GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9102095052017 Araştırma ve Deneme Metodları II Seçmeli Ders Grubu 1 1 7,00

Yüksek Lisans



Dersin amacı, tarla bitkileri alanında yürütülecek araştırmalarda bilimsel araştırma sürecinde yapılan işlemler ve değerlendirmeler konusunda temel bilgileri vermektir. Bunun için bilimsel bir araştırmanın değişik aşamaları, bu aşamalarda verilerin elde edilmesi, analizi ve değerlendirilmesi konularında bilimsel etik ilkelerine uygun yol ve yöntemler açıklanacaktır. Bilimsel çalışmaların sonuçlarını konu üzerinde çalışanlar ve diğer kesimlerin bilgisine sunmada izlenen çeşitli yollar tartışılacaktır.


Pr.Dr. A. Esen Çelen


1 5. Elde edilen araştırma çıktılarına farklı bir açıdan yorum getirebilme
2 6. İleri düzey istatistik metodların yorumu
3 1. Tarımsal araştırmaların önemini kavrayabilme
4 2. Araştırmaların planlaması ve en uygun modelin seçilebilmesi yeteneği
5 3. Yapılan veya yapılacak olan araştırmalar ile ilgili fikir ve çözüm ürütebilmek
6 4. Üretime uygun yer, çeşit/genotipleri belirleyebilme ve üreticiye önerebilme


Yok


Yok


Bilimsel araştırma aşamalarına ilişkin genel tanıtım; araştırma konusunun seçimi ve hazırlık çalışması; araştırmaya ilişkin çalışmanın oluşturulma süreci; uygun yöntemin belirlenmesi; kaynak taraması, toplanan verilerin çözümlenmesi, açıklanması ve yorumlanması; araştırma yöntem ve tekniklerinin incelenmesi; veri toplama ve analiz sistemleri; araştırmada nesnellik ve dürüstlük, bilimde etik tavrın standartları, bilim ahlakı, bilimsel araştırmalarda etik ve intihal; bilimsel yayınlarda fikri mülkiyet, bilimsel araştırmalarda etik davranış stratejileri


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtımı, kapsamı, gerekçesi, önemi
2 Temel İstatistikler: t-test, Khi kare testi
3 Temel İstatistikler: t-test, Khi kare testi
4 Tekrarlamalı Denemeler: Tesadüf Parsel ve Blokları Deneme Desenleri
5 Tekrarlamalı Denemeler: Varyans analizinde F’in önem kontrolü (Çeşit ve doz nitelikli seviyelerin LSD, Duncan, Tukey testleri ve ortogonal parçalanma karşılaştırılması)
6 Tek Faktörlü Denemelerde Farklı Konular: Augmented deseni, eksik bloklu denemeler
7 Tek Faktörlü Denemelerde Farklı Konular: Alt örnekli denemeler
8 Arasınav
9 İki Faktörlü Denemelerde Varyans Analizleri ve Yorumu: İnteraksiyonun önemli ve önemsiz çıkması durumu
10 İki Faktörlü Denemelerde Varyans Analizleri ve Yorumu: Bölünmüş parseller deneme deseni ve yorumu
11 Üç Faktörlü Denemeler: Bölünen bölünmüş parsellerin analizi ve yorumu
12 Üç Faktörlü Denemeler: Yer, Yıl, Yer-Yıl Birleştirmeleri
13 Çok Karakterli Analizler: Korelasyon ve Regresyonlar, Path Analizleri
14 Çok Karakterli Analizler: Diskriminant Analizi
15 Transformasyonlar
16 Final Sınavı

1. Şahin, Tahir Erdoğan, 2006. Bilim, Bilimler ve Bilgi Alanları. Dikey Yayıncılık, Ankara. 2. Seyidoğlu, Halil, 2000. Bilimsel Araştırma ve Yazma El Kitabı. (Geliştirilmiş 8. Baskı), Güzem Yayınları, No:15, İstanbul. 3. Dinler, Zeynel, 2009. Bilimsel Araştırma ve e-Kaynaklar (Altıncı basım). Ekin Basım Yayım Dağıtım, Bursa. 4. Day, Robert A., 1996. Bilimsel Makale Nasıl Yazılır, Nasıl Yayımlanır. Tübitak Yayınları, Saner Basım Sanayii, Ankara. 5. Resnik, David B., 2004. Bilim Etiği. Ayrıntı Yayınları, İstanbul. Bayet, Albert, 2011. Bilim Ahlakı. Sayfa Yayınları, İstanbul.


Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ev Ödevi 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 16 16
Final Sınavı 1 16 16
Derse Katılım 14 3 42
Uygulama/Pratik 0 0 0
Takım/Grup Çalışması 5 4 20
Alan Çalışması 14 2 28
Proje Hazırlama 2 15 30
Proje Sunma 1 2 2
Bireysel Çalışma 8 5 40
Okuma 5 3 15
Toplam İş Yükü (saat) 209

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
ÖÇ 1
ÖÇ 2
ÖÇ 3
ÖÇ 4
ÖÇ 5
ÖÇ 6
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek