GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9103035632023 Gıda Sektöründe Yeni Ürün Geliştirme Seçmeli Ders Grubu 1 1 8,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Yeni bir ürünün geliştirilmesinde ürün fikrinden, son ürünün oluşumuna kadar olan tüm aşamaların bir takım çalışması içerisinde uygulamalı olarak gerçekleştirilmesi amaçlanmaktadır. Öğrencilerin, ürün geliştirme stratejileri yanı sıra bir ürün geliştirme takım çalışması sırasındaki dinamikler üzerine farkındalıklarının artırılması da hedeflenmektedir. Ayrıca, öğrencilerin gıda ürünlerinde inovasyon fırsatları konusunda da bilgi sahibi olması da amaçlanmaktadır.


Prof. Nurcan Koca


1 Proje yürütebilme ve sunabilme yeteneğini kazanmak
2 Takım çalışma ruhunu geliştirmek.
3 Ürün geliştirme stratejilerini öğrenmek
4 Yeni ürünler konusunda farkındalığı artırmak
5 Ürün geliştirmenin çok disiplinli yapısını kavrayabilmek

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Ürün geliştirme stratejileri: ürün geliştirme takımının oluşturulması; yeni ürün fikirlerinin oluşturulması ve market araştırması ve tüketici anketleri ile fikirlerin değerlendirilmesi; prototip ürünün belirlenmesi ve deney tasarımı; ürün akış şemasının, kritik kontrol noktalarının, ürün spesifikasyonlarının, içerik etkileşimlerinin ve ürün formülasyonunun belirlenmesi; ürün spesifikasyonlarının ve içerik etkileşimlerinin belirlenmesi; prototip ürün üretimi, duyusal değerlendirme ve bazı ürün analizleri, ambalaj seçimi ve raf ömrü belirlenmesi; ölçek büyütme; her aşamada proje yazımı, etiket tasarımı; ürünleride inovasyon fırsatları.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Giriş Yeni ürün geliştirme süreci Takım oluşturulması ve yeni ürün fikirlerinin oluşturulması
2 Piyasanın durumunun ve gelişme eğiliminin saptanması, Piyasa incelemesi
3 Fikrin oluşturulması ve değerlendirilmesi, Yeni fikirlerin elenmesi: GAP analizi
4 Rapor teslimi, Prototip oluşturulması, Konjoint analizi ve tüketici değerlendirilmesi
5 Ürün spesifikasyonlarının ve prosesin önemi, 1.Rapor ve değerlendirme
6 Proses akım şemelarının ve zaman çizelgelerinin oluşturulmasının onemi, Proje planının ve yapı taşlarının oluşturulması
7 Raf ömrü, HACCP, proses optimizasyonu, Proje planının ve yapı taşlarının oluşturulması
8 Uygun paket ve paketleme yönteminin seçilmesi, etiket tasarımı, Ürün formülasyonunun belirlenmesi ve spesifikasyonlarının ortaya konulması belirlenmesi
9 Ekonomik analizler, Üretim akış şemasının ve kritik kontrol noktalarının belirlenmesi, ambalaj
10 Üretim ve pazarlama ile ilişkiler Prototip üretim denemeleri ve 2. rapor
11 Pazara sunuş ve Pazar analizi Sorunların belirlenip çözülmesi
12 Yeni ürün fırsatları Analizler ve raf ömrü belirlenmesi
13 Süt ürünlerinde yeni ürün fırsatları Analizler ve raf ömrü belirlenmesi
14 Yeni ürün fırsatları Son ürün spesifikasyonlarının belirlenmesi ve son maliyet analizi yapılması
15 Yeni ürün fırsatları Son ürün üretimi ve değerlendirilmesi
16 Final sınavı,Son rapor ve sunu

1. Fuller, G.W. 2000. New Food Product Development: From Concept to Marketplace. 2nd Ed. CRC Press, Washington, USA. 2. Brody, A.L., Lord J.B (Eds). 2000. Developing New Food Products for a Changing Marketplace. CRC Press, Washington, USA. 3. Smith, G (Ed.). 2003. Dairy Processing: Maximizing Quality. Foodhead Publishing Limited, Cambridge, England. 4. Mattila-Sandholm, T., Saarale, M. 2003. Functional Dairy Products. Foodhead Publishing Limited, Cambridge, England.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Derse Katılım 16 3 48
Takım/Grup Çalışması 12 4 48
Rapor Hazırlama 1 40 40
Rapor Sunma 1 6 6
Bireysel Çalışma 14 6 84
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 20 20
Sözlü Sınav 1 2 2
Toplam İş Yükü (saat) 248

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
ÖÇ 1 5 4 5
ÖÇ 2 5
ÖÇ 3 5 5
ÖÇ 4 4
ÖÇ 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek