| Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| 9201025102025 | Çalışma Hayatında Toplumsal Cinsiyet | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 2 | 6,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
“Çalışma Hayatında Toplumsal Cinsiyet” dersi, toplumsal cinsiyet psikolojisinin temel kavramlarını ve bu kavramların iş yaşamına yansımalarını derinlemesine incelemeyi amaçlamaktadır. Ders kapsamında öğrenciler; toplumsal cinsiyet stereotiplerinin, erkeklik ve kadınlık rollerinin, çeşitlilik politikalarının, liderlik algılarının ve eşitlik stratejilerinin iş yerindeki etkilerini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendireceklerdir. Ayrıca iş yaşamında cinsiyet farklılıkları, kadın liderliğinin gelişimi, cinsiyet kotaları, ebeveynlik rolleri ve iş-yaşam dengesi gibi güncel tartışmalar analiz edilerek daha eşitlikçi bir iş dünyasına yönelik kuramsal ve pratik çözüm yolları geliştirilecektir. Bu ders, öğrencilere toplumsal cinsiyet temelli eşitsizlikleri farklı bağlamlarda (medya, örgüt kültürü, liderlik, aile-iş yaşamı) tanıma, yorumlama ve eleştirel çözüm önerileri sunma becerisi kazandırmayı hedeflemektedir.
Arş. Gör. Dr. Ece Akça-Doğan
| 1 | Toplumsal cinsiyet psikolojisinin temel kavramlarını ve kuramsal yaklaşımlarını açıklayabilecektir. |
| 2 | İş yaşamında toplumsal cinsiyet eşitsizliklerinin farklı biçimlerini tanımlayabilecektir. |
| 3 | Toplumsal cinsiyet stereotiplerinin ve erkeklik/ kadınlık rollerinin örgütsel yapılara ve kariyer gelişimine etkilerini analiz edebilecektir. |
| 4 | Pazarlama, liderlik ve çeşitlilik politikaları bağlamında toplumsal cinsiyetin rolünü eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilecektir. |
| 5 | Cinsiyet farklılıkları, kadın liderliği, ebeveynlik rolleri ve iş-yaşam dengesi konularını güncel araştırmalar ışığında tartışabilecektir. |
| 6 | Daha eşitlikçi ve kapsayıcı bir iş ortamı için stratejik çözüm önerileri geliştirebilecektir. |
Birinci Öğretim
Yok
-
Bu ders, toplumsal cinsiyet psikolojisinin temel kavramlarını ve iş yaşamına yansımalarını kapsamaktadır. Dersin ilk bölümünde toplumsal cinsiyet eşitsizliklerinin tarihsel gelişimi, temel kavramlar ve toplumsal cinsiyet stereotipleri ele alınacaktır. Ardından erkeklik ve kadınlık rollerinin iş yaşamındaki görünümü, pazarlama ve liderlik bağlamında toplumsal cinsiyetin etkileri tartışılacaktır. Dönemin ikinci yarısında ise cinsiyet farklılıkları, kadın liderliğinin gelişimi, iş yerinde cinsiyet kotaları, ebeveynlik rolleri, iş-yaşam dengesi ve daha eşitlikçi iş ortamlarının oluşturulmasına yönelik stratejiler incelenecektir.
| Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
|---|---|---|---|
| 1 | Toplumsal cinsiyet psikolojisine giriş | ||
| 2 | Temel kavramlar | ||
| 3 | Toplumsal cinsiyet stereotipleri | ||
| 4 | Erkeklik | ||
| 5 | İş yerinde erkeklik | ||
| 6 | Pazarlama alanında kadın | ||
| 7 | Ara sınav | ||
| 8 | Çeşitlilik | ||
| 9 | İş yerinde liderlik | ||
| 10 | Cinsiyet Farkları | ||
| 11 | Liderlik ve Kadın | ||
| 12 | Cinsiyet Kotası | ||
| 13 | İş yerinde annelik-babalık | ||
| 14 | Daha eşit bir iş yeri | ||
| 15 | İş yerinde toplumsal cinsiyetin geleceği | ||
| 16 | Final Sınavı |
Marques, J. (2021). Exploring gender at work. Springer International Publishing.
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
| Final Sınavı | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | |
Yok
| Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
| Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
| Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
| Tartışma | 14 | 1 | 14 |
| Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
| Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 30 | 30 |
| Okuma | 14 | 4 | 56 |
| Toplam İş Yükü (saat) | 168 | ||
| PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | |
| ÖÇ 1 | 4 | 5 | 2 | 3 | |||
| ÖÇ 2 | 3 | 4 | |||||
| ÖÇ 3 | 2 | 5 | |||||
| ÖÇ 4 | 2 | 3 | 5 | ||||
| ÖÇ 5 | 4 | 5 | |||||
| ÖÇ 6 | 4 | 2 | 3 |