşılaştırılması
16 Final Sınavı

Bakırer, Ö. (1981). Selçuklu Öncesi ve Selçuklu Dönemi Anadolu Mimarisinde Tuğla Kullanımı, Ankara: ODTÜ Bakırer, Ö. (2008). “Tuğla, Ahşap ve Cam”, Selçuklu Çağında Anadolu Sanatı (ed. Doğan Kuban), İstanbul, 2008, 301-309. Boran, A. (1997). “Ahlat Taşı (Andezit Tüf)”, Vakıflar Dergisi, XXV, Ankara, 363-373. Demirci, Ş., Akyol, A.A., Türkmenoğlu, A.G., Eskici, B. (2002). “Hasankeyf Koç Camii Mihrablarının Alçıları Üzerine Arkeometrik Çalışmalar”, 17. Arkeometrikri Sonuçları Toplantısı, Ankara, 81-88. Demiriz, Y. (1973). “Mimari Süslemede Renk Unsuru Olarak Kullanılan Keramik Çanaklar”, Sanat Tarihi Yıllığı, S:5, 175-208 Durukan, A. (2008). “Anadolu Selçuklu Dönemi Kurucu ve Sanatçıları”, Selçuklu Çağında Anadolu Sanatı, (Ed. Doğan Kuban), İstanbul, 39-59. Gül, M. (2015). Güneydoğu Anadolu’daki İslam Mimarisinde Renkli Taşın Süsleme Amaçlı Kullanımı, (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sanat Tarihi Anabilim Dalı, Van Günel, A. (2011). Midyat Taşı ve Coğrafi Çevre Arasında İlişkiler, (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), 19 Mayıs Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Coğrafya Anabilim Dalı, Samsun. Karaçağ, A. (2006). “Alçı Sanatı”, Anadolu Selçukluları ve Beylikler Dönemi Uygarlığı (Mimarlık ve Sanat), Ankara, 493-505. Kuban, D. (2008). Selçuklu Çağında Anadolu Sanatı, İstanbul: YKY. Kuleli, A.E. - Demiroğlu, M. (2012) “Adilcevaz Eski (Ulu) Camii’nde Kullanılan Ahlat Taşı Değerlendirilmesi”, (Özet), 65. Türkiye Jeoloji Kurultayı Mutlu, M., Öztürk, Ş. (2002). “Van Gölü Çevresinde Geleneksel Yapı Malzemesi olarak Kullanılan Ahlat Taşı’nın (Andezit Tüf) Fiziksel ve Mekanik Özellikleri Hakkında Bir Araştırma”, Standart, 44-48. Önenç, D. İ., bşk. (2006). “Medeniyetler Taşı “Mardin Taşı” ve Özellikleri”, 59. Türkiye Jeoloji Kurultay Bildiri Özleri, Ankara. Şener, Y. S. (2002). “ Kayseri Selçuklu Türbelerinde Malzeme Kullanımı”, VI. Ortaçağ ve Türk Dönemi Kazı Sonuçları ve Sanat Tarihi Sempozyumu, Kayseri, 715-733. Şener, Y. S. (2007). “Selçuklu Döneminde Kayseri Yapılarında Malzeme Kullanımı”, Konya Kitabı X, Rüçhan Arık-M.Oluş’a Armağan, Konya, 579-593.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

-


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 3 3
Derse Katılım 16 3 48
Tartışma 5 3 15
Seminer 2 3 6
Makale Kritik Etme 10 3 30
Bireysel Çalışma 24 2 48
Okuma 15 2 30
Toplam İş Yükü (saat) 180

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
ÖÇ 1 1 3 4 4 1 1 5 1 5 5 2 1
ÖÇ 2 1 3 3 4 1 1 5 1 5 5 2 1
ÖÇ 3 1 4 2 4 1 1 5 1 5 5 2 1
ÖÇ 4 1 3 2 4 2 1 5 1 5 5 5 1
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek