GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9105135482018 Vegetable Breeding Seçmeli Ders Grubu 1 2 7,00

Yüksek Lisans


İngilizce


Bu ders giriş niteliğinde bir ders olup, doğrudan yada dolaylı olarak sebze ıslahı ile ilgili olan öğrenciler için hazırlanmıştır. Dersi alan öğrencilerin, sebze ıslahı konusunda bazı temel bilgileri anlamış olması beklenir.


Prof.Dr. Eftal Düzyaman


1 Öğrencilerin genetik kaynaklar içersinde ilgi duyulan bir özelliği değerlendirmeleri beklenmektedir.
2 Dersi alan öğrencilerin sebze genetik kaynaklarında değerlendirme, karakterizasyon yapabilme ve varyabilite oluşturabilme becerisini kazanmaları beklenmektedir.
3 Öğrencilerin sebze ıslahının temel ilkelerini kavramaları beklenmektedir.
4 Öğrencilerin sebze türlerinde çiçek biyolojilerini bilmeleri ve kontrollü tozlama ve kendileme yapabilmeleri beklenmektedir.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Ders kapsamında aşağıdaki konulara yer verilecektir: Sebze ıslahının temel prensipleri, sebze ıslahında kullanılacak genetik kaynaklar, sebze ıslahında geçmiş ve güncel hedefler, sebze genetik kaynakların değerlendirilmesi ve karakterizasyonu, sebze ıslah programının kurgulanması ve hazırlanması, sebze ıslahında kullanılabilecek tarla deneme desenleri, ilgi duyulan özelliklerin değerlendirilmesi ve seçimi, uygun ıslah yöntemlerinin tanıtımı ve tartışılması


Hafta Konular (Teorik) Uygulama Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Tanışma ve sebze ıslahına giriş. Ders hakkında kısa bir bilgi verilecektir.
2 Sebzelerde ilgi duyulan özellikler. Geçmişte ve gelecekte ıslah eğilimler. Modern tarımın ıslahtan beklentileri ve ihtiyaçları ile ilgili bir tartışma yapılacaktır.
3 Bir bitkinin mimarisini dizayn etme. Islah bir sanattır. Sebzelerde ilgi duyulan özelliklerle ilgili sanal bir uygulama.
4 Islahçıların bilgi sahibi olması gereken konular ve işbirliği yapması gereken bilim dallar. Sebze ıslahına katkıda bulunan farklı disiplinlerle ilgili bir tartışma.
5 Çiçeğin yapısı. Eşeyli olarak çoğaltılan bitkiler tanıtılacaktır. Sebzelerde görülen farklı tozlanma tipleri ile ilgili bir uygulama yapılacaktır.
6 Kendine tozlanma ve yabancı tozlanma ile ilgili bilgi verilecektir. Yabancı tozlanmaya neden olan mekanizmalar anlatılacaktır. Konu ile ilgili olarak sebzelerden ve yabani akrabalarından örnekler verilecektir. Kontrollü tozlama yöntemleri ve hibritlerin elde edilmesi ile ilgili uygulama yapılacaktır.
7 Sebzelerde görülen varyabilite ile ilgili bilgi verilecektir. Yabani akrabalar, yakın akrabalar, köy çeşitleri gibi sebze genetik kaynakları öğretilecektir. Eski yerel çeşitlerin, köy çeşitlerinin değerleri ile ilgili bir tartışmanın yapılması planlanmıştır.
8 Arasınav Kağıtların değerlendirilmesi ve tartışma.
9 Varyabilitenin introdüksiyonu. Toplama çalışmaları ve gen bankaları öğretilecektir. Ekzotik genetik materyalin değeri anlatılacaktır. Eski yerel çeşitlerin ve köy çeşitlerinin in-situ, ex-situ ve on farm koruma stratejileri ile ilgili bir tartışma yapılacaktır. Denemenin kurulacağı tarlanın deneme deseni ve yapılacak olan istatistik analizle ilgili uygulama yapılacaktır.
10 Varyabilite oluşturma. Mutasyon ıslahı ve melezlemeler anlatılarak yeni varyabilite kaynakları olarak önemleri üzerinde durulacaktır. Mutant bitkiler ve bunların tarımdaki ekonomik önemleri ile ilgili sanal bir uygulama planlanmıştır.
11 Varyabilitenin incelenmesi. Hiyerarşik yöntemler kullanılarak sebzelerde gözlemlenen varyabilite sınıflandırılacaktır. Morfolojik ve moleküler varyabilite ile ilgili olarak bir karşılaştırma da yapılacaktır. Farklı genetik materyallerin sınıflandıran teknikler ile ilgili uygulama yapılacaktır. Moleküler ve morfolojik verilerden dendrogramların elde edilmesi ile ilgili bir uygulama da yapılacaktır.
12 Genetik kaynakların istenilen özellik bakımından taranması. Tarama çalışmaları ile ilgili tarla deseni ve istatistiklerle ilgili uygulama yapılacaktır.
13 Bireysel proje sunumları. Projelerin tartışılması ve dersin genel değerlendirmesi.
14 Sebze ıslahı şirketine günübirlik gezi. Gezinin tartışılması.
15 Bireysel proje sunumları. Projelerin tartışılması.
16 Final sınavı. Tüm dersi kapsayan genel bir sınav yapılacaktır. Değerlendirme.

Breeding vegetable crops (Handouts) Breeding Vines and Horticultural crops Breeding Horticultural crops General Plant Breeding


Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
Quiz 4 3 12
Derse Katılım 14 3 42
Uygulama/Pratik 7 1 7
Tartışma 5 2 10
Proje Hazırlama 3 20 60
Proje Sunma 3 2 6
Bireysel Çalışma 14 2 28
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 10 10
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 20 20
Toplam İş Yükü (saat) 199

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
ÖÇ 1 2 2 3 3 2 3 2
ÖÇ 2 1 3 2 3 3 3 2
ÖÇ 3 1 3 3 3 3 3 3
ÖÇ 4 2 4 4 3 3 4 3
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek