Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9301205112010 | Bilim Tarihi ve Felsefesi | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 2 | 4,00 |
Yüksek Lisans
İngilizce
Tarih boyunca bilimin ve teknolojinin evrimini, gelişimini ve paradigma dönüşümlerini incelemek ve bilginin felsefi içeriğini toplumsal dinamik içinde analiz etmektir.
Prof. Dr. Beno Kuryel
1 | Bilimsel bilginin tanınması ve değerlendirilmesi |
2 | Bilimsel bilginin tarihsel süreçte geçirdiği değişimin algılanması |
3 | Bilim ve teknoloji ayırımının çözümlenebilmesi |
4 | Bilimsel evrimde matematiksel düşüncenin etkisinin araştırılabilmesi |
5 | Farklı bilimsel ve araştırma etkinliklerin ortak ve farklı yönlerinin ayırdedilebilmesi |
Yok
Yok
Bilim ve teknoloji tarihinin dönemler içinde geçirdiği evrimin ve bilgikuramsal dönüşümlerin çözümlemesini içerir.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Bilmek nedir? Neden bilim tarihi? Neden bilim felsefesi? Bilim tarihiyle bilim felsefesinin ayrılmaz bütünlüğünün incelenmesi. | ||
2 | Bilgi ve bilim arasındaki farkların araştırılması. Bilgikuramının temelleri. Bilgikuramsal çözümlemenin öncülleri. | ||
3 | Paradigma kavramı. Bilim tarihinde kavramsal dönüşümler. Tarihsel örneklerle paradigma dönüşümlerinin incelenmesi. | ||
4 | Paradigma dönüşümlerinin günümüz bilim düzeyine etkileri ve örneklerle araştırılması. Güneş sistemi, klasik fizik, kunatum fiziği, oksijenin keşfi gibi belirleyici örneklerin tartışılması. | ||
5 | Yasalar ve açıklama: Bilimsel kuramların doğasının incelenmesi. | ||
6 | Thomas Kuhn: Bilimsel devrimlerin yapısı ve eleştirel çözümlemesinin ele alınması. Güncel örneklerle tartışılması. | ||
7 | Doğa bilimleri ve toplumsal bilimlerin yöntem ve bilgikuramsal açılardan çözümlenmeleri ve değerlendirilmeleri. | ||
8 | Arasınav | ||
9 | Bilimin ve matematiğin bilgikuramsal veçhelerinin açıklanması. Doğa bilimlerinde matematiğin rolünün incelenmesi. | ||
10 | Matematik nedir? Matematiksel bilgiye nasıl ulaşılır? Matematiksel bilginin tarihsel evrimi nasıl gerçekleşmiştir? | ||
11 | Matematik bir keşif midir yoksa bir icat mıdır? Matematiksel bilginin felsefi boyutları ve farklı felsefe okullarında nasıl ele alındığının incelenmesi. | ||
12 | Matematik tarihinden örneklerle teknolojinin evriminin incelenmesi. Buluşların toplumsal yaşama etkilerinin incelenmesi. | ||
13 | Evrim kuramının farklı yaklaşımlarla ele alınması. Biyolojik evrimle bilimsel bilgi üretimindeki evrimin karşılaştırılması. | ||
14 | Bir kültür olarak bilim: Toplumsal bilimler/doğa bilimleri tartışması ve psikanaliz. | ||
15 | Bilimde toplumsal ve psikolojik bileşenler, sorunlar ve uygulamalar. Çağdaş bilimden örneklerle desteklenmesi. | ||
16 | Fina Sınavı |
Khun, T., “The Structure of Scientific Revolutions,” The University of Chicago Press, 1967 Schick, T., “Readings in the Philosophy of Science,” Mayfield Publishig Company, 2000. Omnes, R., “Quantum Philosophy: Understanding and Interpreting Contemporary Science,” Princeton University Press, 1999.
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Quiz | 3 | 6 | 18 |
Tartışma | 4 | 8 | 32 |
Bireysel Çalışma | 6 | 15 | 90 |
Okuma | 5 | 5 | 25 |
Toplam İş Yükü (saat) | 183 |
PÇ 1 | |
ÖÇ 1 | |
ÖÇ 2 | |
ÖÇ 3 | |
ÖÇ 4 | |
ÖÇ 5 |