Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9103035652014 | Gıdaların Reolojik Özellikleri | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 8,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Dersin amacı gıdaların reolojik özelliklerini, ölçüm metotlarını açıklamak ve reolojik özelliklerin akıcı gıdaların momentum ve ısı aktarımı üzerine önemi konusunda bilgilendirmektir. Bu ders kapsamında öğrencilerin akıcı gıdaları tanımlama, akış sistemlerinin analizinde reolojik özellikleri kullanabilme ve ısı aktarımı sırasında reolojik özelliklerin değişimini inceleyebilme yeteneklerini geliştirmek hedeflenmektedir.
Prof. Filiz İÇİER
1 | Reolojik özelliklerin belirlenmesi, ölçülmesi ve sonuçlarının değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibi olma |
2 | Reolojinin gıda mühendisliği açısından önemi konusunda bilgi edinilmesi |
3 | Reolojik ölçüm sonuçlarının matematiksel modeller kullanılarak analizi ve model uyumluluklarının belirlenmesi |
4 | Verilen bir süreç için reolojik özelliklerin belirlenmesi amacıyla deney tasarlayabilme, ölçüm alabilme, sonuçları yorumlayabilme |
5 | Araştırma ve ölçüm alınan konularda elde edilen sonuçların grup içinde sunumunun yapılabilmesi ve tartışma ortamına uyum sağlanması |
6 | Kaliteli üretim için gıda işleme basamaklarında reolojik özelliklerin etkili olduğunu kavrayarak, belirlenen sorunlar için çözüm getirebilmenin öğrenilmesi |
Yok
Yok
Gıdaların reolojik özelliklerinin sınıflandırılması; Newton kuralına uyan ve uymayan gıdalar. Reolojik özelliklerin ölçüm yöntemleri. Reolojik özelliklerin momentum ve ısı aktarımında önemi. Momentum ve ısı aktarımında boyut analizi. Farklı reolojik özelliklere sahip akışkan gıdaların boru sistemlerinde akışı için hız profillerin çıkartılması ve basınç düşüşlerinin belirlenmesi. Örnek sistemler olarak ısı değiştirici ve karıştırmalı kazan sistemlerinde momentum ve ısı aktarımı analizleri, ısıl olmayan işlemlerde reolojik özelliklerin değişimi.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Gıdaların reolojik özelliklerinin sınıflandırılması; Newton kuralına uyan ve uymayan gıdalar, viskoelastik ve elastik gıdalar | ||
2 | Newton kuralına uyan ve uymayan gıdalar-devam | ||
3 | Akışkanlık özelliklerin ölçüm yöntemleri | ||
4 | Ölçüm sonuçlarının grup çalışması ile değerlendirmesi | ||
5 | Gıdaların katılık özellikleri ve ölçüm yöntemleri | ||
6 | Viskoelastik özellikler | ||
7 | Viskoelastik özellikler-devam | ||
8 | Arasınav | ||
9 | Reolojik özellikler ölçüm aletlerinin çalışma prensiplerinin gösterimi (Uygulamalı) | ||
10 | Reolojik özelliklerin momentum ve ısı aktarımında önemi; farklı reolojik özelliklere sahip akışkan gıdaların boru sistemlerinde akışı için hız profillerin çıkartılması ve basınç düşüşlerinin belirlenmesi | ||
11 | Örnek sistem-1; ısı değiştirici momentum ve ısı aktarımı analizleri | ||
12 | Örnek sistem-2; karıştırmalı kazan sistemlerinde momentum ve ısı aktarımı analizleri | ||
13 | Isıl olmayan işlemlerde reolojik özelliklerin değişimi | ||
14 | Değerlendirme-öğrencilerin proje sunumları | ||
15 | Öğrencilerin proje sunumları | ||
16 | Final Sınavı |
1. Goodwin, J.W. and Hughes, R.W., 2000. “Rheology for Chemists: an introduction”. Royal Society of Chemistry, Cambridge 2. Steffe, J.F.S., 1996. “Rheological Methods in Food Process Engineering”. 2nd Ed. Freeman Press, Michigan YARDIMCI KİTAP: 1. Skelland, A.H.P., 1967. “ Non-Newtonian Flow and Heat Transfer”. John Wiley & Sons, Inc., New York
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Proje Hazırlama | 2 | 15 | 30 |
Bireysel Çalışma | 14 | 9 | 126 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü (saat) | 234 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | |
ÖÇ 1 | 4 | 4 | 4 | 4 | |||
ÖÇ 2 | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 | |
ÖÇ 3 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | ||
ÖÇ 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | ||
ÖÇ 5 | 3 | 4 | 4 | 4 | |||
ÖÇ 6 | 3 | 3 | 4 | 4 | 5 | 5 | 3 |