Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9401015092019 | Eğitim Teknolojisi | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 8,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Bu dersin sonunda öğrenciler, eğitim teknolojisinin temel öğelerini ve bu öğelerin etkili ve verimli eğitim uygulamalarındaki işlevini kavrayabileceklerdir.
Doç. Dr. Bünyamin Yurdakul
1 | Eğitim, teknoloji ve eğitim teknolojisi kavramlarını tanımlayabilme. |
2 | Eğitim teknolojisinin eğitim sorunlarının çözümüne katkılarını irdeleyebilme. |
3 | Eğitim teknolojisindeki kuramsal gelişmeleri kavrayabilme. |
4 | Eğitim teknolojisi ile ilgili kuramları açıklayabilme. |
5 | Eğitim teknolojisinin temel ilkelerini sıralayabilme. |
6 | Alandaki araştırma ihtiyacını gerekçeleriyle ortaya koyabilme. |
7 | Eğitim teknolojisine temel oluşturan kuramlardan ve eğitim teknolojisi ile ilgili ya da eğitim teknolojisi ile ilgili özel bir alanda araştırma-inceleme yapabilme. |
8 | Öğrenme-öğretme süreçlerinde sistem yaklaşımı uygulamalarının doğurgularını irdeleyebilme. |
9 | Eğitim ortamlarının öğrenme-öğretme sürecindeki, yeri, önemi ve işlevini değerlendirebilme. |
10 | Eğitim teknolojisi açısından öğretmenin görev, sorumluluk ve yeterliklerini açıklayabilme. |
11 | Eğitim teknoloji alanında gelişen yeni teknolojileri belli ölçütlere göre gruplayabilme. |
12 | Eğitim teknolojisinin öğeleri bağlamında yeni teknolojilerin durumunu değerlendirebilme. |
13 | Türk Eğitim Sistemi’nde yeni teknolojilerin uygulanma süreçlerini belli ölçütlere göre değerlendirebilme. |
14 | Eğitim teknolojisinin önemini takdir ediş. |
15 | Eğitim teknolojisiyle ilgili yayınları okumaktan zevk alış. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Temel Kavramlar ve Eğitim Sorunları; Eğitim Teknolojisinin Kuramsal Esasları; Eğitim Teknolojisinde Araştırma; Öğrenme-Öğretme Süreçleri ve Sistem Yaklaşımı; Eğitim Ortamlarının Süreçteki Önemi ve İşlevi; Eğitim Teknolojisinde İşgören: Öğrenme Yaşantıları Rehberi Olarak Öğretmen; Çağdaş Uygulamalar; Özel Alanlar / Uygulamalar
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı: Kapsamı, gerekçesi, önemi, kural ve gerekleri | ||
2 | Temel kavramlar ve eğitim sorunları-I | ||
3 | Temel kavramlar ve eğitim sorunları-II | ||
4 | Kuramsal Esaslar: Kuram-kavram, kavramsal gelişim, temel ilkeler, eğitimde kullanılan teknolojilerin tarihsel gelişimi, teknolojinin nasıl ve neden geliştiğinin incelenmesi | ||
5 | Türk Eğitim Sisteminde eğitim teknolojisi açısından izlenmesi gereken temel stratejiler | ||
6 | Araştırma-inceleme: Kuramlar (öğrenme, sistem, iletişim, öğretme gibi) ve eğitim teknolojisinin öğeleri | ||
7 | Öğrenme-öğretme süreçleri ve sistem yaklaşımı, sistem analizi: İlkeleri ve uygulamaları, yönelimler, doğurgular | ||
8 | Eğitim ortamlarının süreçteki, yeri, önemi ve işlevi: Olgular, sınıflamalar, uygun ortam seçimi | ||
9 | Eğitim teknolojisinde işgören: Öğrenme yaşantıları rehberi olarak öğretmen | ||
10 | Çağdaş uygulamalar-I [uzaktan eğitim, bilgisayar destekli öğretim ve yöntemleri, e-öğrenme, internet ve bilgi toplulukları, internet destekli öğrenme yaklaşımları, web tabanlı uygulamalar, ağ-araştırması (webquest), çevrimiçi öğrenme, harmanlanmış öğrenme, öğrenme yönetim sistemleri ve ders yönetim sistemleri, eğitimde web 2.0 ve 3.0 teknolojileri, mobil öğrenme, etkileşimli video, etkileşimli TV (IPTV), sosyal ağların öğrenme amaçlı kullanımı, sanal öğrenme, sanal okul ve sanal sınıf uygulamaları] | ||
11 | Çağdaş uygulamalar-II [uzaktan eğitim, bilgisayar destekli öğretim ve yöntemleri, e-öğrenme, internet ve bilgi toplulukları, internet destekli öğrenme yaklaşımları, web tabanlı uygulamalar, ağ-araştırması (webquest), çevrimiçi öğrenme, harmanlanmış öğrenme, öğrenme yönetim sistemleri ve ders yönetim sistemleri, eğitimde web 2.0 ve 3.0 teknolojileri, mobil öğrenme, etkileşimli video, etkileşimli TV (IPTV), sosyal ağların öğrenme amaçlı kullanımı, sanal öğrenme, sanal okul ve sanal sınıf uygulamaları] | ||
12 | Çağdaş uygulamalar-III [uzaktan eğitim, bilgisayar destekli öğretim ve yöntemleri, e-öğrenme, internet ve bilgi toplulukları, internet destekli öğrenme yaklaşımları, web tabanlı uygulamalar, ağ-araştırması (webquest), çevrimiçi öğrenme, harmanlanmış öğrenme, öğrenme yönetim sistemleri ve ders yönetim sistemleri, eğitimde web 2.0 ve 3.0 teknolojileri, mobil öğrenme, etkileşimli video, etkileşimli TV (IPTV), sosyal ağların öğrenme amaçlı kullanımı, sanal öğrenme, sanal okul ve sanal sınıf uygulamaları] | ||
13 | Çağdaş uygulamalar-IV [uzaktan eğitim, bilgisayar destekli öğretim ve yöntemleri, e-öğrenme, internet ve bilgi toplulukları, internet destekli öğrenme yaklaşımları, web tabanlı uygulamalar, ağ-araştırması (webquest), çevrimiçi öğrenme, harmanlanmış öğrenme, öğrenme yönetim sistemleri ve ders yönetim sistemleri, eğitimde web 2.0 ve 3.0 teknolojileri, mobil öğrenme, etkileşimli video, etkileşimli TV (IPTV), sosyal ağların öğrenme amaçlı kullanımı, sanal öğrenme, sanal okul ve sanal sınıf uygulamaları] | ||
14 | Çağdaş uygulamalar-V [uzaktan eğitim, bilgisayar destekli öğretim ve yöntemleri, e-öğrenme, internet ve bilgi toplulukları, internet destekli öğrenme yaklaşımları, web tabanlı uygulamalar, ağ-araştırması (webquest), çevrimiçi öğrenme, harmanlanmış öğrenme, öğrenme yönetim sistemleri ve ders yönetim sistemleri, eğitimde web 2.0 ve 3.0 teknolojileri, mobil öğrenme, etkileşimli video, etkileşimli TV (IPTV), sosyal ağların öğrenme amaçlı kullanımı, sanal öğrenme, sanal okul ve sanal sınıf uygulamaları] | ||
15 | Araştırma-İnceleme: Özel Alanlar / uygulamalar (Fen Öğretimi, Yabancı dil öğretimi, disiplinlerin öğretimi…) | ||
16 | Dersin Genel Değerlendirmesi |
Akpınar, Y. (1999). Bilgisayar Destekli Öğretim ve Uygulamalar. Ankara: Anı Yayınevi. Alkan, C. (1979) Eğitim Ortamları. Ankara: Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları, No:85. Alkan, C. (1996) Eğitim Teknolojisi. Ankara: Atilla Kitabevi Anderson, L. W. and Krathwohl, D. R. (2001). A Taxonomy for learning, teaching, and assessing. USA: Pearson Education. Öğrenme, öğretim ve değerlendirme ile ilgili bir sınıflama. (Çev. D. A. Özçelik). Ankara: Pegem Akademi. Basalla, G. (1988). The Evolution of technology. Teknolojinin Evrimi. (Çev. C. Soydemir). Ankara: Tübitak Yayınları. Bersin, J. (2004). The Blended Learning Book: Best Practices, Proven Methodologies, and Lessons Learned. USA: Pfeiffer John Wiley & Sons. Bloom, B. S., J. T. Hastings & G. F. Maduas (1971). Handbook on Formative and Summative Evaluation of Student Learning. New York: Mc Graw Hill. Bonk, C. J. & Graham, C. R. (Eds.). (2006). Handbook of blended learning: Global Perspectives, local designs. Francisco , CA: Pfeiffer Publishing. Çilenti, K. (1995). Eğitim teknolojisi ve öğretim (8. Baskı). Ankara: Kadıoğlu Mat. Demirel, Özcan, Sadi Seferoğlu ve Esed Yağcı. (2001). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Pegema Yayıncılık Eisele, J. E. ve Eisele, A. A. (1990). Educational Technology: A Planning and Resource Guide Supporting Curriculum. New York & London: Garland Publishing. Ergin, A. (1995). Öğretim Teknolojisi: İletişim. Ankara: Pegem. Fidan, N. (1985). Eğitim Psikolojisi: Okulda Öğrenme ve Öğretme. Ankara: Alkım Yayınevi. Hızal, A. (1983). Uzaktan Öğretim Süreçleri Ve Yazılı Gereçler: Eğitim Teknolojisi Açısından Yaklaşım. Ankara: A.Ü Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları, No: 122. Holmberg, B. (2000). Theory and Practice of Distance Education. (2th Ed.) London and New York: Routledge, Tylor & Francis Group. İşman, A. (2008). Uzaktan Eğitim. Ankara: Pegem-A Yayıncılık. Jaehning, W. ve Miller, M. L. (2007). Feddback Types in Programmed Instruction: A Systematic Review. The Psychological Record, 57, 219-232. Kaya, Z. (2002). Uzaktan Eğitim. (1. Baskı) Ankara: Pegem-A Yayıncılık. Keegan, D. J. (1983). On defining distance education. In David Sewart, Desmond Keegan and Börje Holmberg (Ed.) Distance Education İnternational Perspectives. (pp 6-33). NY: St. Martin’s Press, Inc. Khan, B.H. (2006). Flexible Learning in an Information Society. USA: Information Society Publishing. McDonald, J. K; Yanchar, S. C. ve Osguthorpe, R. T (2005). Learning from Programmed Instruction: Examining Implications Modern Instructional Technology. ETR& D. 53(2), 84-98. Molenda, M. (2008). The Programmed Instruction Era: When Effectiveness Mattered. TechTrends. 52(2), 52-58, March/April. Selvi, K. (2008) (ed.). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. Ankara: Anı Yayıncılık. Van Horn, R. (1991). Advance technology in education. California: Brooks/Cole Publishing. Yurdakul, B. (2007). Uzaktan eğitim. Eğitimde Yeni Yönelimler. (Ed.: Özcan Demirel). (ss.: 259-274). Ankara: PegemA Yayıncılık Yurdakul, B. (2009). Programlı öğretim. Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümleri İçin Özel Öğretim Yöntemleri I-II. (Ed.: Eralp Altun). (ss.: 131-167). Ankara: Pegem Akademi.
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Derse Katılım | 16 | 3 | 48 |
Rapor Hazırlama | 6 | 20 | 120 |
Rapor Sunma | 6 | 1 | 6 |
Okuma | 12 | 5 | 60 |
Toplam İş Yükü (saat) | 234 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | |
ÖÇ 1 | 5 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 4 | 5 | 5 | 3 | 3 |
ÖÇ 2 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 |
ÖÇ 3 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 3 |
ÖÇ 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 3 |
ÖÇ 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 3 | 5 | 5 | 4 | 3 |
ÖÇ 6 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 |
ÖÇ 7 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 |
ÖÇ 8 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 3 |
ÖÇ 9 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 3 |
ÖÇ 10 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 3 |
ÖÇ 11 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 3 | 5 | 5 | 4 | 3 |
ÖÇ 12 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 |
ÖÇ 13 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 |
ÖÇ 14 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 |
ÖÇ 15 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 |