| Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| FENETKMUH2021 | Bilimsel Araştırma Teknikleri ile Araştırma ve Yayın Etiği | Ders | 1 | 1 | 4,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Lisansüstü aşamadaki öğrencilerin profesyonel bilimsel hayatın başlangıcında olması ve daha ileri düzeyli ve zamanı iyi kullanacak şekilde daha hızlı araştırma yapmalarının gerekmesi ve bu çalışmalarını yaparken bilimsel etik kurallarına uymanın öneminin ve nedenlerinin ortaya konulması.
Prof.Dr. Perrin Akçakoca Kumbasar Prof. Dr. Seda Ersus Doç. Dr. Burcu Öztürk Kerimoğlu Doç. Dr. Onur Özdikicierler
| 1 | 1- Eğitimde bilimsel araştırma tekniklerinin öğrenilmesi, |
| 2 | 2- Eğitimde bilimsel araştırma prensiplerinin öğrenilmesi, |
| 3 | 3- Bilginin bir araya getirilmesi ve literatür taramasının yapılması, |
| 4 | 4- Bir araştırma yapmak için en iyi yolun nasıl seçileceğinin kavranması, |
| 5 | 5- Meslektaş kavramı, |
| 6 | 6- Bir bilimsel araştırma hazırlığı sırasında etik kuralların ne olduğunun ve uygulanmasının öneminin farkedilmesi, |
| 7 | 9 - Dinleyerek, uygulayarak ve araştırarak kazandığı birikimi yazılı ve sözlü sunabilmesi. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
1 Bir bilimsel çalışma nasıl doğar? 1.1 Bilimsel çalışma üzerinde düşünmek 1.2 Bilimsel çalışmanın özetlenmesi 2 Kullanılacak yöntem nasıl seçilir? 2.1 Bir araştırmanın nicel ve nitel olarak ele alınması 2.2 Yöntembilim üzerine tartışmalar 3 Araştırma yöntemlerinizi nasıl seçersiniz? 3.1 Örnekleme teknikleri 3.2 Örnekleme boyutunun seçimi, 3.3 Verinin kalitesi ve analizi 4 Literatür taraması nasıl yapılır? 5 Bir bilimsel araştırma önerisi nasıl hazırlanır? 5.1 Bilimsel araştırma önerisinin içeriği 5.2 Bir bilimsel araştırma önerisini iyi yapan şey nedir? 5.3 Bir bilimsel araştırma önerisi neden başarısız olur? 6 Bulguların rapor haline dönüşmesi 6.1 Rapor yazımı 6.2 Bir bilimsel makale yazımı 6.3 Sözlü sunum hazırlanması 7 Nasıl etik bir araştırmacı olunur? 7.1 Etik davranışın genel çerçevesi ve olgusal olarak etik teorisi 7.2 Bilimci eğitiminde ahlak ve değerler 7.3 Bilimcinin değerlendirilmesi 7.4 Bilimsel kurumlar 7.5 Fikri mükellefiyet ve ilgi alanlarının çakışması 7.6 Akademik özgürlük 7.7 Etik standartlar 7.8 İntihal
| Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
|---|---|---|---|
| 1 | Bilimsel araştırmada genel kavramlar | ||
| 2 | Bilim tarihi ve bilimsel paradigmalar | ||
| 3 | Bilimsel araştırma sürecinin temel basamakları | ||
| 4 | Nitel, nicel ve karma bilimsel araştırma yaklaşımları, akademik yapılanma, bilimsel araştırmaların farklı özelliklerine göre sınıflandırılması | ||
| 5 | Bilimsel araştırma sürecinde konu/problem belirleme, amaç ve önem, yöntem, çalışma planı ve takvimi | ||
| 6 | Bilimsel araştırmalarda veri toplama araçları, değişken ve veri kavramları | ||
| 7 | Bilimsel yayın tarihi ve akademik yazım formatları | ||
| 8 | Ara sınav | ||
| 9 | Bilimsel yazıların temel bölümleri | ||
| 10 | Bilimsel yazı türleri | ||
| 11 | Bilimsel makale parametreleri ve makale yayın süreci | ||
| 12 | Bilimsel literatür tarama, atıf gösterme ve kaynakça hazırlama | ||
| 13 | Lisansüstü eğitim süreci, tez öneri formu hazırlama, tez yazım kuralları | ||
| 14 | Etik kavramı, etik teoriler, meslek, bilim ve araştırma etiği | ||
| 15 | Bilimsel yayınlarda etik ihlaller, intihal tespit programları, etik ihlallerin hukuksal boyutu | ||
| 16 | Final sınavı |
Prof. Dr. Günay TAŞ, "Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Bilimde Etik Ders Notları" Ek okumalar: 1- James G. Speight and Russell Foote, 2011, “Ethics in Science and Engineering”, Scrivener Publishing LLC., ISBN 978-0-470-62602-3 2- John D’Angelo, 2012, “Ethics in Science, Ethical Misconduct in Scientific Research”, CRC Press, Taylor & Francis Group, LLC 3- David B.Resnik, 2005, “The Ethıcs Of Science”, the Taylor & Francis Library, 2005. ISBN 0-203-97906-0 4- Margaret Cargill and Patrick O’Connor, 2009, “Writing Scientific Research Articles”, Wiley-Blackwell. ISBN 978-1-4051-8619-3 5- Catherine Dawson, 2002, “A Practical Guide to Research Methods”, How To Books Ltd, UK 6- Lisa Towne, Lauress L. Wise, and Tina M. Winters, 2005, “Advancing Scientific Research In Education”, The National Academies Press 500 Fifth Street, N.W. Washington, DC 20001. ISBN 0-309-54598-6 7-Carl Wagner, (Çeviren Zeki Tez), 1984, ‘Doğabilimsel ve Teknik Araştırma Yöntemleri’, Değişim Yayınları, İstanbul/TÜRKİYE 8-Robert A. Day (Çeviren Gülay Aşkar Altay),2000, ‘Bilimsel bir Makale Nasıl Yazılır ve Yayımlanır’, 6. Baskı TÜBİTAK Yayınları, ISBN: 975-403-175-4 9-Cemal Yıldırım, 1997, ‘Bilimsel Düşünme Yöntemi’, Bilgi Yayınları, Yenişehir, ANKARA 4- Margaret Cargill and Patrick O’Connor, 2009, “Writing Scientific Research Articles”, Wiley-Blackwell. ISBN 978-1-4051-8619-3 5- Catherine Dawson, 2002, “A Practical Guide to Research Methods”, How To Books Ltd, UK 6- Lisa Towne, Lauress L. Wise, and Tina M. Winters, 2005, “Advancing Scientific Research In Education”, The National Academies Press 500 Fifth Street, N.W. Washington, DC 20001. ISBN 0-309-54598-6 7-Carl Wagner, (Çeviren Zeki Tez), 1984, ‘Dogabilimsel ve Teknik Araştırma Yöntemleri’Değişim Yayınları, İstanbul/TÜRKİYE 8-Robert A.Day (Çeviren Gülay Aşkar Altay),2000, ‘Bilimsel bir Makale nasıl Yazılır ve Yayımlanır’ 6. Baskı TÜBİTAK Yayınları, ISBN: 975-403-175-4 9-Cemal Yıldırım ,1997, ‘Bilimsel Düşünme Yöntemi’Bilgi Yayınları, Yenişehir, ANKARA
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
| Final Sınavı | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 50 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 50 | |
Yok
| Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
| Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
| Tartışma | 10 | 2 | 20 |
| Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 6 | 6 |
| Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 8 | 8 |
| Okuma | 10 | 3 | 30 |
| Ev Ödevi | 5 | 2 | 10 |
| Toplam İş Yükü (saat) | 107 | ||
| PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | |
| ÖÇ 1 | 4 | ||||||
| ÖÇ 2 | 4 | ||||||
| ÖÇ 3 | 4 | 4 | |||||
| ÖÇ 4 | |||||||
| ÖÇ 5 | |||||||
| ÖÇ 6 | 5 | ||||||
| ÖÇ 7 |