Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9206035432021 | TÜRK MÜZİĞİ MAKAM ONTOLOJİSİ I | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 6,00 |
Yüksek Lisans
Türk Müziğinde Makam kavramının varlığı, doğuşu ve dönemlere ilişkin değişimlerinin analizi ile düzen, perde, ağaze, seyir ve karar kavramları bağlamında makam anlayışının geçmişten günümüze mukayesesi yapılarak, yakın coğrafyalarda makam kavramına ilişkin tespitler yapılması. Türk Müziğinde kullanılan makamların varoluşlarıyla ilgili olarak kökeni, değişimi ve gelişiminin, ilgili eserler ve dönem nazarî kaynaklarıyla tespitini içerir.
Doç. Dr. Halil ALTINKÖPRÜ
1 | Türk Müziği Tarihi içinde makam kavramının varlığı, ortaya çıkış sürecine ilişkin yayınların incelenmesi, bu yayınların birbirleri ile mukayesesi |
2 | Türk Müziği ile ilgili çalışacak yüksek lisans öğrencileriyle, makamın tarihsel, kültürel açıdan incelenmesi, makam kavramına ilişkin teorik bilgileri inceleyerek ve bu teorik bilgilerden yararlanarak disiplinler arası çalışma yöntemlerinin benimsetilmesi |
3 | Yakın coğrafyalarda kullanılan makam kavramını oluşturan dinamikleri inceleyerek, Türk Müziği makam yapısı ile mukayese ederek, konu ile ilgili ulusal ve uluslararası yayınları takip edebilme becerisini kazandırma. |
4 | Yapılacak araştırmalar için Türk Müziği makamlarının dönemlere göre terminolojik açıdan farklılıklarını tespit edip makam konusunda gerekli donanıma sahip olunmasının sağlanması. |
Birinci Öğretim
YOK
[Yok]
Türk Müziği Makam Ontolojisi Dersi kapsamında, Türk Müziğinde makamlar ile ilgili yapılmış belli başlı araştırma ve çalışmalar sonucu ortaya konulmuş olan bilgi, belge ve düşünceler ele alınıp, Türk Müziği repertuarında konu ile ilgili örnek eserler incelenecektir.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Makam ve Ontoloji kavramları üzerine genel görüşler. | ||
2 | Arel-Ezgi-Uzdilek Ses Sistemi Perde, düzen, dizi, ağaze, seyir kavramlarına genel bakış. | ||
3 | Abdülbaki Nasır Dede’nin Türk Müziği Tarihi’ndeki yeri ve önemi. | ||
4 | Abdülbaki Nasır Dede Edvarı’nda Perdeler ve günümüz perde düzeni ile mukayesesi | ||
5 | Rast perde düzeni ve Rast Makamı’nın kökeni, değişimi, gelişimi ve bugünü Rehavî makamının kökeni, değişimi, gelişimi ve bugünü | ||
6 | Mahur, Zavil, Gerdaniye makamlarının bugünü Neva Makamı’nın kökeni, değişimi, gelişimi ve bugünü | ||
7 | Pencgah-ı Asl ve Pencgah-ı Zaid makamlarının kökeni, değişimi, gelişimi ve bugünü | ||
8 | Arazbar ve Arazbar Bûselik makamlarının değişimi, gelişimi ve bugünü | ||
9 | ARA SINAV | ||
10 | Segah Makamı’nın kökeni, değişimi, gelişimi ve bugünü | ||
11 | Saz-kar Makamı’nın kökeni, değişimi, gelişimi ve bugünü | ||
12 | Sûz-i Dil Makamı’nın kökeni, değişimi, gelişimi ve bugünü | ||
13 | Araban ve Şedaraban Makamları’nın değişimi, gelişimi ve bugünü | ||
14 | Konu ile ilgili kitap, makale ve bildirilerin tartışılması | ||
15 | Final Sınavı Öncesi Hazırlık | ||
16 | FİNAL SINAVI |
Arel, H. S. (1993). Türk Musikisi Nazariyatı Dersleri, Ed. Onur AKDOĞU, Ankara Kültür Bakanlığı Yayınları Cevher, M. Hakan (1995). Ali Ufki Bey, Haza Mecmua-i Saz ü Söz (transkripsiyon ve İnceleme) (Doktora Tezi). Ege Üniversitesi, İzmir. Doğrusöz, N. (2012) Yusuf Kırşehri’nin müzik teorisi, Kırişehir: Kırşehir T.C. Valiliği Yayını Ezgi, Z. S. (1935-1953), Nazari Ameli Türk Musikisi C. 1-5 İstanbul: Hüsnütabiat Mabaası İrden S. (2020), Türk Musikisinde Düzen-Perde-Makam-Terkib Uygulamaları, Konya. Eğitim Yayınevi.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 40 |
Toplam | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 2 | 60 |
Toplam | 60 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
YOK
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Uygulama/Pratik | 14 | 3 | 42 |
Tartışma | 6 | 7 | 42 |
Rapor Hazırlama | 4 | 7 | 28 |
Makale Kritik Etme | 2 | 10 | 20 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 2 | 6 | 12 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 2 | 6 | 12 |
Okuma | 10 | 2 | 20 |
Toplam İş Yükü (saat) | 180 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | |
ÖÇ 1 | 4 | 5 | ||||||||
ÖÇ 2 | 4 | 4 | ||||||||
ÖÇ 3 | 5 | |||||||||
ÖÇ 4 | 4 | 4 | 3 | 1 | 3 |