Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9203015112014 | Sağlık Okur-Yazarlığı | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 8,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Eleştirel medya okuryazarlığının temel hedefi izleyicilerin/okuyucuların medya tüketiminde sorgulayıcı bir yaklaşım geliştirilebilmeleridir. Bunun için bilinçli medya tüketiminin aile içinde ve erken eğitim sistemi içinde yer alan derslerle desteklenmesini önerir. Medyada sunulan tüm içeriklen eleştirel bir gözle okunması ilkesinden yola çıkar. Sağlık okur-yazarlığı, eleştirel medya okuryazarlığı ilkelerini (erişim, değerlendirme, çözümleme ve çıktı üretme) medyada yer alan sağlık temalı haberler, programlar ve yayınlara uyarlamayı amaçlamaktadır. İnsan yaşamını ve sağlık kalitesini konu edinen ve giderek popülerite kazanan sağlık alanındaki medya içeriklerinin bilimsellik ilkesinden hareket etmesi gerekir. Kimi zaman bu gerekliliği karşılamayan yayınlarla karşılaşılmakta; bunların uygulanması insan sağlığını tehdit eden sonuçlar doğurabilmektedir. Bu içerikler konusunda duyarlı ve doğru tüketim için sağlık okuryazarlığı dersi alan için gerekli görülmektedir.
Doç. Dr. Yurdagül Bezirgan Arar
1 | Sağlık okuryazarlığını kavramsal ve işlevsel olarak bilir. |
2 | Sağlık okuryazarlığı uygulamalarını ve sağlık iletişimi açısından önemini kavrar. |
3 | Eleştirel okumalarla, sağlık sistemi, sağlık okuryazarlığı ve ulusların sağlık sistemi uygulamaları arasındaki farklılıkları ve karşılaştırmaları yapabilir. |
4 | Bireysel ve toplum sağlığı konusunda nasıl etkin okuryazarlık becerisine sahip olur. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Eleştirel medya okuryazarlığı teorileri, sağlık iletişimi kavramı ve teorileri, sağlık okuryazarlığı kavramı ve teorik yaklaşımlar, medyadaki sağlık temalı içerikler (haberler, programlar, uzman görüşleri vb), sağlık temalı içerikleri üzerine eleştirel yaklaşımlar, örnekler üzerine çalışmalar.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Sağlık okuryazarlığına kavramsal giriş | ||
2 | Sağlık okuryazarlığı kavramı ve araştırmaları | ||
3 | Sağlık okuryazarlığının boyutları ve Türkiye'de sağlık okuryazarlığının gelişimi | ||
4 | Sağlık okuryazarlığı için eleştirel okumalar: Tıp tarihi | ||
5 | Eleştirel okumalar: Tıp tarihi II | ||
6 | Sağlığın ekonomi politiği ve sağlık sistemi | ||
7 | Türkiye'de sağlık sistemi | ||
8 | VİZE | ||
9 | Sağlığın ticarileşmesi ve tüketim kültürü içinde sağlık | ||
10 | Ulusların sağlık sistemleri | ||
11 | Küresel sistemde sağlık | ||
12 | Genel değerlendirme: Sağlık sistemi, sağlık iletişimi ve sağlık okuryazarlığı | ||
13 | Öğrenci araştırmalarının sunumu | ||
14 | Öğrenci araştırmalarının sunumu II | ||
15 | FINAL |
• Health Communication: Theory and Practice. Dianne Berry. Open University Press, 2007 • Health and the New Media: Technologies Transforming Personal and Public Health. Linda M. Harris. Lawrence Erlbaum Associates, 1995 • Communication and Health: Systems and Applications. Eileen Berlin Ray; Lewis Donohew. Lawrence Erlbaum Associates, 1990 • Health Literacy in Primary Care: A Clinician's Guide. Gloria G. Mayer, RN, EdD, FAAN, Michael Villaire, MSLM. Springer Publishing Company, 2007 • Media Effects: Advances in Theory and Research. Jennings Bryant, Dolf Zillmann. Taylor & Francis, 2002 • Sağlık İletişimi. Ayla Okay. Derin Yayınları, İstanbul, 2014 • Sağlık İletişimi ve Medya. İnci Çınarlı. Nobel, Ankara, 2000 . Paran Kadar Sağlık, Mustafa Sönmez, Yordam Kitap, İstanbul, 2017 . Kapitalizm Hasta Eder, Deniz Akgün, Nota Bene Yayınları, Ankara, 2014 . Tıbbileştirilen Yaşam Bireyselleştirilen Sağlık, Deniz Sezgin, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2011. . Kan Revan İçinde, Ray Potter, Metis Yayınları, İstanbul, 2016. . Türkiye Sağlık Okuryazarlığı Araştırması, 2014. Okuma: Türkiye Sağlık Okuryazarlığı Araştırması, 2014. http://www.sagliksen.org.tr/cdn/uploads/gallery/pdf/8dcec50aa18c21cdaf86a2b33001a409.pdf
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Tartışma | 12 | 1 | 12 |
Proje Hazırlama | 2 | 48 | 96 |
Proje Sunma | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 24 | 24 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 48 | 48 |
Okuma | 14 | 1 | 14 |
Toplam İş Yükü (saat) | 240 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | |
ÖÇ 1 | 5 | 5 | 2 | 2 | 5 |
ÖÇ 2 | 5 | 5 | 2 | 2 | 5 |
ÖÇ 3 | 5 | 5 | 2 | 2 | 5 |
ÖÇ 4 | 5 | 5 | 2 | 2 | 5 |