Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9206035522021 | TÜRK MÜZİĞİ MAKAM ONTOLOJİSİ II | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 2 | 6,00 |
Yüksek Lisans
Türk Müziğinde Makam kavramının varlığı, doğuşu ve dönemlere ilişkin değişimlerinin analizi ile düzen, perde, ağaze, seyir ve karar kavramları bağlamında makam anlayışının geçmişten günümüze mukayesesi yapılarak, yakın coğrafyalarda makam kavramına ilişkin tespitler yapılması. Türk Müziğinde kullanılan makamların varoluşlarıyla ilgili olarak kökeni, değişimi ve gelişiminin, ilgili eserler ve dönem nazarî kaynaklarıyla tespitini içerir.
Doç. Dr. Halil ALTINKÖPRÜ
1 | Türk Müziği Tarihi içinde makam kavramının varlığı, ortaya çıkış sürecine ilişkin yayınların incelenmesi, bu yayınların birbirleri ile mukayesesi |
2 | Türk Müziği ile ilgili çalışacak yüksek lisans öğrencilerinin, makamın tarihsel, kültürel açıdan incelenmesi, makam kavramına ilişkin teorik bilgileri inceleyerek ve bu teorik bilgilerden yararlanarak disiplinler arası çalışma yöntemlerinin benimsetilmesi |
3 | Yakın coğrafyalarda kullanılan makam kavramını oluşturan dinamikleri inceleyerek, Türk Müziği makam yapısı ile mukayese ederek, konu ile ilgili ulusal ve uluslararası yayınları takip edebilme becerisini kazandırma. |
4 | Yapılacak araştırmalar için Türk Müziği makamlarının dönemlere göre terminolojik açıdan farklılıklarını tespit edip makam konusunda gerekli donanıma sahip olunmasının sağlanması. |
Birinci Öğretim
YOK
[Yok]
Makam Ontolojisi Dersinin kapsamında, Türk Müziğinde makamlar ile ilgili yapılmış belli başlı araştırma ve çalışmalar sonucu ortaya konulmuş olan bilgi, belge ve düşünceler ele alınıp, Türk Müziği repertuarında konu ile ilgili örnekler incelenecektir.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Fihrist-i Makamat adlı eserin incelenmesi. | ||
2 | Bûselik ve Büzürg makamlarının kökeni, değişimi, gelişimi ve bugünü | ||
3 | Sûz-i dilara Makamı’nın kökeni, değişimi, gelişimi ve bugünü | ||
4 | Nişabur Makamı’nın kökeni, değişimi, gelişimi ve bugünü | ||
5 | Pesendîde Makamı’nın kökeni, değişimi, gelişimi ve bugünü | ||
6 | Hüzzam Makamı’nın kökeni, değişimi, gelişimi ve bugünü | ||
7 | Sûz-nak Makamı’nın kökeni, değişimi, gelişimi ve bugünü | ||
8 | Karcığar Makamı’nın kökeni, değişimi, gelişimi ve bugünü | ||
9 | ARA SINAV | ||
10 | Uşşak Makamı’nın kökeni, değişimi, gelişimi ve bugünü | ||
11 | Bayati Makamı’nın kökeni, değişimi, gelişimi ve bugünü | ||
12 | Isfahan Makamı’nın kökeni, değişimi, gelişimi ve bugünü | ||
13 | Beste Isfahan Makamı’nın kökeni, değişimi, gelişimi ve bugünü | ||
14 | Konu ile ilgili kitap, makale ve bildirilerin tartışılması | ||
15 | Final Sınavı Öncesi Hazırlık | ||
16 | FİNAL SINAVI |
Arel, H. S. (1993). Türk Musikisi Nazariyatı Dersleri, Ed. Onur AKDOĞU, Ankara Kültür Bakanlığı Yayınları Cevher, M. Hakan (1995). Ali Ufki Bey, Haza Mecmua-i Saz ü Söz (transkripsiyon ve İnceleme) (Doktora Tezi). Ege Üniversitesi, İzmir. Doğrusöz, N. (2012) Yusuf Kırşehri’nin müzik teorisi, Kırişehir: Kırşehir T.C. Valiliği Yayını Ezgi, Z. S. (1935-1953), Nazari Ameli Türk Musikisi C. 1-5 İstanbul: Hüsnütabiat Mabaası İrden S. (2020), Türk Musikisinde Düzen-Perde-Makam-Terkib Uygulamaları, Konya. Eğitim Yayınevi.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
YOK
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Uygulama/Pratik | 14 | 3 | 42 |
Tartışma | 14 | 3 | 42 |
Rapor Hazırlama | 4 | 7 | 28 |
Makale Kritik Etme | 2 | 10 | 20 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 2 | 6 | 12 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 2 | 6 | 12 |
Okuma | 10 | 2 | 20 |
Toplam İş Yükü (saat) | 180 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | |
ÖÇ 1 | 5 | 3 | 3 | 3 | 2 | |||||
ÖÇ 2 | 2 | 4 | 3 | 2 | ||||||
ÖÇ 3 | 3 | 2 | 4 | 2 | ||||||
ÖÇ 4 | 3 | 3 | 3 | 1 |