Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9201145032014 | Modernitenin Felsefi Söylemi | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 8,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Bu dersin temel amacı, Jürgen Habermas’ın modernite okumasından faydalanmak suretiyle, modernite söylemini Kant, Hegel, Marx, Nietzsche, Heidegger, Derrida ve Foucault gibi pek çok filozof tarafından biçimlendirilmiş bir diyalog süreci olarak eleştirel bir şekilde incelemek ve çağdaş modernite tartışmalarını karakterize eden temel problem ve gerilimleri yeniden düşünmektir.
Yard. Doç. Dr. Özgür Soysal
1 | Moderniteye ve Aydınlanma projesine dair çağdaş eleştirileri ana hatlarıyla öğrenme |
2 | Modernitenin felsefi söyleminde yer alan temel kavrayış ve yönelimleri değerlendirebilme |
3 | Habermas'ın eleştirel kuramının modernite-postmodernite tartışmalarına katkısını eleştirel olarak değerlendirebilme |
4 | Çağdaş felsefedeki temel problemleri modernite eleştirileri çerçevesinde konumlayabilme ve tartışabilme |
Yok
Yok
Bu amaçla, Habermas’ın modernitenin felsefi söyleminin oluşumunu anlayabilmek ve böylelikle bir bütün olarak modernite tartışmasını kavrayabilmek bakımından önemli bir kaynak haline gelmiş olan Modernitenin Felsefi Söylemi (1985) kitabının temel tezlerini eleştirel bir şekilde sergileyecek ve tartışacağız.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Derse giriş, dersin ana çerçevesinin ve derste izlenecek güzergahın sunumu. | ||
2 | Modernite eleştirileri genel çerçeve | ||
3 | Modernite ve postmodernite tartışması | ||
4 | Jürgen Habermas'ın düşüncesinin modernite-postmodernite tartışmasında yeri | ||
5 | Habermas'ın eleştirel kuramının ana hatları | ||
6 | Modernitenin Felsefi Söylemi kitabının modernite-postmodernite tartışmalarıyla ligli genel pozisyonu | ||
7 | Modernitenin zamanla ilişkisi: geçmiş-şimdi-gelecek ilişkilerine ilişkin yeni bir bilinç | ||
8 | Modernitenin felsefi söyleminin kurucusu olarak Hegel felsefesi | ||
9 | Modernitenin felsefi söyleminde farklı yollar: Sol Hegelciler ve Sağ Hegelciler | ||
10 | Modernitenin felsefi söylemine radikal karşı çıkış: Nietzsche | ||
11 | Aydınlanma Diyalektiğinden kaçış | ||
12 | Nietzsche'nin postmodern takipçilerinde ilk yol: Bataille ve Foucult | ||
13 | Nietzsche'nin postmodern takipçilerinde ilk yol: Bataille ve Foucult II | ||
14 | Nietzsche'nin postmodern takipçilerinde ikinci yol: Heidegger ve Derrida | ||
15 | Nietzsche'nin postmodern takipçilerinde ikinci yol: Heidegger ve Derrida II | ||
16 | Habermas'ın modernitemin felsefi söylemine çözüm önerisi |
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Tartışma | 5 | 2 | 10 |
Seminer | 2 | 5 | 10 |
Makale Yazma | 1 | 80 | 80 |
Makale Kritik Etme | 5 | 10 | 50 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Okuma | 15 | 4 | 60 |
Toplam İş Yükü (saat) | 240 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | |
ÖÇ 1 | 5 | 2 | 4 | 3 | 2 | 2 | 2 | 3 |
ÖÇ 2 | 5 | 2 | 4 | 3 | 2 | 2 | 2 | 3 |
ÖÇ 3 | 5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 |
ÖÇ 4 | 5 | 4 | 5 | 3 | 3 | 5 | 4 | 4 |