GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9206035432021 TÜRK MÜZİĞİ MAKAM ONTOLOJİSİ I Seçmeli Ders Grubu 1 1 6,00

Yüksek Lisans



Türk Müziğinde Makam kavramının varlığı, doğuşu ve dönemlere ilişkin değişimlerinin analizi ile düzen, perde, ağaze, seyir ve karar kavramları bağlamında makam anlayışının geçmişten günümüze mukayesesi yapılarak, yakın coğrafyalarda makam kavramına ilişkin tespitler yapılması. Türk Müziğinde kullanılan makamların varoluşlarıyla ilgili olarak kökeni, değişimi ve gelişiminin, ilgili eserler ve dönem nazarî kaynaklarıyla tespitini içerir.


Doç. Dr. Halil ALTINKÖPRÜ


1 Türk Müziği Tarihi içinde makam kavramının varlığı, ortaya çıkış sürecine ilişkin yayınların incelenmesi, bu yayınların birbirleri ile mukayesesi
2 Türk Müziği ile ilgili çalışacak yüksek lisans öğrencileriyle, makamın tarihsel, kültürel açıdan incelenmesi, makam kavramına ilişkin teorik bilgileri inceleyerek ve bu teorik bilgilerden yararlanarak disiplinler arası çalışma yöntemlerinin benimsetilmesi
3 Yakın coğrafyalarda kullanılan makam kavramını oluşturan dinamikleri inceleyerek, Türk Müziği makam yapısı ile mukayese ederek, konu ile ilgili ulusal ve uluslararası yayınları takip edebilme becerisini kazandırma.
4 Yapılacak araştırmalar için Türk Müziği makamlarının dönemlere göre terminolojik açıdan farklılıklarını tespit edip makam konusunda gerekli donanıma sahip olunmasının sağlanması.

Birinci Öğretim


YOK


[Yok]


Türk Müziği Makam Ontolojisi Dersi kapsamında, Türk Müziğinde makamlar ile ilgili yapılmış belli başlı araştırma ve çalışmalar sonucu ortaya konulmuş olan bilgi, belge ve düşünceler ele alınıp, Türk Müziği repertuarında konu ile ilgili örnek eserler incelenecektir.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Makam ve Ontoloji kavramları üzerine genel görüşler.
2 Arel-Ezgi-Uzdilek Ses Sistemi Perde, düzen, dizi, ağaze, seyir kavramlarına genel bakış.
3 Abdülbaki Nasır Dede’nin Türk Müziği Tarihi’ndeki yeri ve önemi.
4 Abdülbaki Nasır Dede Edvarı’nda Perdeler ve günümüz perde düzeni ile mukayesesi
5 Rast perde düzeni ve Rast Makamı’nın kökeni, değişimi, gelişimi ve bugünü Rehavî makamının kökeni, değişimi, gelişimi ve bugünü
6 Mahur, Zavil, Gerdaniye makamlarının bugünü Neva Makamı’nın kökeni, değişimi, gelişimi ve bugünü
7 Pencgah-ı Asl ve Pencgah-ı Zaid makamlarının kökeni, değişimi, gelişimi ve bugünü
8 Arazbar ve Arazbar Bûselik makamlarının değişimi, gelişimi ve bugünü
9 ARA SINAV
10 Segah Makamı’nın kökeni, değişimi, gelişimi ve bugünü
11 Saz-kar Makamı’nın kökeni, değişimi, gelişimi ve bugünü
12 Sûz-i Dil Makamı’nın kökeni, değişimi, gelişimi ve bugünü
13 Araban ve Şedaraban Makamları’nın değişimi, gelişimi ve bugünü
14 Konu ile ilgili kitap, makale ve bildirilerin tartışılması
15 Final Sınavı Öncesi Hazırlık
16 FİNAL SINAVI

Arel, H. S. (1993). Türk Musikisi Nazariyatı Dersleri, Ed. Onur AKDOĞU, Ankara Kültür Bakanlığı Yayınları Cevher, M. Hakan (1995). Ali Ufki Bey, Haza Mecmua-i Saz ü Söz (transkripsiyon ve İnceleme) (Doktora Tezi). Ege Üniversitesi, İzmir. Doğrusöz, N. (2012) Yusuf Kırşehri’nin müzik teorisi, Kırişehir: Kırşehir T.C. Valiliği Yayını Ezgi, Z. S. (1935-1953), Nazari Ameli Türk Musikisi C. 1-5 İstanbul: Hüsnütabiat Mabaası İrden S. (2020), Türk Musikisinde Düzen-Perde-Makam-Terkib Uygulamaları, Konya. Eğitim Yayınevi.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 40
Toplam 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 2 60
Toplam 60
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

YOK


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
Uygulama/Pratik 14 3 42
Tartışma 6 7 42
Rapor Hazırlama 4 7 28
Makale Kritik Etme 2 10 20
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 2 6 12
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 2 6 12
Okuma 10 2 20
Toplam İş Yükü (saat) 180

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
ÖÇ 1 4 5
ÖÇ 2 4 4
ÖÇ 3 5
ÖÇ 4 4 4 3 1 3
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek