Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9229015182020 | Araştırma Yöntemleri (E) | Ders | 1 | 1 | 6,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Öğrencinin bir sorunu araştırması, analiz etmesi ve bulgularını sunması amaçlanmaktadır.
Prof. Dr. Özkan Tütüncü
1 | Araştırma yöntemlerine yönelik temel kavramları ana hatlarıyla belirtebilme |
2 | Araştırma sürecinde veri toplama tekniklerini açıklayabilme |
3 | Araştırma sürecinde hipotez oluşturabilmek, |
4 | Araştırmanın tasarımını yapabilme |
5 | Kantitatif araştırmada kullanılan ölçekleri tanımlayabilme |
6 | Kantitatif veri analizlerini açıklayabilme |
7 | Araştırma yapabilme |
8 | SPSS istatistik programı ile veri analizi yapabilme |
Birinci Öğretim
Yoktur
Yoktur
Öncelikle bilim tarihi, bilim felsefesinin gelişimi, etik ve bilimsel araştırmanın esasları üzerine öğrenciler ile tartışma yöntemiyle araştırmacıda olması gereken sorgulayıcı bakış açısının kazanılması amaçlanmaktadır. Devam eden haftalarda öğrencilerin bilimsel araştırma süreci aşamaları konusunda kuramsal ve uygulamalı bir öğrenim görmeleri sağlanacaktır. Bu doğrultuda sorun alanının tespiti ve araştırma sorusunun belirlenmesi, öncelikli verilerin toplanması, değişkenlerin belirlenmesi, hipotezlerin oluşturulması, araştırma tasarımının yapılması, dağılım eğrileri, örneklemin oluşturulması, ölçekler ve araştırma verilerinin toplanması işlerinin yürütümü ele alınacaktır. Analiz aşaması ile ilgili olarak güvenilirlik ve geçerlik analizi, ki kare testi, tek örneklem, bağımlı örneklem ve bağımsız örneklem t testi, varyans testlerinden tek yönlü ANOVA ve korelasyon analizi ele alınacaktır. Öğrencilerin bu istatistiksel testlerde yeterliliği, SPSS paket programı üzerinde yapılacak uygulamalarla geliştirilecektir. Nicel araştırma yöntemlerine ek olarak, nitel araştırma yöntemleri konusunda genel bilgi verilecektir. Nicel araştırma yöntemlerinden yararlanarak, işletmelerde yaşam kalitesi temelinde oluşturulacak bir araştırma sorusunu çözümlemeye yönelik bir araştırma projesi oluşturmak, bu dersin çıktısı olacaktır.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Araştırma Yöntemlerine Giriş: Uygulamalı ve temel araştırmalar | ||
2 | Bilimsel Araştırma: Bilimin yapı taşları, tümdengelim tümevarım | ||
3 | Araştırma Süreci: Ön verilerin toplanması, kaynak taraması, sorunun tanımlanması | ||
4 | Araştırma Süreci: Değişkenler, kuramsal yapının belirlenmesi, varsayımların oluşturulması | ||
5 | Araştırma süreci: Araştırmanın tasarımı, çalışmanın amacı, araştırmanın tipi, araştırmacının rolü, analiz birimi, zaman boyutu, deneysel tasarım, nitel araştırma | ||
6 | Değişkenlerin Ölçülmesi: Ölçekler, sınıflama, sıralama, eşit aralıklı ve oran ölçekleri, veri toplama yöntemleri, kantitatif veri toplama araçları, tasarımları | ||
7 | Örneklem: Ana kütle, örneklem, dağılımlar, olasılığa dayalı olan ve olmayan örneklemler, SPSS’ e giriş, kodlama, veri girişi | ||
8 | Veri Analizi: Güvenilirlik ve güvenilirlik analizi | ||
9 | Ara Sınav | ||
10 | Veri Analizi: Geçerlilik ve açıklayıcı faktör analizi | ||
11 | Veri Analizi: Ki kare ve t testi | ||
12 | Veri Analizi: ANOVA, korelasyon analizi | ||
13 | Veri Analizi: Çoklu regresyon | ||
14 | Araştırma Raporu: Rapor oluşturma ve araştırma projesi yazma | ||
15 | Dönem Ödevi Sunumu | ||
16 | Final Sınavı |
Hair, J., Black, W, Babin, B. ve Anderson, R., 2010. Multivariate data analysis: A global Perspective (7th edition), Saddle River, NJ : Pearson Education, Inc. Kuhn, S.T. (1962). The structure of scientific revolutions. Chicago: University of Chicago Press. Nunnally, J. C. (1967). Psychometric theory. New York: McGraw Hill. Sekaran, U. ve Bougie, R. (2009). Research methods for business: A skill building approach. New Jersey, NJ: John Wiley and Sons. Yazıcıoğlu, Y., ve Erdoğan, S. (2004). SPSS uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Detay Yayıncılık. Kılıç, İ. ve Ural, A. (2004). Bilimsel araştırma süreci ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Detay Yayıncılık.
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yoktur
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Problem Çözümü | 10 | 1 | 10 |
Tartışma | 10 | 2 | 20 |
Soru-Yanıt | 10 | 1 | 10 |
Beyin Fırtınası | 10 | 3 | 30 |
Bireysel Çalışma | 15 | 2 | 30 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 8 | 2 | 16 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 14 | 4 | 56 |
Toplam İş Yükü (saat) | 174 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | |
ÖÇ 1 | 5 | 3 | 5 | 5 | 2 | 5 | 5 | |||
ÖÇ 2 | 5 | 3 | 5 | 5 | 2 | 5 | 5 | |||
ÖÇ 3 | 5 | 3 | 5 | 5 | 2 | 5 | 5 | |||
ÖÇ 4 | 5 | 3 | 5 | 5 | 2 | 5 | 5 | |||
ÖÇ 5 | 5 | 3 | 5 | 5 | 2 | 5 | 5 | |||
ÖÇ 6 | 5 | 3 | 5 | 5 | 2 | 5 | 5 | |||
ÖÇ 7 | 5 | 3 | 5 | 5 | 2 | 5 | 5 | |||
ÖÇ 8 | 5 | 3 | 5 | 5 | 2 | 5 | 5 |