GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9103035882025 Gıda Mühendisliği Araştırmalarında İstatistiksel Uygulamalar Seçmeli Ders Grubu 1 2 8,00

Yüksek Lisans



Bu dersin amacı, lisansüstü öğrencilere gıda bilimi ve teknolojisi alanındaki bilimsel araştırmalarda en fazla kullanılan istatistiksel analiz yöntemlerin tanıtılarak uygulamalı olarak öğretilmesidir.


Doç. Dr. Onur ÖZDİKİCİERLER


1 Örnek gruplarının tanımlayıcı istatistiklerini yorumlayabilme ve ortalamaların karşılaştırılması analizlerini gerçekleştirebilme
2 Tek veya çok değişkenli Varyans analizini (ANOVA) uygulayabilme ve yorumlayabilme
3 Regresyon analizi ile bağımlı ve bağımsız değişkenler arasında matematiksel ilişkiler oluşturabilme
4 Çok değişkenli veri analizlerini kavrayabilme, temel bileşen analizi gerçekleştirebilme ve sonuçları yorumlayabilme
5 Deneme dizaynı oluşturabilme ve modelleme yaklaşımı üzerinden optimizasyon yapabilme

Birinci Öğretim



[Yok]


SPSS programı üzerinden; tanımlayıcı istatistikler, ANOVA, tek değişken analizleri, korelasyon-regresyon kavramları ve bu analizlerin yorumlamaları. Unscrambler X programı üzerinden temel bileşen analizi uygulamaları ve sonuçların yorumlanması.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Programların tanıtılması ve ilk açıklamaların yapılması, dersin tanıtımı
2 SPSS programında veri paneli ve değişken panelleri, değişken özelliklerinin değiştirilmesi
3 Tanımlayıcı istatistikler kavramı
4 t-testi, eşlenmiş örnekler t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA)
5 Tek değişken ve çok değişken analizleri
6 Korelasyon kavramı
7 Lineer regresyon ve Lineer olmayan regresyon (eğri uydurma)
8 Arasınav haftası
9 Arasınav haftası
10 Çok değişkenli veri analizlerine giriş
11 Kümelenme analizleri
12 Temel Bileşen Analizi (PCA)
13 Deneysel desenler ve özellikleri
14 Design-Expert programında yanıtların modellenmesi ve tanılayıcı analizlerin yorumlanması
15 Optimizasyon kavramı
16 RSM ile Optimizasyon uygulaması

- Sabine Landau, Brian S. Everitt, 2004, A Handbook of Statistical Analyses using SPSS, CRC Ress, 338p. - Raymond H. Myers, Douglas C. Montgomery, Christine M. Anderson-Cook, 2016, Response Surface Methodology: Process and Product Optimization Using Designed Experiments, 4th Edition, WILEY, 856p.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
Derse Katılım 3 14 42
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 40 40
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 40 40
Ev Ödevi 2 50 100
Toplam İş Yükü (saat) 228

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
ÖÇ 1 5
ÖÇ 2 5
ÖÇ 3 5
ÖÇ 4 5
ÖÇ 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek