GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9229015022017 Doğu Roma İmparatorluğu Döneminde İstanbul Seçmeli Ders Grubu 1 2 6,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Bu dersin amaçları arasında; turist rehberliği öğrencilerine Doğu Roma ya da diğer bilinen adıyla Bizans İmparatorluğu başkenti İstanbul’a ve Kapadokya gibi imparatorluğun diğer önemli bölgelerine ziyarete gelen çoğunlukla Hıristiyan inancına sahip konuklarımıza, Doğu Roma dönemine ait çok sayıdaki insanlık kültür miraslarını bir ev sahibi olarak gereğince bilmek ve tanıtmak ve bu sayede Anadolu kültür turizmine katkıda bulunmak ve Anadolu turları sırasında ve sonrasındaki mesleki yaşamlarında örnek bir bilgi temeli oluşturabilmek yer almaktadır.


Doç.. Dr. Serap ÖZDÖL-KUTLU


1 Doğu Roma İmparatorluğu’nun tarihsel gelişiminin, Türkiye arkeolojisi ve sanat tarihiyle ne denli iç içe olduğunu farkına varma
2 İstanbul’un günümüzden yaklaşık 1700 yıl kadar önce neden bir Hıristiyanlık İmparatorluğu olan Doğu Roma’nın başkenti olduğunu ve Kudüs kadar önemli bir kent haline dönüştüğünü kavrayıp ve o dönemden kalan kültür mirasını Osmanlı İmparatorluğu ve günümüz kültür ve yaşamı ile karşılıklı olarak değerlendirebilme
3 Doğu Roma İmparatorluğunun başkenti ve bugün için Türkiye’nin en büyük ve görkemli kenti olan İstanbul’un ve bir diğer önemli kültür bölgesi olan Kapadokya’nın, kendi dönemlerinde çevre kültürler arasındaki ve Hıristiyan dünyasındaki önemini idrak etme ve bu farkındalığı turizmde yeni ve değerli birer ürün olarak pazarlayabilme
4 Arkeolojik kazılarda ortaya çıkarılan Bizans Dönemine ait mimari, heykel, mozaik ve duvar resimleri ve diğer buluntu türlerini tanıma, tanımlama ve bu eserlere ilişkin yorumları örnekleyebilme
5 Dönemle ile ilgili en temel ve güncel yayınları ve internet sitelerini tanıma ve takip etme
6 Doğu Roma sanatıyla ilgili Ayasofya ve Kariye Müzeleri gibi önemli yerleşmelerini ve buralarda ele geçen sanat eserlerini en kısa zamanda ve etkili bir biçimde, en gerekli ve yeni ve makul yorumlarla yazılı ve sözlü olarak aktarabilmek
7 İçerikle ilgili temel konular hakkında düşünme, soru sorma, karşılıklı tartışma ve görüş alma ve en bilimsel yaklaşım ve yorumu ortaya koyabilme ve bu bilgi birikimini meslek hayatına adapte edebilme
8 Geçmişteki ve günümüzdeki Anadolu uygarlıkları, kültürü ve coğrafyasının değerini ve niteliklerini hakkıyla bilme ve değerini bilecek farklı kültürlere tanıtabilme

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Bu dersin içeriğinde öncelikli olarak Doğu Roma İmparatorluğu’nun tarihsel gelişimi, başkent İstanbul’daki Bizans dönemine ait kent surları ve kapılar gibi askeri yapılar, hippodrom, su kemerleri, sarnıçlar, saraylar ve forumlar gibi sivil mimarlık örnekleri, anıtlar ve bazı erken tarihli ve mimari plan açısından önemli kilise, manastır gibi dinsel yapılar incelenecektir. İstanbul’daki mimari yapılar arasında en iyi korunmuş ve en çok ziyaret edilen görkemli eserler Ayasofya Müzesi ve Kariye Müzesi, gerek mimari plan özellikleri ve gerekse neredeyse tüm Hıristiyan ikonografyasını özetleyen mozaik ve duvar resimleriyle ayrıntılı bir biçimde anlatılacaktır. İmparatorluk başkentinin yanı sıra, Hıristiyanlığın erken dönemlerinde ve yayılışındaki en önemli coğrafyalardan biri olan Kapadokya’daki ve diğer bazı imparatorluk merkezlerindeki Bizans dönemine ait bazı önemli dinsel yapıtlar da bu ders kapsamında ele alınacaktır.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtımı: kapsamı, önemi ve Bizans tarihine giriş
2 Bizans tarihi
3 İstanbul Bizans dönemi yapıtları
4 İstanbul Bizans dönemi yapıtları
5 Dinsel mimari ve kiliseler
6 Kilise mimari planları
7 Ayasofya Müzesi mimarisi
8 Ara sınav
9 Ayasofya Müzesi mozaikleri
10 Kariye Müzesi mimari, mozaikleri ve duvar resimleri
11 Kariye Müzesi mozaikleri ve duvar resimleri
12 Kariye Müzesi mozaikleri ve duvar resimleri
13 Kapadokya’da Bizans dönemi eserleri
14 Kapadokya’da Bizans dönemi eserleri
15 Türkiye’deki diğer Bizans dönemi eserleri
16 Final Sınavı

1. Georg Ostrogorsky, Bizans Devleti Tarihi, Çeviren: Fikret Işıltan, Türk Tarih Kurumu Yayınları (10. baskı), Ankara, 2019. 2. Edward Gibbon, Roma İmparatorluğu'nun Gerileyiş ve Çöküş Tarihi (1-6. cilt), Çeviren: Asım Baltacıgil ve Meral Harzem, İndie Kitap, 2019-2020. 3. Oğuz Tekin, Eski Yunan ve Roma Tarihine Giriş, İletişim Yayınları (10. baskı), 2016. 4. Timothy E. Gregory, Bizans Tarihi, Yapı Kredi Yayınları, 2016. 5.Semavi Eyice, Türkiye’de Bizans Sanatı, Anadolu Uygarlıkları Ansk. 3, Görsel Yayınları, 1982. 6. Semavi Eyice, Ayasofya I-III, Yapı Kredi Bankası, İstanbul, 1984-1986. 7. Semavi Eyice, Son Devir Bizans Mimarisi, İstanbul’da Palaiologoslar Devri Anıtları, Türkiye Turing ve Otomobil Kurumu Yayınları, İstanbul, 1980 8. Robert Ousterhout, Sanatsal Açıdan Kariye Camii, Arkeoloji ve Sanat Yayınları, İstanbul, 2002.� 9. Yıldız Ötüken, Göreme, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1987. 10. Doğan Kuban, 100 soruda Türkiye Sanatı Tarihi, Gerçek Yayınevi, İstanbul, 2000. 11. M. Şevket İpşiroğlu, Ahtamar Kilisesi, Işıkla Canlanan Duvarlar, Yapı Kredi Kültür ve Sanat Yayınları, 2003. 12. Bedrettin Cömert, Mitoloji ve İkonografi, Ayraç yayınevi, 1999, Ankara. 13. Stefanos Yerasimos, İstanbul, İmparatorluklar Başkenti, Tarih Vakfı Yurt Yayınları (2. baskı), 2010. 14. Cyril Mango, Bizans: Yeni Roma İmparatorluğu, Yapı Kredi Yayınları (5. baskı), 2016.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
Derse Katılım 12 2 24
Tartışma 10 2 20
Alan Gezisi 2 6 12
Beyin Fırtınası 8 2 16
Bireysel Çalışma 10 3 30
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 20 20
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 24 24
Okuma 10 3 30
Toplam İş Yükü (saat) 180

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
ÖÇ 1 5 5 5
ÖÇ 2 5 5 5
ÖÇ 3 5 5 5
ÖÇ 4 5 5 5
ÖÇ 5 5 5 5
ÖÇ 6 5 5 5
ÖÇ 7 5 5 5
ÖÇ 8 5 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek