| Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| 9233005202024 | Nitel Araştırma Yöntemleri | Ders | 1 | 2 | 6,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Bu dersin sonunda öğrenciler; bilimsel bir araştırmayı nitel araştırma yöntemlerine uygun biçimde tasarlamayı, yürütmeyi, sonuçlandırmayı ve raporlaştırmayı gerçekleştirebileceklerdir.
Dr. Öğr. Üyesi Samet Can CURKAN
| 1 | Araştırma geleneğindeki değişimleri pozitivizm ve pozitivizm ötesi paradigmalar bağlamında yorumlayabilme. |
| 2 | Nitel araştırma yöntemleri ile ilgili temel kavramların anlam bilgisi. |
| 3 | Bilimsel araştırma geleneği içinde nitel araştırmanın yeri ve önemini kavrayabilme. |
| 4 | Nitel ve nicel araştırma yöntemlerini belirli ölçütlere göre karşılaştırabilme. |
| 5 | Nitel araştırma desenlerinin özelliklerini irdeleyebilme. |
| 6 | Nitel araştırma süreçlerinde araştırmacının rolünü irdeleyebilme. |
| 7 | Nitel araştırmada çeşitlemenin önemini kavrayabilme. |
| 8 | Nitel araştırmada örneklem seçme türleri ve ilkelerini kavrayabilme. |
| 9 | Nitel araştırma yöntemlerinin temel ilkelerini kavrayabilme. |
| 10 | Nitel araştırma yöntemlerinin özelliklerini kavrayabilme. |
| 11 | Nitel araştırmada veri analizi süreçlerini açıklayabilme. |
| 12 | Nitel araştırmada geçerlik ve güvenirliğin sağlanabilmesi için alınabilecek önlemleri açıklayabilme. |
| 13 | Nitel araştırma sonuçlarının bilimsel üretime katkılarını irdeleyebilme. |
| 14 | Nitel araştırmada etik sorunların farkında oluş. |
| 15 | Bir problem durumu için nitel bir araştırma önerisi oluşturabilme. |
| 16 | Nitel araştırmadaki yöntemsel sorunların farkında oluş. |
| 17 | Nitel araştırmanın eğitimdeki önemini takdir ediş. |
| 18 | Nitel araştırma ile ilgili yayınları okumaktan zevk alış. |
| 19 | Nitel bir araştırmayı, nitel araştırma süreç ve ilkelerini dikkate alarak irdeleyebilme. |
| 20 | Nitel araştırmaya dönük bilimsel çalışmalar yapmaya adanmışlık. |
Birinci Öğretim
“İleri Bilimsel Araştırma Yöntemleri” dersini almış olmaları önerilir.
Yok
Pozitivizmden yorumlamacılığa Yöntemlerde Değişme: Nicelden Nitele Nitel ve Nicel Araştırma Yöntemlerinin Karşılaştırılması Nitel Araştırma Desenleri: Ethnography, Phenomenology, Grounded Theory, Case Study, Action Research, Multisite ve Mixed Form Studies: Özellikleri ve İlkeleri Nitel Araştırma Yaklaşımı: Özellikleri ve temel aşamaları (Araştırma problemi, problem kaynakları, seçimi, tanımlanması, nitel araştırmada örneklem, çeşitleme (triangulation), geçerlik, güvenirlik, genelleme ve araştırmacı davranışları, nitel araştırmada etik sorunu) Nitel Yöntemler: İlkeleri, Uygulamaları ve Problemleri [Görüşme, Gözlem, Doküman İncelemesi (Belgesel Tarama)] Nitel Veri Analizi ve Süreci Araştırma Tasarımı ve Değerlendirmesi
| Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
|---|---|---|---|
| 1 | Dersin Tanıtımı: Kapsamı, Gerekçesi, Önemi, Kural ve Gerekleri | ||
| 2 | Pozitivizmden yorumlamacılığa Yöntemlerde Değişme: Nicelden Nitele Nitel ve Nicel Araştırma Yöntemlerinin Karşılaştırılması | ||
| 3 | Nitel Araştırma Yaklaşımı: Özellikleri ve temel aşamaları (Araştırma problemi, problem kaynakları, seçimi, tanımlanması örneklem seçimi, geçerlik, güvenirlik, genelleme ve araştırmacı davranışları) | ||
| 4 | Nitel Araştırmada Bilimsel Etik Sorunu | ||
| 5 | Nitel Araştırma Desenleri: Ethnography -Phenomenology | ||
| 6 | Nitel Araştırma Desenleri: Grounded Theory -Case Study | ||
| 7 | Nitel Araştırma Desenleri: Eylem Araştırmaları -Karma Desenler | ||
| 8 | Nitel Araştırma Deneyimi: Hazırlık | ||
| 9 | Nitel Araştırmada Görüşme: Özellikleri, türleri ve ilkeleri | ||
| 10 | Alan Çalışması | ||
| 11 | Nitel Araştırmada Gözlem: Özellikleri, türleri ve ilkeleri | ||
| 12 | Alan Çalışması: Gözlem | ||
| 13 | Nitel Araştırma Olarak Doküman Analizi (Belgesel Tarama): Özellikleri ve ilkeleri | ||
| 14 | Nitel Araştırmada Veri Analizi | ||
| 15 | Nitel Araştırmada Veri Analizi | ||
| 16 | Nitel Araştırmanın Rapor Edilmesi |
Barzun, J. ve Graff, H. F. (2001). Modern Araştırmacı. Ankara: TÜBİTAK Bogdan, R.C. ve Biklen, S.K. (1998). Qualitative Research for Education: An Introduction to Theory and Methods. Boston: Allyn and Bacon. Bordens, K. S. ve Abbott, B. B. (2002). Research Design and Methods. USA: McGraw Hill. Bryman, A. (2001). Social Research Methods (First Published). New York: Oxford University Press Inc. Coffey, A. ve Atkinson, P (1996). Making Sense of Qualitative Data: Complementary Research Strategies. Thousand Oaks, CA: Sage Publications. Crabtree, B. F. (1992) Doing Qualitative Research. Newbury Park, CA: Sage Publications. Creswell, J. W. (2003). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches. USA: Sage Publications. Day, R. A. (1996). Bilimsel Bir Makale Nasıl Yazılır ve Yayımlanır? Ankara: TÜBİTAK. Denzin, N. K. ve Lincoln, Y. S. (Eds) (1994). Handbookof Qualitative Research. Thousand Oaks, CA: Sage Publications. Esterberg, K. G. (2002). Qualitative Methods for Social Research. USA: McGraw Hill. Fraenkel, J. R. ve Wallen, N. E. (1996). How to Design, and Evaluate Research in Education. USA: Mc Graw Hill, Inc. Goetz, J. P. ve LeCompte, M. (1984). Etnography and Qualitative Design in Educational Research. Orlando: Academic Pres. Gökçe, B. (1999). Toplumsal Bilimlerde Araştırma. Ankara: Savaş Yayınevi. Hall, G. M. (1998). Bilimsel Makale Yazımı (Çev: Hasan Doğruyol). Ankara: Nobel Yayıncılık. Heshuisus, L. (1996). From Positivism to Interpretivism and Beyond. New York: Teachers College Press. Judd, C. M., Smith, E. R. ve Kidder, L. H.. (1991). Research Methods in Social Relations (Sixth Edition). USA: Harcourt Brace Jovanovich Inc. Kirk, J. ve Miller, M. (1986). Reliability and Validity in Qualitative Research. Beverly Hills, CA: Sage Publications. Kuş, E. (2003). Nitel – Nicel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık Lecompte, M. D. ve Goetz, J. P. (1982). Problems of reliability and validity in etnographic research. Review of Educational Research, 52, 31-60. Marshall, C. ve Rossman, G.. (1995). Designing Qualitative Research. USA: Sage Publications. Maxwell, J. A. (1996). Qualitative Research Design: An interpretive approach. Thousand Oaks, California: Sage Publications. McQueen, R. ve Knussen, C. (2002). Research Methods for Social Science. UK: Prentice Hall Publications Miles B. M. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourceook. (2nd Ed.). Thousand Oaks, California: Sage Publications. Patton, M. Q. (1990). Qualitative Evaluation and Research Methods. (2nd ed.). Newbury Park, California: Sage Publications. Patton, M. Q. (1987). How to Use Qualitative Methods in Evaluations. Newbury Park, California: Sage Publications. Rossman, B. G. ve Rallıs, F. S. (1998). Learning in the Field: An Introduction to Qualitative Reseach. Thousand Oaks, California: Sage Publications. Strauss, A. ve Corbin, J. (1998). Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques. Newbury Park, CA: Sage Publications. Tavşancıl, E. ve Aslan, E. A. (2001). Sözel, Yazılı ve Diğer Materyaller İçin İçerik Analizi ve Uygulama Örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayınevi. Wallerstein ve Diğerleri (2003). Gulbenkian Komisyonu Raporu Sosyal Bilimleri Açın: Sosyal Bilimlerin Yeniden Yapılanması Üzerine Rapor (Çev.: Ş. Tekeli). İstanbul: Metis Yayınları. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi. Zechmeister, E. B. ve Shaughnessy, J. J. (1992). A Practical Introduction to Research Methods in Psychology. Mc Graw Hill, Inc. Yin, R. K. (2003). Case Study Research: Design and Methods. Applied Social research Methods Series. Thousand Oaks, California: Sage Publications.
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
| Final Sınavı | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | |
Yok
| Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
|---|---|---|---|
| Derse Katılım | 16 | 3 | 48 |
| Rapor Hazırlama | 1 | 20 | 20 |
| Makale Yazma | 1 | 65 | 65 |
| Makale Kritik Etme | 2 | 10 | 20 |
| Okuma | 10 | 3 | 30 |
| Toplam İş Yükü (saat) | 183 | ||
| PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | |
| ÖÇ 1 | 1 | ||||||||||
| ÖÇ 2 | 1 | ||||||||||
| ÖÇ 3 | 1 | ||||||||||
| ÖÇ 4 | 1 | ||||||||||
| ÖÇ 5 | 1 | ||||||||||
| ÖÇ 6 | 1 | ||||||||||
| ÖÇ 7 | 1 | ||||||||||
| ÖÇ 8 | 1 | ||||||||||
| ÖÇ 9 | 2 | ||||||||||
| ÖÇ 10 | 1 | ||||||||||
| ÖÇ 11 | 3 | ||||||||||
| ÖÇ 12 | 4 | ||||||||||
| ÖÇ 13 | 3 | ||||||||||
| ÖÇ 14 | 3 | ||||||||||
| ÖÇ 15 | 1 | ||||||||||
| ÖÇ 16 | 2 | 3 | |||||||||
| ÖÇ 17 | 1 | ||||||||||
| ÖÇ 18 | 3 | ||||||||||
| ÖÇ 19 | 1 | ||||||||||
| ÖÇ 20 | 1 |