Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9401015042019 | Nitel Araştırma | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 2 | 6,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Bu dersin sonunda öğrenciler; nitel bir araştırmanın tasarlanması, uygulanması, yürütülmesi, sonuçlandırılması ve raporlaştırılması süreçlerini kavrayabileceklerdir.
Doç. Dr. Bünyamin YURDAKUL
1 | Pozitivizm ve pozitivizm ötesi paradigmaların temel varsayımlarını tanıyabilme. |
2 | Nitel araştırma yöntemleri ile ilgili temel kavramların anlam bilgisi. |
3 | Nitel araştırma yaklaşımının özelliklerini tanıyabilme. |
4 | Nitel ve nicel araştırma yaklaşımlarını karşılaştırabilme. |
5 | Nitel araştırma süreçlerinde araştırmacının rolünü açıklayabilme. |
6 | Nitel araştırmalarda karşılaşılabilecek etik sorunları analiz edebilme. |
7 | Nitel araştırma tasarımlarının özelliklerini irdeleyebilme. |
8 | Nitel araştırma desenlerini karşılaştırabilme. |
9 | Nitel araştırma yöntemlerinin özelliklerini kavrayabilme. |
10 | Nitel veri analizi sürecini kavrayabilme. |
11 | Nitel çalışmalarda geçerlik ve güvenirliğin sağlanması için alınması gereken önlemleri sıralayabilme. |
12 | Yüksek lisans tezini nitel araştırma yöntemlerini kullanarak yürütmeye istekli olabilme. |
13 | Nitel araştırmanın önemini takdir edebilme. |
14 | Nitel çalışmaları okumaktan zevk alabilme. |
Birinci Öğretim
“Bilimsel Araştırma Yöntemleri” dersini almış olmaları önerilir.
Yok
Pozitivizm ve pozitivizm ötesi paradigmalar Nitel ve nicel araştırma yaklaşımlarının karşılaştırılması Nitel araştırma süreci Nitel araştırmalarda inandırıcılık, etik ve araştırmacıların rolü Nitel araştırma desenleri - I: Kültür Analizi ve Olgubilim Nitel araştırma desenleri - II: Durum Çalışması ve Kuram Oluşturma Nitel araştırma desenleri - III: Karma Yöntem Araştırması ve Eylem Araştırması Görüşme Nitel gözlem ve doküman analizi Mecazlar ve İnternet yoluyla veri toplama Nitel veri analizi Nitel bulguları yazma
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı: kapsamı, gerekçesi, önemi, kural ve gerekleri | ||
2 | Pozitivizim ve pozitivizm ötesi paradigmalar, nitel ve nicel araştırma yöntemlerinin karşılaştırılması | ||
3 | Nitel araştırma süreci | ||
4 | Nitel araştırmalarda inandırıcılık, etik ve araştırmacıların rolü | ||
5 | Nitel Araştırma Desenleri - I: Kültür Analizi ve Olgubilim | ||
6 | Nitel Araştırma Desenleri - II: Durum Çalışması ve Kuram Oluşturma | ||
7 | Nitel Araştırma Desenleri - III: Karma Yöntem Araştırması ve Eylem Araştırması | ||
8 | Görüşme | ||
9 | Nitel gözlem ve doküman analizi | ||
10 | Mecazlar ve internet ile veri toplama | ||
11 | Nitel veri analizi – I | ||
12 | Nitel veri analizi – II | ||
13 | Nitel bulguları yazma | ||
14 | Değerlendirme |
Alvesson, M. (2011). Interpreting Interviews. Sage Research Methods. https://dx.doi.org/10.4135/9781446268353. Bogdan, R.C. & Biklen, S.K. (1998). Qualitative research for education: An introduction to theory and methods. Boston: Allyn and Bacon Charmaz, K. (2014). Constructing gorunded theory (Second Ed.). Thousand Oaks, CA: Sage. Creswell, J. W. (2014). Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (Fourth Ed.) Thousand Oaks, CA: Sage. Creswell, J. W. (2015). A concise ıntroduction to mixed methods research. Thousand Oaks, CA: Sage. Creswell, J. W. & Poth, C. N. (2018). Qualitative ınquiry and research design: choosing among five approaches (Fourth Ed.). Thousand Oaks, CA: Sage. Çelik, H., Başer Baykal, N. ve Kılıç Memur, H. N. (2020). Nitel veri analizi ve temel ilkeleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi – Journal of Qualitative Research in Education, 8(1), 379-406. doi:10.14689/issn.2148-2624.1.8c.1s.16m Retrieved from https://enadonline.com/public/assets/catalogs/0738320001580289976.pdf Denzin, N. K. & Lincoln, Y. S. (Eds) (1994). Handbook of qualitative research. Thousand Oaks, CA: Sage Publications. Flinders, D. J. (1992) In search of ethical guidance: constructing a basis for dialogue, International Journal of Qualitative Studies in Education, 5(2), 101-115, doi: 10.1080/0951839920050202 Glaser, B. G. & Strauss, A. L. (2017). The discovery of grounded theory: strategies for qualitative research. New York, NY: Routledge. Glesne, C. (2015). Nitel araştırmaya giriş (Becoming qualitative research). Ankara: Anı Yayıncılık. Goetz, J. P. & LeCompte, M. (1984). Etnography and qualitative design in educational research. Orlando: Academic Pres. Heshuisus, L. (1996). From positivism to interpretivism and beyond. New York: Teachers College Press. Johnson, A.