GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9201225342013 Yetişkinlik ve Yaşlılık Psikolojisi Seçmeli Ders Grubu 1 2 6,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Bu dersin amacı yaşam boyu gelişim yaklaşımında yetişkinlik ve yaşlılık kuramlarının ve yaşanan değişimlerin ayrıntılarıyla ve çağdaş yaklaşımlarla tanıtılmasıdır.


Dr. Öğr. Üyesi Banu Çengelci Özekes


1 1. Yetişkinlik ve yaşlılık ile ilgili temel kavramları tanımlayabilme
2 2. Yetişkinlik ve yaşlılık ile ilgili çağdaş kuramları anlayabilme.
3 3. Yaşlılığın yaşam boyu gelişim psikolojisi içindeki yerini yeni çalışmalar ışığında kavrayabilme.
4 4. Yaşlılıkta gözlenen fiziksel, duygusal, sosyal, zihinsel ve cinsel değişimleri tanıyabilme.
5 5. Toplumsal yapı içinde yaşlının yer ve önemini anlayabilme
6 6. Yaşlılıkta karşılaşılan sorunlarla bir psikolog olarak baş edebilme.
7 7. Belli bir konuda kütüphane ve internet araştırması yapabilme
8 8. Araştırma yaptığı konu ile ilgili bilgi ve deneyimlerini yazılı ve sözlü olarak ifade edebilme.
9 9. Yaşlı kurumlarında çalışan psikologun görevlerini anlayabilme
10 10. Eleştirel ve analitik olarak düşünebilme.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Ders kapsamında incelenen konular, yetişkinlik ve yaşlılıkla ilgili çağdaş kuramlar, yetişkinlikle başlayan ve yaşlılıkta devam eden fizyolojik, duygusal, sosyal, zihinsel ve cinsel yaşam değişimlerin yeni araştırmalarla incelenmesi, orta yaş krizi ve bunun sosyal ve duygusal yansımalarıdır.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtımı: Kapsamı, önemi ve kurallar
2 Yaşlılık Nedir? Nasıl Tanımlanır?
3 Yetişkinlikte Toplumsal Yaşam ve Orta Yaş Krizi
4 Yaşlılıkta Görülen Fiziksel ve Fizyolojik Değişimler
5 Yaşlılıkta Görülen Zihinsel Değişimler ve çağdaş çalışmalar
6 Yaşlılıkta Psikolojik ve Kognitif Hastalıklar ve yeni yaklaşımlar
7 Yaşlılıkta Görülen Kişilik Değişimleri
8 Ara Sınav
9 Yaşlılıkta Görülen Toplumsal Değişmeler ve araştırmalar
10 Yaşlılık ve Gündelik Hayat
11 Yetişkinlik ve Yaşlılıkta Cinsellik ve yeni yaklaşımlar.
12 Yaşlılık ve Aile
13 Türkiye’de Yaşlılara Götürülen Hizmetler
14 Dünyada Yaşlılara Götürülen Hizmetler
15 Yaşlılık ve Ölüm
16 Final Sınavı

1.Artisco,D.,Cervone,A.,& Pezzutti, L.(2003).Perceived self-efficacy and everday problem solving among young and older adults. Psychology and Aging. V(18),No.1,68-79. 2.Birren, J.E., Renner, V.J. (1977) Research on the psychology of aging: Principles and experimentation. In. J.E. Birren ., K.W. Schaie (eds) Handbook of the Psychology of Aging (syf 3-38). New York: Van Nostrand Reinhold. 3.Birren, J.E., Schaie, K.W.(1990) Handbook of the Psychology of Aging. New York: Academic Press,Inc. 4.Birren, J. E.& Sloone, B. R. ( 1980). Handbook of Mental Health and Aging. (P: 422-943) 5.Botwinick, J. (1984) Aging and Behavior. New York: Springer Pub. Company 6.Cavanaugh, C. J. (1990). Adult Development and Aging.(P: 465-495) 7.Çengelci,B. Yaşlılık Psikolojisi Ders Notları. 8.Gander.J.M.&Gardiner,W, H. (1993). Çocuk ve Ergen Gelişimi. Yay.Haz.: Bekir Onur. İmge Kitabevi.Ankara. 9.Hultsch, D. F.& Deutsch, F. (1981). Development and Aging,A Life-span Perspective. 10.İmamoğlu. E. O.& Kılıç N. (1999)A Social Psychological Comparison of the Turkish Elderly Residing at High or Low Quality Institutions. Journal of Environmental Psychology (1999) 19, 231-242 11.Onur, B. ( 1986). Gelişim Psikolojisi- Yetişkinlik, Yaşlılık, Ölüm. Ankara : V Yayınları. 12.Özekes M.( 2006) Yaşlıların Günlük Yaşam Aktivite Düzeylerinin BellekPerformansları Üzerindeki Etkisi1 Ege Eğitim Dergisi (7) 2: 27–41 13.Özekes. M. (1996) Gençler ve yaşlılar arasında görülen bellek farklılıkları. Yayınlanmamış Doktora tezi. İzmir: E.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü. 14.Palabıyıkoğlu, R., Haran, S., Yücat, T. ve Köse, K. (1992) “Yaşlılarda Depresyon ve Yaşam Doyumu”, Kriz Dergisi, C. 1, S. 1, s. 26-31. 15.Rosow, İ. (1974). Socialization to Old Age. Berkeley: University of California Press. 16.Thompson,D, Çengelci, B., Özekes, M. (1998). The effect of age, visual short-term memory and performance on a familiar task: A turkish sample. Experimental Aging Research. 25, 169-174. 17.Zarit ,S. (1983) Aging and Mental Disorder: Psychological Approaches to Assessment and Treatment. New York: The Free Pres.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 10 10
Final Sınavı 1 20 20
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 10 10
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 10 10
Okuma 14 10 140
Toplam İş Yükü (saat) 190

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
ÖÇ 1 4 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 2 4 5 5 5 4 5 5
ÖÇ 3 5 4 5 5 5 5 5
ÖÇ 4 5 4 5 5 5 5 5
ÖÇ 5 5 5 4 5 5 5 5
ÖÇ 6 5 5 5 5 4 5 5
ÖÇ 7 5 4 5 5 5 5 5
ÖÇ 8 5 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 9 5 5 5 5 5 4 5
ÖÇ 10 5 5 5 5 4 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek