Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9105035412016 | Çevrede ve Gıdalarda Radyoaktivite | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 5,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Radyoekoloji çevre ile radyoaktivitenin etkileşmesi üzerine kurulmuş çok disiplinli bir bilim dalıdır. Bu temele dayalı olarak bu dersin amacı, radyoaktivitenin bitki ve hayvanlardaki negatif etkisi ve yanı sıra gıdalardaki radyoaktif kontaminasyonun insan sağlığı üzerine etkisinin anlaşılması için gerekli alt yapının oluşturulmasıdır.
Prof.Dr.Günseli YAPRAK
1 | Doğal ve yapay radyoaktivite üzerine gerekli bilgilerin üretilmesi ve bu bilgilerin radyasyonun zararlarından çevrenin korunması üzerine uygulanabilirliğini sağlayabilme |
2 | Temel bilgi ve ilkeler çerçevesinde çevreye yönelik radyoekolojik incelemelerde bulunabilme |
3 | Radyonüklitlerin taşınım yollarının analizini yapabilme ve ekosistemlerin korunabilmesi açısından kritik taşınma yollarını değerlendirebilme |
4 | Çevredeki ve gıdalardaki radyoaktiviteyi radyolojik risk açısından değerlendirebilme ve doz-risk tahminleri yaparak gerekli önlemleri uygulamaya koyabilme yeteneği |
5 | Radyoaktif kirlenme seviyelerini belirlemeye yönelik ölçüm tekniklerini anlayabilme ve radyasyon tipine göre ölçüm sistemlerini belirleme becerisi kazanma |
6 | Radyasyondan korunma konusunda toplumsal bilincin geliştirilebilmesi yönünde uygulamaya geçebilme yeteneği kazanma |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Radyoaktivite, doğal ve yapay radyonüklitler, radyasyon kaynakları, hava, su ve topraklarda radyonüklit aktivite konsantrasyonları, radyonüklit taşınım yolları ve modelleri, radyoaktivitenin bitki ve hayvanlar üzerindeki etkisi, gıdalarda ve yiyecek ham maddelerinde radyonüklitler, radyasyon ölçüm sistemleri, nükleer ve diğer radyoaktif materyallerin yasa dışı ticaretini engelleme yöntemleri, çevresel materyallerde ve yiyeceklerde radyoaktivite ile ilgili ulusal ve uluslararası yasal düzenlemeler, gıda ışınlamasının mikrobiyolojik, besinsel ve temel fonksiyonlar açısından değerlendirilmesi.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Radyonüklitler ve radyoaktivite | ||
2 | Radyonüklit Kaynakları | ||
3 | Havada Radyoaktivite | ||
4 | Sularda Radyonüklit Konsantrasyonları | ||
5 | Sularda Radyonüklit Konsantrasyonları | ||
6 | Radyonüklit Taşınım Yolları ve Modelleri | ||
7 | Radyoaktivitenin Bitki ve Hayvanlar Üzerindeki Etkisi | ||
8 | Gıdalarda ve Yiyecek Ham Maddelerinde Radyonüklitler | ||
9 | Radyasyon Ölçüm Metotları | ||
10 | Nükleer ve Diğer Radyoaktif Materyallerin Yasa Dışı Ticaretini Engelleme Yöntemleri | ||
11 | Radyasyondan Korunma Programları ve Yasal Düzenlemeler | ||
12 | Gıda Işınlamasının Mikrobiyolojik, Besinsel ve Temel Fonksiyonlar Açısından Değerlendirilmesi |
Micheal Pöschl and Leo M.L. Nollet, Radionuclide Concentrations in Food and the Environment, Taylor and Francis, 2007. YARDIMCI KİTAPLAR: UNSCEAR Reports (1982, 1988, 1993, 2000) United Nations Scientific Committee on the Effects of Atomic Radiation, Sources and effects of Ionizing Radiation
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Proje Hazırlama | 1 | 37 | 37 |
Proje Sunma | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 30 | 30 |
Ev Ödevi | 8 | 4 | 32 |
Toplam İş Yükü (saat) | 153 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | |
ÖÇ 1 | |||||||
ÖÇ 2 | 3 | ||||||
ÖÇ 3 | 3 | 3 | |||||
ÖÇ 4 | 4 | ||||||
ÖÇ 5 | 5 | ||||||
ÖÇ 6 |