Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9103035121998 | Duyusal Test Yöntemleri | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 2 | 8,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Bu dersin amacı öğrencilere gıda üretiminin değişik aşamalarında kullanılan duyusal test yöntemleri hakkında bilgi vermek ve bir işletmede duyusal değerlendirme ile ilgili bir programını başlatma ve yürütme yeteneğini kazandırmaktır.
Prof. Dr. Yeşim Elmacı
1 | Gıdaların duyusal özelliklerinin gıda kalitesi açısından önemini kavrama |
2 | Gıdaları satın almada tüketicilerin duyusal tercihlerinin önemini kavrama |
3 | Gıda ile ilgili araştırmalarda duyusal testleri uygulama yeteneğini kazanma ve rapor hazırlama |
4 | Duyusal testlerin sonuçlarını istatistiksel tekniklerle değerlendirme yeteneğini kazanma |
5 | Gıda işletmelerinde duyusal değerlendirme ile ilgili bir programı başlatma ve yürütme yeteneğini kazanma |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Bu derste gıdaların duyusal özellikleri, duyusal değerlendirmenin tanımı ve tarihçesi, gıda endüstrisinde duyusal değerlendirmenin kullanım alanları, duyusal değerlendirme için başlıca gereksinimler-duyusal analiz laboratuvarı, panelistlerin seçimi, testlerin organizasyonu, duyusal test teknikleri-farklılık testleri, çoklu kıyaslama testleri, tercih testleri, kalite derecelendirme skalaları, tanımlayıcı metodlar-lezzet profil analizi, doku profil analizi, tüketici çalışmalarında duyusal değerlendirme gibi konular ele alınmaktadır.
Hafta | Konular (Teorik) | Uygulama | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|---|
1 | Gıda kalitesi ve duyusal kalite karakteristikleri | Laboratuvar tanıtımı | ||
2 | Duyusal değerlendirmenin tanımı, tarihçesi, önemi ve gıda sanayiinde kullanım amaçları | Panelist seçimi 5 temel tat testi | ||
3 | Duyusal değerlendirmede insan duyularının enstrüman olarak kullanılması, duyusal algılama zinciri, duyusal değerlendirmede kullanılan tekniklerin sınıflandırılması | Panelist seçimi- tat eşiklerinin belirlenmesi (tatlı tat) | ||
4 | Duyusal değerlendirme laboratuvarı, ürün ve panel kontrolları | Panelist seçimi- tat eşiklerinin belirlenmesi (tuzlu tat) | ||
5 | Duyusal değerlendirmede panelist seçimi ve panel büyüklüğünü etkileyen faktörler | Panelist seçimi- tat eşiklerinin belirlenmesi (ekşi tat) | ||
6 | Duyusal değerlendirmede panelistlerin kararlarını etkileyen faktörler | Panelist seçimi- tat eşiklerinin belirlenmesi (acı tat) | ||
7 | Farklılık Testlerinin Sınıflandırılması-“A”-“A değil” testi, Kontroldan farklılık testi | Panelist seçimi- tat eşiklerinin belirlenmesi (umami tat) | ||
8 | Eşlenmiş kıyaslama testi, İkili-üçlü test, Üçgen testi | Panelist seçim-Koku testi | ||
9 | Ara sınav | |||
10 | Sıralama testi, Puanlama testi. | Panelist seçimi ile ilgili test sonuçlarının değerlendirilmesi | ||
11 | Duyusal değerlendirmede kullanılan skalalar | Eşlenmiş kıyaslama testi | ||
12 | Tanımlayıcı Duyusal Analiz Teknikleri- Lezzet Profil Analizi | İkili-üçlü testi | ||
13 | Doku Profili Analizi | Üçgen testi | ||
14 | Duyusal testlerin tüketici tercih çalışmalarında kullanılması | Sıralama testi | ||
15 | Gıda işletmelerinde duyusal değerlendirme ile ilgili bir programın uygulanması | Puanlama testi | ||
16 | Final sınavı |
DERS KİTABI: 1.Onoğur Altuğ, T., Elmacı, Y. Gıdalarda Duyusal Değerlendirme. 3. Baskı. Sidas Medya, İzmir, (2015). YARDIMCI KİTAPLAR: 1. Munoz, A.M., Civille, G.V., Carr, B.T., Sensory Evaluation In Quality Control. Van Nostrand Reinhold, New York, (1999). 2. Lawless, H.T, Heymann, H., Sensory Evaluation of Food, Principles and Practices. International Thomson Publishing, New York, (1998). 3. Meilgaard, M, Civille, G.V., Carr, B.T., Sensory Evaluation Techniques. CRC Press, New York (1999).
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Laboratuvar | 14 | 2 | 28 |
Rapor Hazırlama | 14 | 2 | 28 |
Rapor Sunma | 14 | 1 | 14 |
Bireysel Çalışma | 14 | 6 | 84 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü (saat) | 245 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | |
ÖÇ 1 | 3 | ||||||
ÖÇ 2 | 2 | ||||||
ÖÇ 3 | 3 | ||||||
ÖÇ 4 | 3 | ||||||
ÖÇ 5 | 2 |