GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9108015292018 Sürdürülebilir Tarımda Sebze Gen Kaynaklarının Kullanılması ve Alternatif Bitki Tülerinin Değerlendirilmesi Seçmeli Ders Grubu 1 1 8,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Bitki genetik kaynakları nedir, bitki genetik kaynaklarının sürdürülebilir tarımda önemi ve sürdürülebilirliğe katkısı. Sebze genetik kaynaklarının genetik potansiyeli, sebze yetiştiriciliğinde kullanımı ve sağladığı yararlar. Doğada kendiliğinden yetişen sebze olarak değerlendirilen türlerinin genetik kaynak olarak ekonomik önemi, tüketim şekilleri sebzecilik açısından öneminin aktarılması. Ülkemizde yetiştiriciliği yaygın olarak yapılmayan alternatif sebze türlerinin tanıtılması, yetiştirme tekniğinin öğretilmesi münavebe programlarında kullanılmasının sağlanması. Bu bitki türlerinin, üretici ve tüketici açısından ekonomik önemi ve değerlendirilme şekli. Doğada kendiliğinden gelişen türlerin agro-morfolojik özellikleri ekolojik istekleri, hasat dönemleri, değerlendirilme şekli besin kaynağı olarak kullanımı hakkında bilgiler verilecek sürdürülebilir tarıma olan katkıları ortaya konacaktır.


Doç. Dr. M. Kadri BOZOKALFA


1 Bitki genetik kaynakları, önemi ve korunma amaçları,
2 Sebze genetik kaynaklarının genetik potansiyeli ve sürdürülebilir tarımda değerlendirilmesi ve sağladığı yararların öğrenilmesi
3 Doğadan kendiliğinden yetişen ve sebze olarak değerlendirilen bitki türlerinin tanıtılması ve çoğaltım potansiyeli olan türlerin sürdürülebilir tarımda alternatif tür olarak kullanılması,
4 Ülkemizde kültürü yaygın olarak yapılmayan sebze türlerinin tanıtılması ve münavebe programlarında değerlendirilmesi düşük girdi kullanımı ile sürdürülebilir tarımsal üretimde kullanılması,
5 Bu türlerin çoğaltılması, genetik materyal olarak korunması ve değerlendirilme konusunda genel bilgileri kavrayabilmesi

Birinci Öğretim


Yok


[Yok]


Bitki gen kaynakları nedir ve sürdürülebilirlik açısından neden önemlidir. Sebze türlerinde genetik kaynaklar ve yetiştiricilik açısından bu kaynakların genetik potansiyeli. Yabani türler ve doğal bitki örtüsünde yer alan türlerin genetik ve ekonomik önemi. Doğadan kendiliğinden yetişen ve sebze olarak değerlendirilen bitki türlerinin tanıtılması, yetişme dönemi ve değerlendirilme şekilleri. Türkiye ekolojisine uygun alternatif sebze türleri, morfolojik özellikleri, ekolojik istekleri ile yetiştirme tekniğinin öğretilmesi


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Bitki gen kaynakları nedir ve sürdürülebilirlik açısından neden önemlidir
2 Sebze türlerinde genetik kaynaklar ve yetiştiricilik açısından genetik potansiyeli
3 Yabani türler ve doğal bitki örtüsünde yer alan türlerin ekonomik önemi
4 Doğadan kendiliğinden yetişen ve sebze olarak değerlendirilen bitki türlerinin tanıtılması
5 Çoğaltım potansiyeli olan sebze olarak değerlendirilen türlerinin sürdürülebilir tarımda alternatif tür olarak kullanılma olanakları
6 Sürdürülebilir tarımda münavabe programında değerlendirilebilecek ekonomik değeri yüksek bitki türlerinin tanımlanması
7 Ara sınav
8 Dünya’da yetiştirilen alternatif sebze türleri ve ülkemizdeki durumu
9 Türkiye ekolojisine uygun alternatif sebze türleri, morfolojik özellikleri, ekolojik istekleri
10 Alternatif sebze türlerinin yetiştirme tekniği -I
11 Alternatif sebze türlerinin yetiştirme tekniği -II
12 Doğada kendiliğinden yetişen ve sebze olarak değerlendirilen bitki türlerinin tanıtılması
13 Doğada kendiliğinden yetişen ve sebze olarak değerlendirilen türlerin ekolojik istekleri ve ekonomik önemi
14 Sebze olarak değerlendirilen türlerin toplanması ve değerlendirilme şekilleri
15 Dönem Sonu Sunumlar
16 Final Sınavı

1. Eşiyok, D., M.K. Bozokalfa, T. Aşcıoğul. 2018. Widely Utilized Wild Edible Plants: A Case Study from Turkey, In Global Perspectives on Underutilized Crops Öztürk M., et al., (edt). Springer 2. Eşiyok, D., M.K. Bozokalfa, T. Aşcıoğul, 2013. Egzotik Sebze Türleri ve Yetiştiriciliği. E.Ü. Matbaası, İzmir. 3. Wild Flowers of Britain and northwest Europe, 1995. (Christopher Grey – Wilson) 4. Hessayon, D. G, 1990. The Vegetables Expert, Britannica House, England. 127 p. 5. Bicknell, A., 1991. The New Kitchen Garden, Penguen Books, England. 176 p.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
Derse Katılım 14 3 42
Alan Çalışması 10 4 40
Bireysel Çalışma 10 4 40
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 10 2 20
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 11 2 22
Okuma 14 5 70
Toplam İş Yükü (saat) 240

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
ÖÇ 1
ÖÇ 2
ÖÇ 3
ÖÇ 4
ÖÇ 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek