GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9103035121998 Duyusal Test Yöntemleri Seçmeli Ders Grubu 1 2 8,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Bu dersin amacı öğrencilere gıda üretiminin değişik aşamalarında kullanılan duyusal test yöntemleri hakkında bilgi vermek ve bir işletmede duyusal değerlendirme ile ilgili bir programını başlatma ve yürütme yeteneğini kazandırmaktır.


Prof. Dr. Yeşim Elmacı


1 Gıdaların duyusal özelliklerinin gıda kalitesi açısından önemini kavrama
2 Gıdaları satın almada tüketicilerin duyusal tercihlerinin önemini kavrama
3 Gıda ile ilgili araştırmalarda duyusal testleri uygulama yeteneğini kazanma ve rapor hazırlama
4 Duyusal testlerin sonuçlarını istatistiksel tekniklerle değerlendirme yeteneğini kazanma
5 Gıda işletmelerinde duyusal değerlendirme ile ilgili bir programı başlatma ve yürütme yeteneğini kazanma

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Bu derste gıdaların duyusal özellikleri, duyusal değerlendirmenin tanımı ve tarihçesi, gıda endüstrisinde duyusal değerlendirmenin kullanım alanları, duyusal değerlendirme için başlıca gereksinimler-duyusal analiz laboratuvarı, panelistlerin seçimi, testlerin organizasyonu, duyusal test teknikleri-farklılık testleri, çoklu kıyaslama testleri, tercih testleri, kalite derecelendirme skalaları, tanımlayıcı metodlar-lezzet profil analizi, doku profil analizi, tüketici çalışmalarında duyusal değerlendirme gibi konular ele alınmaktadır.


Hafta Konular (Teorik) Uygulama Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Gıda kalitesi ve duyusal kalite karakteristikleri Laboratuvar tanıtımı
2 Duyusal değerlendirmenin tanımı, tarihçesi, önemi ve gıda sanayiinde kullanım amaçları Panelist seçimi 5 temel tat testi
3 Duyusal değerlendirmede insan duyularının enstrüman olarak kullanılması, duyusal algılama zinciri, duyusal değerlendirmede kullanılan tekniklerin sınıflandırılması Panelist seçimi- tat eşiklerinin belirlenmesi (tatlı tat)
4 Duyusal değerlendirme laboratuvarı, ürün ve panel kontrolları Panelist seçimi- tat eşiklerinin belirlenmesi (tuzlu tat)
5 Duyusal değerlendirmede panelist seçimi ve panel büyüklüğünü etkileyen faktörler Panelist seçimi- tat eşiklerinin belirlenmesi (ekşi tat)
6 Duyusal değerlendirmede panelistlerin kararlarını etkileyen faktörler Panelist seçimi- tat eşiklerinin belirlenmesi (acı tat)
7 Farklılık Testlerinin Sınıflandırılması-“A”-“A değil” testi, Kontroldan farklılık testi Panelist seçimi- tat eşiklerinin belirlenmesi (umami tat)
8 Eşlenmiş kıyaslama testi, İkili-üçlü test, Üçgen testi Panelist seçim-Koku testi
9 Ara sınav
10 Sıralama testi, Puanlama testi. Panelist seçimi ile ilgili test sonuçlarının değerlendirilmesi
11 Duyusal değerlendirmede kullanılan skalalar Eşlenmiş kıyaslama testi
12 Tanımlayıcı Duyusal Analiz Teknikleri- Lezzet Profil Analizi İkili-üçlü testi
13 Doku Profili Analizi Üçgen testi
14 Duyusal testlerin tüketici tercih çalışmalarında kullanılması Sıralama testi
15 Gıda işletmelerinde duyusal değerlendirme ile ilgili bir programın uygulanması Puanlama testi
16 Final sınavı

DERS KİTABI: 1.Onoğur Altuğ, T., Elmacı, Y. Gıdalarda Duyusal Değerlendirme. 3. Baskı. Sidas Medya, İzmir, (2015). YARDIMCI KİTAPLAR: 1. Munoz, A.M., Civille, G.V., Carr, B.T., Sensory Evaluation In Quality Control. Van Nostrand Reinhold, New York, (1999). 2. Lawless, H.T, Heymann, H., Sensory Evaluation of Food, Principles and Practices. International Thomson Publishing, New York, (1998). 3. Meilgaard, M, Civille, G.V., Carr, B.T., Sensory Evaluation Techniques. CRC Press, New York (1999).



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
Derse Katılım 14 3 42
Laboratuvar 14 2 28
Rapor Hazırlama 14 2 28
Rapor Sunma 14 1 14
Bireysel Çalışma 14 6 84
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 20 20
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 25 25
Toplam İş Yükü (saat) 245

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
ÖÇ 1 3
ÖÇ 2 2
ÖÇ 3 3
ÖÇ 4 3
ÖÇ 5 2
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek