Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9382015042018 | Klinik Eczacılığın Doğuşu ve Gelişimi | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 2 | 5,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Bu dersin amacı, öğrencilerin klinik eczacılığın başlangıcından günümüze geçirdiği aşamalar hakkında bilgi sahibi olmasını sağlamak ve yeni klinik eczacılık hizmetlerinin ortaya çıkmasını sağlayan eğitim ve öğretim deneyimlerini tartışmaktır.
Prof. Dr. Buket Reel, Doç. Dr. Elif Ertuna, Doç. Dr. Mehmet Arun
1 | Klinik eczacılığın tarihsel gelişimi hakkında kapsamlı bilgi sahibi olmak. |
2 | Farmasötik bakım kavramını açıklayabilmek. |
3 | Klinik eczacının işlevini, bilgi birikimini ve sorumluluklarını tartışabilmek. |
4 | Akılcı ve etkin reçeteleme konusunda bilgi sahibi olmak. |
5 | Klinik eczacılık uygulamalarının yasal çerçevesini açıklayabilmek. |
6 | İlaç tedavisinin değerlendirilmesinin amaçlarını tartışabilmek. |
7 | Reçeteleyiciyi etkileyen faktörleri ve reçetelemeyi değiştirmek amacıyla kullanılan stratejileri tanımlamak. |
Birinci Öğretim
Yok
-
Dünyada Klinik Eczacılığın Doğuşu ve Gelişimi Türkiye’de Klinik Eczacılığın Doğuşu ve Gelişimi Etkin Takım Temelli Sağlık Hizmetinin Temel Prensipleri ve Faydaları Klinik Eczacılıkta Uzmanlık Acil Servis ve Klinik Eczacılık Yoğun Bakım ve Klinik Eczacılık Ayakta Bakım ve Klinik Eczacılık Onkoloji ve Klinik Eczacılık Kronik Böbrek Hastalığı ve Son Dönem Böbrek Hastalığı Hastalarında Klinik Eczacılık Hizmetleri İlaç Tedavi Rehberleri ve Hastane Formülerleri Farmakoekonomi ve Klinik Eczacılık Eczacılık Bilişimi ve Klinik Eczacılık Sağlıkta Kalite Standartları ve Klinik Eczacılık Klinik Eczacılığın Evrimi ve Hasta Bakımına İlişkin Gelecekteki Yönelimleri
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Dünyada Klinik Eczacılığın Doğuşu ve Gelişimi | Soru-Cevap, Tartışma | 1.Hepler CD, Strand LM. Opportunities and responsibilities in pharmaceutical care. Am J Hosp Pharm. 1990;47:533–543. 2. Elenbaas RM, Worthen DB. Clinical Pharmacy in the United States: Transformation of a profession. American College of Clinical Pharmacy; Lenexa, Kansas: 2009. |
2 | Türkiye’de Klinik Eczacılığın Doğuşu ve Gelişimi | Soru-Cevap, Tartışma | Ders notu, Klinik Eczacılık Eğitiminin Marmara Üniversitesinde Gelişimi. İzzettin FV, Meslek İçi Sürekli Eğitim Dergisi, 2002. |
3 | Etkin Takım Temelli Sağlık Hizmetinin Temel Prensipleri ve Faydaları | Soru-Cevap, Tartışma | 1.Jacobi J. Clinical pharmacists: practitioners who are essential members of your clinical care team. Revista Médica Clínica Las Condes. 2016;27(5):571-7. 2. Aypar E, Sancar M, Izzettin FV. Eczacılıkta yeni dönem: Klinik eczacılık ve sağlık sistemindeki yeri [New era in pharmacy: Its place in clinical pharmacy and health system]. Sağlık Düşüncesi ve Tıp Kültürü Dergisi. 2014;30:48-51. |
4 | Klinik Eczacılıkta Uzmanlık | Soru-Cevap, Tartışma | T.C. Sağlık Bakanlığı Eczacılıkta Uzmanlık Kurulu, Klinik eczacılık uzmanlık eğitimi çekirdek müfredatı. |
5 | Acil Servis ve Klinik Eczacılık | Soru-Cevap, Tartışma | Zed, P.J., 2005. Drug-related visits to the emergency department. J. Pharm. Pract. 18, 329–335. |
6 | Yoğun Bakım ve Klinik Eczacılık | Soru-Cevap, Tartışma | The role of the pharmacist in the intensive care unit. Borthwick M.J Intensive Care Soc. 2019 May; 20(2): 161–164. |
7 | Arasınav | ||
8 | Ayakta Bakım ve Klinik Eczacılık | Soru-Cevap, Tartışma | Workload evaluation of clinical pharmacists in the ambulatory care setting. Van Dril E., Schumacher D.C., Kliethermes M.A ,. Borchert J. S., Stein A.B. J Am Coll Clin Pharm, 2020. |
9 | Onkoloji ve Klinik Eczacılık | Soru-Cevap, Tartışma | The Expanding Role of the Oncology Pharmacist Lisa M. Holle , Eve M. Segal and Kate D. Jeffers. Pharmacy 2020, 8, 130; doi:10.3390. |
10 | Kronik Böbrek Hastalığı ve Son Dönem Böbrek Hastalığı Hastalarında Klinik Eczacılık Hizmetleri | Soru-Cevap, Tartışma | Clinical pharmacy activities in chronic kidney disease and end-stage renal disease patients: a systematic literature review. Stemer G. & Lemmens-Gruber R. BMC Nephrology, 2011. |
11 | İlaç Tedavi Rehberleri ve Hastane Formülerleri | Soru-Cevap, Tartışma | 1.WHO Formulary, 2.British National Formulary, 3. Akılcı İlaç Kullanımı Penceresinden Farmakoekonomi ve Hastane Formülerleri, Aylin Acar, Selen Yeğenoğlu, Ankara Ecz. Fak Dergisi 2005. |
12 | Farmakoekonomi ve Klinik Eczacılık | Soru-Cevap, Tartışma | Akılcı İlaç Kullanımı Penceresinden Farmakoekonomi ve Hastane Formülerleri, Aylin Acar, Selen Yeğenoğlu, Ankara Ecz. Fak Dergisi 2005. |
13 | Eczacılık Bilişimi ve Klinik Eczacılık | Soru-Cevap, Tartışma | Informatics in Clinical Pharmacy. Barbee J., Journal of Hospital and Clinical Pharmacy, 2(2):85-86, 2016. |
14 | Sağlıkta Kalite Standartları ve Klinik Eczacılık | Soru-Cevap, Tartışma | Sağlıkta Kalite Standartları (SKS) Hastane, Ankara, 2020. |
15 | Klinik Eczacılığın Evrimi ve Hasta Bakımına İlişkin Gelecekteki Yönelimleri | Soru-Cevap, Tartışma | Evolution of Clinical Pharmacy in the US and Future Directions for Patient Care. Carter B.L. Drugs Aging. 2016; 33(3): 169–177. |
16 | Final sınavı |
Clinical Pharmacy and Therapeutics, 5th Edition, Roger Walker & Cate Whittlesea ISBN: 978-0-7020-4293-5, 2012, Churchill Livingstone, Elsevier Ltd, 2012.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Bütünleme Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 |
Okuma | 14 | 2 | 28 |
Toplam İş Yükü (saat) | 145 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | |
ÖÇ 1 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 |
ÖÇ 2 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 |
ÖÇ 3 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 |
ÖÇ 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 |
ÖÇ 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 |
ÖÇ 6 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 |
ÖÇ 7 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 |