(2012). A short guide to action research (Fourth ed.). Boston, MA: Allyn and Bacon. Kirk, J. & Miller, M. (1986). Reliability and validity in qualitative research. Beverly Hills, CA: Sage Publications. Lecompte, M. D. & Goetz, J. P. (1982). Problems of reliability and validity in etnographic research. Review of Educational Research, 52, 31-60. LeCompte, M. D & Schensul, J. J. (2010). Designing & cunducting ethnographic research: an ıntroduction (Second Ed.). Plymount, UK: Altamira Press. Marshall, C. & Rossman, G. B. (2016). Designing qualitative research (Sixth Ed.). Thousand Oaks, CA: Sage. Maxwell, J. A. (2013). Qualitative research design: an ınteractive approach. (Third Ed.) Thousand Oaks, CA: Sage. McNiff, J. (2017). Action research: All you need to know (First Ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Merriam, S. B. (1998). Qualitative research and case study applications in education: Revised and expanded from case study research in education. San Francisco, CA: Jossey -Bass. Miles, M. B., Huberman, M. A. & Saldana, J. (2019). Qualitative data analysis: a methods sourcebook (Fourth Ed.). Thousand Oaks, CA: Sage. Maxwell, J. A. (1996). Qualitative research design: An interpretive approach. Thousand Oaks, CA: Sage Publications. Miles B. M. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourceook. (2nd Ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications. Muastakas, C. (1994). Phenomenological research methods. Thousand Oaks, CA: Sage Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods. (2nd ed.). Newbury Park, CA: Sage Publications. Patton, M. Q. (1987). How to use qualitative methods in evaluations. Newbury Park, CA: Sage Publications. Patton, M. Q. (2015). Qualitative research & evaluation methods: Integrating theory and practice (Fourth Ed.) Thousand Oaks, CA: Sage Rallis S. F. & Rossman G. B. (2009). Ethics and Trustworthiness. In: Heigham J., Croker R.A. (Eds.) Qualitative research in applied linguistics. Palgrave Macmillan, London. https://doi.org/10.1057/9780230239517_13 Rossman G. B. & Rallis S. F. (2012) Learning in the field: An introduction to qualitative reseach (Third Ed.). Thousand Oaks, CA: Sage. Salmons, J. (2018). Doing qualitative research online. Sage research methods. doi:10.4135/9781473921955 Stake, R. E. (2005). Qualitative Case Studies. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), The Sage handbook of qualitative research (p. 443–466). Sage. Strauss, A. & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques. Newbury Park, CA: Sage Publications. Tashokkori, A. & Teddlie, C. (2010). SAGE handbook of mixed methods in social & behavioral research. (Second Ed.) Thousand Oaks, CA: Sage Wallerstein ve Diğerleri (2003). Gulbenkian Komisyonu Raporu Sosyal Bilimleri Açın: Sosyal Bilimlerin Yeniden Yapılanması Üzerine Rapor (Çev.: Ş. Tekeli). İstanbul: Metis Yayınları. Yıldırım, Ali ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi. Yin, R. K. (2003). Case study research: Design and methods. Applied Social research Methods Series. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Derse Katılım | 16 | 3 | 48 |
Rapor Hazırlama | 1 | 35 | 35 |
Rapor Sunma | 1 | 1 | 1 |
Proje Hazırlama | 1 | 50 | 50 |
Proje Sunma | 1 | 1 | 1 |
Makale Kritik Etme | 6 | 3 | 18 |
Okuma | 8 | 3 | 24 |
Ev Ödevi | 6 | 1 | 6 |
Toplam İş Yükü (saat) | 183 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | |
ÖÇ 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 |
ÖÇ 2 | 5 | 5 | 2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 |
ÖÇ 3 | 5 | 5 | 2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 |
ÖÇ 4 | 5 | 5 | 2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 |
ÖÇ 5 | 5 | 5 | 2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
ÖÇ 6 | 5 | 5 | 2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 |
ÖÇ 7 | 5 | 5 | 2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 |
ÖÇ 8 | 5 | 5 | 2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 |
ÖÇ 9 | 5 | 5 | 2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 |
ÖÇ 10 | 5 | 5 | 2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 |
ÖÇ 11 | 5 | 5 | 2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 |
ÖÇ 12 | 5 | 5 | 2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
ÖÇ 13 | 5 | 5 | 2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
ÖÇ 14 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |