GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9381025172018 Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Seçmeli Ders Grubu 1 2 3,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Çocuk ve ergen ruh sağlığını koruma, geliştirme ve bakım verme konusunda yeterli teorik ve klinik bilgi kazandırma.


Dr. Öğr. Üyesi Satı Doğan


1 Çocuk ve ergen ruh sağlığı ve hastalıkları dışındaki bir alanda çalışan profesyonel bir ekibin ele almakta güçlük çektiği durumlarda değerlendirme yapabilme
2 Gelişimsel bütünlüğü tehdit edebilecek riskler, ruh sağlığı ve hastalıkları, profesyonel ekibin gereksinimleri tanılayabilme
3 Diğer ekiplere yol gösterebilmesi için gerekli altyapıyı sağlayacak bilgiyi kazanabilme
4 Fiziksel ve psikiyatrik durumlar arasındaki bağlantı ve etkileşime ilişkin farkındalık geliştirebilme
5 Çocuk-ergen, aile ve ekibin hastalığa karşı geliştirmiş olduğu işlevsiz savunma düzeneklerini tanımlayabilme
6 Çocuk-ergenin ruh sağlığına etkisi açısından, ailesel ve çevresel ilişkileri değerlendirebilme
7 Çocuk-ergenin hastaneye yatış süreci ve hastalığa uyumunda etkili olan ailevi etkenleri tanımlayabilme. Aileye destek sağlayabilme
8 Çocuk-ergen ruh sağlığı için gerekli terapötik ortamın sağlanmasına yönelik yeterli bilgiyi öğrenebilme
9 Bakım ve tedavide çocuk ergen, aile ve tedavi ekibi üçgeninde ortaya çıkabilecek ilişki ve iletişim sorunları üzerine tartışabilme.
10 Hastalık etiyolojisi ve gidişini etkileyebilecek ruhsal ve davranışsal faktörleri belirleyebilme
11 Çocuk-ergenin bütüncül bir yaklaşımla ruh sağlığının korunması, geliştirilmesi ve desteklenmesi aşamasında ekibi yönlendirebilecek bilgiyi edinme.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Hemşireye, çocuk ve ergen ruh sağlığı ve hastalıklarının diğer birimlerle ilişkisini kavramsal ve klinik açıdan bütüncül olarak ele alma, tanıma ve sorunlarına çözüm üretme konusunda bilgi ve beceri kazandıran uzmanlık dersidir.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Çocuk ve ergen ruh sağlığında temel ilke ve kavramlar, giriş.
2 Çocuk ve ergenlerde sağlıklı ruhsal gelişim özellikleri Kültürel faktörlerin çocukların ruhsal gelişimine etkisi
3 Çocuk ergenlerde gelişimsel sorunlar Çocuk ve ergenlerde ruhsal sorunların ifade biçimi ve ruhsal sorun belirtileri
4 Çocuk ve ergenlerde görüşebilecek ruhsal sorunlar ve bozukluklar Çocuk ve ergenlerde ruhsal durum değerlendirmesi
5 Mental retardasyon, öğrenme bozuklukları, devinimsel –motor beceri bozukluğu, iletişim bozuklukları, yaygın gelişimsel bozukluklar
6 Dikkat eksikliği ve yıkıcı davranış bozuklukları Bebek ya da küçük çocukların beslenme ve yeme bozuklukları, tik bozuklukları, Dışa Atım bozuklukları
7 Bebeklik, çocukluk ya da ergenliğin diğer bozuklukları Çocuk ve ergende duygu durumu bozuklukları
8 Ara Sınav
9 Çocuk ve ergende anksiyete bozuklukları Çocuk ve ergende psikotik bozukluklar
10 Çocuk ve ergen ruh sağlığı ve hastalıkları açısından KLP hemşireliği Fiziksel hastalığa ilişkin tepkiler Çocuk ve ergenin biyopsikososyal değerlendirilmesi
11 Hastalığın ve tedavide kullanılan ilaçların ruhsal duruma etkisi Tıbbi bakım ve tedaviyi etkileyen aile ve sosyal çevre sorunları Tedaviye uyum
12 Ağrı yönetimi Fiziksel hastalığa ilişkin mediko-lega ve etik sorunlar Tedaviyi olumsuz etkileyen tutum ve alışkanlıklar
13 Yoğun bakım ünitesindeki çocuk ve ergenlerin takip ve tedavisindeki özgül sorunlar
14 Çocuk ve ergenlerin cerrahi girişime hazırlanması Çocuk ve ergenin hemodiyalize hazırlanması
15 Çocuk ve ergenlerin cerrahi girişime hazırlanması Çocuk ve ergenin hemodiyalize hazırlanması
16 Hastalık öncesi psikopatolojinin değerlendirilmesi (birey ve ailede daha önce yaşanmış veya yaşanmakta olan sorunlar ve psikiyatrik belirtilerin, fiziksel hastalıkla birlikte artması,tekrarlama olasılığı vb.) Kronik hastalıklarda aile desteği
17 Final Sınavı

1. Behrman,R.E., Kliegman, R.M.(2003). Nelson Essentials of Pediatrics, Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara. 2. Wong, D.L. (2003) “Family Centered Care of Toddler” in Nursing Care of Infants and Children, Mos , 7. Edition, pp:592-605. 3. Neyzi, O., Ertuğrul, T. (2010) Pediatri, Nobel Tıp Kitabevi, 4. Baskı, Cilt 1-2, İstanbul. 4. Kavaklı, A. (1995) Çocuk Hastalıkları Hemşireliği, Yüce Reklam Yayınevi Dağıtım, İstanbul. 5. Çavuşoğlu, H.(2008). Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Sistem Ofset Basımevi, Genişletilmiş 9. Baskı, C: I, Ankara. 6.Verklan, M.T., Walden, M. (2010). Core Curriculum for Neonatal İntensive Care Nursing, AWHON. Saunders Elsevier, Fourth edition. 7. Gardner, S.L., Carter, B.S., Enzman-Hines, M., Hernandez, J.A. (2011). Merenstein&Gardner’s handbook of Neonatal Intensive Care. 7th Edition, Mosby Elsevier, America. 8. Wise, B.V., Mckenna, C., Garvin, G., Harmon, B.J. (2000). Nursing Care of The General Pediatric Surgical Patient. An apsen Publication.


Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
Derse Katılım 16 3 48
Tartışma 5 1 5
Rapor Sunma 3 2 6
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 15 15
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 10 10
Toplam İş Yükü (saat) 90

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
ÖÇ 1 5 3
ÖÇ 2 5 2 2 4 3
ÖÇ 3 5 2 4 3
ÖÇ 4 5 4 4 3 3
ÖÇ 5 3
ÖÇ 6 5 2
ÖÇ 7 5 2 3
ÖÇ 8 3 2 4
ÖÇ 9 5 4 4 5
ÖÇ 10 3 2 4
ÖÇ 11 5 5 5 4 3 3 3
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek