GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9201225232022 Genom ve Gelişim Psikolojisi Seçmeli Ders Grubu 1 1 7,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Bu dersin amacı öğrencilerin genetik çalışmaları anlamalarını ve gelişim psikolojisi çerçevesinde değerlendirebilmelerini ve bu alandaki literatürü takip etmelerini sağlamaktır.


Prof. Dr. Cemal ÜN


1 Psikoloji alanındaki gelişmeleri takip edebilme.
2 Psikoloji alanında bir araştırma yürütebilmek için gerekli istatistik bilgi ve becerisine sahip olabilme
3 Bilgi ve becerilerini disiplin içi ve disiplinler arası grup çalışmalarında uygulayabilme
4 Psikoloji alanları ile ilgili problemlerin çözümüne yönelik yenilikçi yöntemler geliştirme ve uygulama becerisi.
5 Kişilerarası iletişim ve etkileşimin dinamiklerini kavrama ve analiz edebilme becerisi
6 Araştırma sonuçlarını ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi.
7 İnsan davranış ve bilişsel süreçlerini belirlemek için kullanılacak materyalleri ve deneysel yöntemleri geliştirebilme ve uygulayabilme.

Birinci Öğretim


yok


yok


Genom ve gelişim psikolojisi Davranışsal Genetik-ikiz çalışmaları Epigenetik Gen çevre etkileşimi Farklılaşmış duyarlılık Zeka Cinsiyet Saldırganlık Ebeveynlik Depresyon Dil Gelişimi


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Genom ve gelişim psikolojisi
2 Genom ve gelişim psikolojisi
3 Davranışsal Genetik-ikiz çalışmaları
4 Epigenetik
5 Gen çevre etkileşimi
6 Farklılaşmış duyarlılık
7 Zeka
8 Cinsiyet
9 Saldırganlık
10 Ebeveynlik
11 Depresyon
12 Dil gelişimi
13 Genel değerlendirme

1. Caspi, A., McClay, J., Moffitt, T. E., Mill, J., Martin, J., Craig, I. W., ... ve Poulton, R. (2002). Role of genotype in the cycle of violence in maltreated children. Science, 297(5582), 851-854. DOI: 10.1126/science.1072290 2. Bouchard, T. J., Lykken, D. T., McGue, M., Segal, N., & Tellegen, A. (1990). Sources of human psychological differences: The Minnesota Study of Twins Reared Apart. Science, 250, 223–228. 3. Kiefer, J. C. (2007). Epigenetics in development. Developmental dynamics: an official publication of the American Association of Anatomists, 236(4), 1144-1156. 4. Sasaki, S., Ozaki, K., Yamagata, S., Takahashi, Y., Shikishima, C., Kornacki, T., ... & Ando, J. (2016). Genetic and environmental influences on traits of gender identity disorder: a study of Japanese twins across developmental stages. Archives of sexual behavior, 45(7), 1681-1695. 5. Caspi, A., Sugden, K., Moffitt, T. E., Taylor, A., Craig, I. W., Harrington, H., ... & Poulton, R. (2003). Influence of life stress on depression: moderation by a polymorphism in the 5-HTT gene. Science, 301(5631), 386-389. 6. Hyman, S. E. “Introduction to the Complex Genetics of Mental Disorders.” In Biological Psychiatry, 45. 1999, 518-521. 7. Stiles, J. (2009). On genes, brains, and behavior: Why should developmental psychologists care about brain development?. Child Development Perspectives, 3(3), 196-202. 8. Ellis, B. J., Boyce, W. T., Belsky, J., Bakermans-Kranenburg, M. J., & Van IJzendoorn, M. H. (2011). Differential susceptibility to the environment: An evolutionary–neurodevelopmental theory. Development and psychopathology, 23(1), 7-28. 9. Moffitt, T. E. (2005). Genetic and environmental influences on antisocial behaviors: evidence from behavioral–genetic research. Advances in genetics, 55, 41-104. 10. McGue, M., Elkins, I., Walden, B., & Iacono, W. G. (2005). Perceptions of the parent–adolescent relationship: A longitudinal investigation. Developmental Psychology, 41, 971–984. 11. Bishop, D. “Enhanced: An Innate Basis for Language?” In Science 286. 1999, 2283-2284. Netscape 12. Stromswold, K. “The Heritability of Language: A Review and Meta-analysis of Twin and Adoption Studies.” In Language. Press 13. Plomin, R. (2004). Genetics and developmental psychology. Merrill-Palmer Quarterly (1982-), 341-352. 14. Plomin, R., DeFries, J. C., Knopik, V. S., & Neiderhiser, J. M. (2016). Top 10 replicated findings from behavioral genetics. Perspectives on psychological science, 11(1), 3-23. 15. Plomin, R. “Psychology in a Post-genomics World: It will be More Important than Ever.” American Psychological Society Observer, 13. 2000. 16. Plomin, R., & Von Stumm, S. (2018). The new genetics of intelligence. Nature Reviews Genetics, 19(3), 148-159.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 25 25
Final Sınavı 1 60 60
Makale Kritik Etme 1 45 45
Bireysel Çalışma 1 20 20
Okuma 1 60 60
Toplam İş Yükü (saat) 210

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
ÖÇ 1 5 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 2 5 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 3 5 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 4 5 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 5 5 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 6 5 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 7 5 5 5 5 5 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek