Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9103035732011 | Fonksiyonel Gıda Biliminde Nanoteknoloji Uygulamaları | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 8,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Son yıllarda çevre koşulları, beslenme ve genetik arasındaki ilişki konusunda derinleşen bilgilerimiz, gıdaya farklı bir bakış açısıyla yaklaşmamıza neden olmuştur. Bu yeni bakış açısı ile gıdanın beslenme açısından önemine; insan vücudunda çeşitli fonksiyonları düzenleme ve kontrol etme, sağlıklı yaşamı devam ettirme ve çeşitli hastalıkların riskini azaltma gibi yeni boyutların eklenmesi ‘’fonksiyonel gıda’’ kavramının ve yeni bir bilimsel disiplin olan ‘’fonksiyonel gıda bilimi’’nin gelişmesine neden olmuştur. Fonksiyonel gıdaların yapısında yer alacak fonksiyonel gıda bileşenlerinin insan vücudunda istenen hedef bölgelere ulaşabilmesi ve biyoyararlılıklarının artırılması amacıyla nanoteknoloji uygulamaları önem kazanmıştır. Bu derste lisansüstü öğrencilerine gıda ve beslenmeye ait bu yeni bakışın verilmesi hedeflenmektedir.
Prof. Dr. Sibel Karakaya
1 | Nanoteknolojinin gıda endüstrisinde ve özellikle fonksiyonel gıdalardaki önemini kavrayabilme |
2 | Tasarlanan fonksiyonel gıdaların yasal düzenlemelere uygun olup olmadığını tartışabilme |
3 | Nano iletim sistemlerinin temelini anlayabilme |
4 | Yasal düzenlemelerin temelini anlama ve fonksiyonel gıdaların tüketici ve üretici için önemini kavrama |
5 | Tasarlanan fonksiyonel gıdanın biyoyararlılığını değerlendirme |
6 | Fonksiyonel gıda tanımını kavrama ve özel beslenme amaçlı gıdalardan ayırdedebilme |
7 | Fonksiyonel gıda üretiminde farklı disiplinlerin rolünü öğrenme |
8 | Fonksiyonel bir gıda tasarlayabilme |
Yok
Yok
İlaç, gıda, medikal gıda, geleneksel gıda terimlerine ilişkin tanımlar. Fonksiyonel gıda kavramı. Gıdaya fonksiyonel özellik kazandıran öğeler (diyet lifi, antioksidanlar, biyoaktif proteinler, laktik asit bakterileri vb). Besin öğeleri arasındaki interaksiyonlar. Yasal düzenlemeler, besin öğesi içeriği ve sağlığa ilişkin iddialar. Fonksiyonel gıdaların etiketlenmesi. Fonksiyonel gıdaya toplum tarafından gösterilen ilginin nedenleri. Nanopartiküller, nano iletim (taşıma) sistemleri: nanoemülsiyonlar, nanotüpler. Uygulamalara ait örnekler.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, kapsamı, önemi, gerekçesi | ||
2 | İlaç, gıda, medikal gıda, geleneksel gıda terimlerine ilişkin tanımlar. Fonksiyonel gıda kavramı | ||
3 | Gıdaya fonksiyonel özellik kazandıran öğeler | ||
4 | Gıdaya fonksiyonel özellik kazandıran öğeler | ||
5 | Gıdaya fonksiyonel özellik kazandıran öğeler | ||
6 | Proje çalışması | ||
7 | Proje çalışması | ||
8 | Ara sınav | ||
9 | Yasal düzenlemeler (ABD) | ||
10 | Yasal düzenlemeler (AB ve Türkiye) | ||
11 | Proje sunumları | ||
12 | Nanoteknolojinin fonksiyonel gıda sanayinde kullanımı | ||
13 | Nanopartiküller, nano iletim (taşıma) sistemleri: nanoemülsiyonlar, nanotüpler. | ||
14 | Uygulamalara ait örnekler | ||
15 | Proje sunumları | ||
16 | Final |
DERS KİTAPLARI: 1. Barbosa-Canovas, G., Mortimer, A., Lineback, D., Spiess, W., Buckle, K., Colonna, P. (Eds). “Global Issues in Food Science and Technology”, Elsevier Inc, (2009). 2. Gibson, R.G., Williams, C. M. (Eds). “Functional Foods Concept to Product”, Woodhead Publishing Ltd and CRC Press LLC, Boca Raton, USA (2000). 3. Howlett J. Functional Foods From Science to Health and Claims, Ilsi Europe Concise Monograph Series, Belgium, (2008). YARDIMCI KİTAP: 1. Shi, J., Mazza, G., Le Maguer, M., ‘’Functional Foods Biochemical and Processing Aspects’’ Vol: 2, CRC Press, (2002)
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Proje Sunma | 2 | 2 | 4 |
Bireysel Çalışma | 14 | 10 | 140 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 30 | 30 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (saat) | 235 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | |
ÖÇ 1 | 5 | 5 | |||||
ÖÇ 2 | 5 | 3 | |||||
ÖÇ 3 | 4 | 4 | |||||
ÖÇ 4 | |||||||
ÖÇ 5 | 5 | 3 | |||||
ÖÇ 6 | |||||||
ÖÇ 7 | |||||||
ÖÇ 8 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 |