GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9101075082012 Halka Teorisinde Seçme Konular Seçmeli Ders Grubu 1 2 8,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Bu dersin amacı; öğrencilerin önemli bir takım halka ve cebir örneklerini tanımasını, farklı halka ve cebir örneklerinin temel sınıflandırmalarını yapabilmesini, bunlar arasındaki yapısal farklılıkları ve/veya benzerlikleri belirleyebilmesini sağlamaktır. Bununla birlikte öğrencilerin halka teorisinin etkileşim halinde olduğu matematiğin diğer dallarındaki bir takım problemleri, cebirsel teknikler ile analitik ve topolojik teknikleri bir arada kullanarak çözebilme becerisini geliştirmek amaçlanmaktadır.


Doç. Dr. Çağrı DEMİR, Dr. Öğr. Üyesi Nihan BAYDAR YARBİL


1 Farklı halka ve cebir sınıflarına örnekler verebilme
2 Sağ-sol simetrik olmayan aksiyomlarla tanımlanmış halka türlerine karşıt örnekler verebilme
3 Verilen bir halkanın yapısal özelliklerini analiz ederek sınıflayabilme
4 Verilen bir halkanın farklı türden radikallerini (nil, Jacobson, asal radikal gibi) belirleyebilme
5 Cebirsel metotları problem çözümlerine uygulayabilme
6 Bilimsel araştırma sürecinin basamaklarını kavrayabilme ve bu süreci işletme becerisi kazanabilme

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Temel terminoloji ve örnekler, “skew” ve diferansiyel polinom halkalarının basitliği ve J-yarıbasitliği, von Neumann regülerlik, halkaların değişimi altında Jacobson radikali, Grup halkaları ve J-yarıbasitlik problemi, Grup halkalarının asallığı ve yarı asallığı, Yerel, Yarı-yerel halkalar ve idempotentler, Derecelenmiş halkalar ve modüller, birleşmeli süper-cebirler.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Temel terminoloji ve örnekler
2 “Skew” ve diferansiyel polinom halkalarının basitliği ve J-yarıbasitliği
3 Von Neumann regülerlik
4 Halka değişimi altında Jacobson radikali
5 Grup halkaları ve J-yarıbasitlik problemi: Rickart, Amitsur ve Passman Teoremleri
6 Grup Halkalarının Asallığı ve Yarı-asallığı: Connell ve Passman Teoremleri
7 Grup Halkalarının Asallığı ve Yarı-asallığı: Connell ve Passman Teoremleri
8 ARASINAV
9 Yerel ve Yarı-yerel halkalar, Bazı genelleştirmeler
10 İdempotentler Teorisi
11 Köşe Halkaları
12 Derecelenmiş Halkalar ve Modüller
13 Derecelenmiş Halkalar ve Modüller
14 Birleşmeli süper-cebirler
15 Birleşmeli süper-cebirler
16 FİNAL SINAVI

Ders Kitabı: 1. T. Y. Lam; “A first course in noncommutative rings”. 2nd Ed. Graduate Texts in Mathematics, 131. Springer-Verlag, New York, 2001. xx+385 pp. 2. T. Y. Lam; “Exercises in classical ring theory”. 2nd Ed. Problem Books in Mathematics. Springer-Verlag, New York, 2003. xx+359 pp. Önerilen Kaynaklar: 1. T. Y. Lam; “Lectures on modules and rings”. Graduate Texts in Mathematics, 189. Springer-Verlag, New York, 1999. xxiv+557 pp. 2. T. Y. Lam; “Exercises in modules and rings”. Problem Books in Mathematics. Springer, New York, 2007. xviii+412 pp. 3. L. H. Rowen; “Ring theory”. Vol. I. Pure and Applied Mathematics, 127.Academic Press, Inc., Boston, MA, 1988. xxiv+538 pp. 4. L. H. Rowen; “Ring theory”. Vol. II. Pure and Applied Mathematics, 128.Academic Press, Inc., Boston, MA, 1988. xiv+462 pp.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
Derse Katılım 16 3 48
Bireysel Çalışma 4 15 60
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 40 40
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 40 40
Okuma 16 3 48
Toplam İş Yükü (saat) 240

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
ÖÇ 1 5 5 5 5 3
ÖÇ 2 5 5 5 4 5 3
ÖÇ 3 5 5 5 5
ÖÇ 4 5 5 5 5
ÖÇ 5 5 5 5 4 5
ÖÇ 6 5 5 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek