Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9204177112018 | ULUSLARARASI İLİŞKİLERDE TEORİ VE PRATİK | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 6,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Bu dersin ana amacı öğrencilerin, çağdaş uluslararası ilişkiler çalışmalarında temel kuramsal yaklaşımları tanımasını, uluslararası ilişkilerde eleştirel ve kuramsal düşünebilme yeteneğini kazanmasını, dünya siyasetinde tarihsel veya güncel gelişmeleri kavramsal ve kuramsal analiz edebilmesini ve politika önerileri geliştirebilmesini sağlamaktır.
1 | Uluslararası İlişkilerde temel kavramları, önde gelen kuramsal ve yöntemsel yaklaşımları ve tartışmaları kavradığını gösterebilmek; Uluslararası İlişkilerde kuramsal ve yöntemsel çoğulculuğu kavrayabilmek. |
2 | Uluslararası ilişkilerde kavramsal, kuramsal ve eleştirel düşünme ve analiz edebilme becerilerini kazanabilmek ve geliştirebilmek. |
3 | Entelektüel ve dış dünyadaki önemli gelişmelerin Uluslararası İlişkiler kuramlarına, Uluslararası İlişkilerde kuramsal ve yöntemsel tartışmalara etkisini değerlendirebilmek ve Uluslararası İlişkilerde kuramsal gelişmenin disiplinlerarası boyutunun ve yönünün farkına varabilmek ve anlayabilmek. |
4 | Kuramsal yaklaşımlar arasındaki kilit benzerlikleri ve farklılıkları gösterebilmek, her bir yaklaşımın kuramsal açıdan ve pratik politikalar geliştirebilme açısından güçlü ve zayıf yönlerini değerlendirebilmek. |
5 | Uluslararası ilişkilerde önemli güncel konuları ve gelişmeleri çalışırken kuramsal yaklaşımları uygulayabilmek ve kullanabilmek; kuramsal açıklamalar geliştirebilmek ve kuramsal açıdan tutarlı politika önerilerinde bulunabilmek ve bu politikaların siyasal, toplumsal ve etik sonuçlarını düşünebilmek. |
6 | Uluslararası ilişkiler çalışmalarında farklı kuramsal ve yöntemsel yaklaşımların kullanılmasının ve uygulanmasının bilimsel, toplumsal ve uluslararası etik sonuçlarının ve sorunlarının farkına varabilmek; eleştirel ve analitik düşünme yoluyla kuramsal, yöntemsel, etik, siyasal ve toplumsal sorunları çözebilme becerisini gösterebilmek. |
İkinci Öğretim
Yok
Yok
Bu ders öğrencilere uluslararası ilişkiler alanında önde gelen kuramsal yaklaşımları, büyük kuramsal ve metodolojik tartışmaları tanıtmak üzere planlanmış ve oluşturulmuştur. Ders disiplindeki kuramsal ve metodolojik çoğulculuğu göstermek üzere özellikle anahtar tartışmalar etrafında düzenlenmiştir. Derste realizm, liberalizm, uluslararası toplum, sosyal inşacılık, Marksist yaklaşımlar gibi temel kuramsal yaklaşımlar incelenecek, kilit metodolojik tartışmalar (gelenekselcilik ve davranışsalcılık, pozitivism ve post-pozitivizm, rasyonalizm ve inşacılık) tanıtılacak, bunun yanında çağdaş alternatif yaklaşımlar (feminizm, post-yapısalcılık ve sömürge sonrası söylem) tanıtılacaktır. Ders boyunca önemli uluslararası güncel gelişmeler bu farklı kuramnsal perspektiflerin analitik gözlüklerinden açıklanmaya ve çözümlenmeye ve bu yaklaşımların politika önerileri ve seçenekleri çıkarsanmaya çalışılır. Bu dersi tamamlayan öğrenciler Uluslararası İlişkilerde rakip kuramsal yaklaşımları karşılaştırabilmeli ve aralarındaki kilit benzerlikleri ve farklılıkları gösterebilmelidir. Öğrencilerin dünya siyasetinde önemli gelişmeler ve konular hakkında kuramsal ve eleştirel düşünmeleri ve bu gelişmeleri ve konuları kuramsal ve analitik çözümleyebilmeleri beklenir.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Derse Giriş: Uluslararası İlişkiler Kuramının Konusu, Kapsamı; Uluslararası İlişkiler Kuramına Tarihsel ve Entelektüel Bakış | ||
2 | Uluslararası İlişkiler Kuramına Giriş: Kuram nedir? Neden kuramlara ihtiyaç duyarız? Uluslararası ilişkileri kuramsal düşünmek ve analiz etmek | ||
3 | Uluslararası İlişkiler Kuramında ‘Birinci Büyük Tartışma’: İdealizm ve Realizm | ||
4 | Uluslararası İlişkiler Kuramında Klasik Realizm | ||
5 | Uluslararası İlişkiler Kuramında ‘İkinci Büyük Tartışma’: Gelenekselcilik / Tarih ve Davranışsalcılık / Bilim | ||
6 | Uluslararası Toplum ve ‘İngiliz Okulu’ | ||
7 | Dünya Siyaseti Çalışmalarında Liberal Yaklaşımlar | ||
8 | Ara sınav | ||
9 | Uluslararası İlişkilerde Marksist Kuramlar | ||
10 | Uluslararası İlişkiler Kuramında ‘Üçüncü Büyük Tartışma’: Paradigmalararası Tartışma, Neorealizm ve Neoliberalizm Tartışması | ||
11 | Uluslararası İlişkiler Kuramında ‘Dördüncü Büyük Tartışma’: Pozitivizm ve Post-Pozivitizm, Rasyonalizm ve İnşacılık | ||
12 | Uluslararası İlişkiler Kuramında Sosyal İnşacılık | ||
13 | Alternatif Yaklaşımlar: Uluslararası İlişkiler Kuramında Feminizm, Postyapısalcılık ve Sömürge Sonrası Söylem | ||
14 | Soğuk Savaş ve 11 Eylül Sonrası Uluslararası İlişkiler Kuramı | ||
15 | Sonuç: Genel Değerlendirme | ||
16 | Final Sınavı |
1. John Baylis, Steve Smith, & Patricia Owens, eds., The Globalization of World Politics (Oxford University Press, 2008). 2. Dunne, Tim, Milja Kurki and Steve Smith (eds), International Relations Theories, Discipline and Diversity, Third Edition, Oxford University Press, Oxford, 2013.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 16 | 3 | 48 |
Tartışma | 5 | 2 | 10 |
Soru-Yanıt | 5 | 2 | 10 |
Makale Yazma | 5 | 2 | 10 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 10 | 3 | 30 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 10 | 3 | 30 |
Okuma | 20 | 2 | 40 |
Toplam İş Yükü (saat) | 180 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | |
ÖÇ 1 | 5 | 3 | 4 | 5 | |
ÖÇ 2 | 5 | 4 | 5 | ||
ÖÇ 3 | 5 | 4 | 4 | 5 | |
ÖÇ 4 | 5 | 4 | 5 | ||
ÖÇ 5 | 5 | 4 | 5 | ||
ÖÇ 6 | 5 | 4 | 5 |