GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9233005202024 Nitel Araştırma Yöntemleri Ders 1 2 6,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Bu dersin sonunda öğrenciler; bilimsel bir araştırmayı nitel araştırma yöntemlerine uygun biçimde tasarlamayı, yürütmeyi, sonuçlandırmayı ve raporlaştırmayı gerçekleştirebileceklerdir.


Dr. Öğr. Üyesi Samet Can CURKAN


1 Araştırma geleneğindeki değişimleri pozitivizm ve pozitivizm ötesi paradigmalar bağlamında yorumlayabilme.
2 Nitel araştırma yöntemleri ile ilgili temel kavramların anlam bilgisi.
3 Bilimsel araştırma geleneği içinde nitel araştırmanın yeri ve önemini kavrayabilme.
4 Nitel ve nicel araştırma yöntemlerini belirli ölçütlere göre karşılaştırabilme.
5 Nitel araştırma desenlerinin özelliklerini irdeleyebilme.
6 Nitel araştırma süreçlerinde araştırmacının rolünü irdeleyebilme.
7 Nitel araştırmada çeşitlemenin önemini kavrayabilme.
8 Nitel araştırmada örneklem seçme türleri ve ilkelerini kavrayabilme.
9 Nitel araştırma yöntemlerinin temel ilkelerini kavrayabilme.
10 Nitel araştırma yöntemlerinin özelliklerini kavrayabilme.
11 Nitel araştırmada veri analizi süreçlerini açıklayabilme.
12 Nitel araştırmada geçerlik ve güvenirliğin sağlanabilmesi için alınabilecek önlemleri açıklayabilme.
13 Nitel araştırma sonuçlarının bilimsel üretime katkılarını irdeleyebilme.
14 Nitel araştırmada etik sorunların farkında oluş.
15 Bir problem durumu için nitel bir araştırma önerisi oluşturabilme.
16 Nitel araştırmadaki yöntemsel sorunların farkında oluş.
17 Nitel araştırmanın eğitimdeki önemini takdir ediş.
18 Nitel araştırma ile ilgili yayınları okumaktan zevk alış.
19 Nitel bir araştırmayı, nitel araştırma süreç ve ilkelerini dikkate alarak irdeleyebilme.
20 Nitel araştırmaya dönük bilimsel çalışmalar yapmaya adanmışlık.

Birinci Öğretim


“İleri Bilimsel Araştırma Yöntemleri” dersini almış olmaları önerilir.


Yok


Pozitivizmden yorumlamacılığa Yöntemlerde Değişme: Nicelden Nitele Nitel ve Nicel Araştırma Yöntemlerinin Karşılaştırılması Nitel Araştırma Desenleri: Ethnography, Phenomenology, Grounded Theory, Case Study, Action Research, Multisite ve Mixed Form Studies: Özellikleri ve İlkeleri Nitel Araştırma Yaklaşımı: Özellikleri ve temel aşamaları (Araştırma problemi, problem kaynakları, seçimi, tanımlanması, nitel araştırmada örneklem, çeşitleme (triangulation), geçerlik, güvenirlik, genelleme ve araştırmacı davranışları, nitel araştırmada etik sorunu) Nitel Yöntemler: İlkeleri, Uygulamaları ve Problemleri [Görüşme, Gözlem, Doküman İncelemesi (Belgesel Tarama)] Nitel Veri Analizi ve Süreci Araştırma Tasarımı ve Değerlendirmesi


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Dersin Tanıtımı: Kapsamı, Gerekçesi, Önemi, Kural ve Gerekleri
2 Pozitivizmden yorumlamacılığa Yöntemlerde Değişme: Nicelden Nitele Nitel ve Nicel Araştırma Yöntemlerinin Karşılaştırılması
3 Nitel Araştırma Yaklaşımı: Özellikleri ve temel aşamaları (Araştırma problemi, problem kaynakları, seçimi, tanımlanması örneklem seçimi, geçerlik, güvenirlik, genelleme ve araştırmacı davranışları)
4 Nitel Araştırmada Bilimsel Etik Sorunu
5 Nitel Araştırma Desenleri: Ethnography -Phenomenology
6 Nitel Araştırma Desenleri: Grounded Theory -Case Study
7 Nitel Araştırma Desenleri: Eylem Araştırmaları -Karma Desenler
8 Nitel Araştırma Deneyimi: Hazırlık
9 Nitel Araştırmada Görüşme: Özellikleri, türleri ve ilkeleri
10 Alan Çalışması
11 Nitel Araştırmada Gözlem: Özellikleri, türleri ve ilkeleri
12 Alan Çalışması: Gözlem
13 Nitel Araştırma Olarak Doküman Analizi (Belgesel Tarama): Özellikleri ve ilkeleri
14 Nitel Araştırmada Veri Analizi
15 Nitel Araştırmada Veri Analizi
16 Nitel Araştırmanın Rapor Edilmesi

Barzun, J. ve Graff, H. F. (2001). Modern Araştırmacı. Ankara: TÜBİTAK Bogdan, R.C. ve Biklen, S.K. (1998). Qualitative Research for Education: An Introduction to Theory and Methods. Boston: Allyn and Bacon. Bordens, K. S. ve Abbott, B. B. (2002). Research Design and Methods. USA: McGraw Hill. Bryman, A. (2001). Social Research Methods (First Published). New York: Oxford University Press Inc. Coffey, A. ve Atkinson, P (1996). Making Sense of Qualitative Data: Complementary Research Strategies. Thousand Oaks, CA: Sage Publications. Crabtree, B. F. (1992) Doing Qualitative Research. Newbury Park, CA: Sage Publications. Creswell, J. W. (2003). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches. USA: Sage Publications. Day, R. A. (1996). Bilimsel Bir Makale Nasıl Yazılır ve Yayımlanır? Ankara: TÜBİTAK. Denzin, N. K. ve Lincoln, Y. S. (Eds) (1994). Handbookof Qualitative Research. Thousand Oaks, CA: Sage Publications. Esterberg, K. G. (2002). Qualitative Methods for Social Research. USA: McGraw Hill. Fraenkel, J. R. ve Wallen, N. E. (1996). How to Design, and Evaluate Research in Education. USA: Mc Graw Hill, Inc. Goetz, J. P. ve LeCompte, M. (1984). Etnography and Qualitative Design in Educational Research. Orlando: Academic Pres. Gökçe, B. (1999). Toplumsal Bilimlerde Araştırma. Ankara: Savaş Yayınevi. Hall, G. M. (1998). Bilimsel Makale Yazımı (Çev: Hasan Doğruyol). Ankara: Nobel Yayıncılık. Heshuisus, L. (1996). From Positivism to Interpretivism and Beyond. New York: Teachers College Press. Judd, C. M., Smith, E. R. ve Kidder, L. H.. (1991). Research Methods in Social Relations (Sixth Edition). USA: Harcourt Brace Jovanovich Inc. Kirk, J. ve Miller, M. (1986). Reliability and Validity in Qualitative Research. Beverly Hills, CA: Sage Publications. Kuş, E. (2003). Nitel – Nicel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık Lecompte, M. D. ve Goetz, J. P. (1982). Problems of reliability and validity in etnographic research. Review of Educational Research, 52, 31-60. Marshall, C. ve Rossman, G.. (1995). Designing Qualitative Research. USA: Sage Publications. Maxwell, J. A. (1996). Qualitative Research Design: An interpretive approach. Thousand Oaks, California: Sage Publications. McQueen, R. ve Knussen, C. (2002). Research Methods for Social Science. UK: Prentice Hall Publications Miles B. M. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourceook. (2nd Ed.). Thousand Oaks, California: Sage Publications. Patton, M. Q. (1990). Qualitative Evaluation and Research Methods. (2nd ed.). Newbury Park, California: Sage Publications. Patton, M. Q. (1987). How to Use Qualitative Methods in Evaluations. Newbury Park, California: Sage Publications. Rossman, B. G. ve Rallıs, F. S. (1998). Learning in the Field: An Introduction to Qualitative Reseach. Thousand Oaks, California: Sage Publications. Strauss, A. ve Corbin, J. (1998). Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques. Newbury Park, CA: Sage Publications. Tavşancıl, E. ve Aslan, E. A. (2001). Sözel, Yazılı ve Diğer Materyaller İçin İçerik Analizi ve Uygulama Örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayınevi. Wallerstein ve Diğerleri (2003). Gulbenkian Komisyonu Raporu Sosyal Bilimleri Açın: Sosyal Bilimlerin Yeniden Yapılanması Üzerine Rapor (Çev.: Ş. Tekeli). İstanbul: Metis Yayınları. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi. Zechmeister, E. B. ve Shaughnessy, J. J. (1992). A Practical Introduction to Research Methods in Psychology. Mc Graw Hill, Inc. Yin, R. K. (2003). Case Study Research: Design and Methods. Applied Social research Methods Series. Thousand Oaks, California: Sage Publications.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Derse Katılım 16 3 48
Rapor Hazırlama 1 20 20
Makale Yazma 1 65 65
Makale Kritik Etme 2 10 20
Okuma 10 3 30
Toplam İş Yükü (saat) 183

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
ÖÇ 1 1
ÖÇ 2 1
ÖÇ 3 1
ÖÇ 4 1
ÖÇ 5 1
ÖÇ 6 1
ÖÇ 7 1
ÖÇ 8 1
ÖÇ 9 2
ÖÇ 10 1
ÖÇ 11 3
ÖÇ 12 4
ÖÇ 13 3
ÖÇ 14 3
ÖÇ 15 1
ÖÇ 16 2 3
ÖÇ 17 1
ÖÇ 18 3
ÖÇ 19 1
ÖÇ 20 1
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek