GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9401017072019 Kurumlarda Mesleki Gelişim Seçmeli Ders Grubu 1 1 4,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Bu dersin sonunda öğrenciler eğitimde mesleki gelişim (hizmet içi eğitim) alanındaki temel özellik, model ve aşamaları tanıyabilecek, uygulanan bir programı eleştirebilecek ve mesleki gelişim alanında bir makale/bildiri hazırlayabileceklerdir.


Doç. Dr. Öner Uslu


1 Mesleki gelişim (hizmet içi eğitim) ile ilgili temel kavramlar bilgisi
2 Mesleki gelişimin hizmete ve bireye olan etkilerini kavrayabilme
3 Yetişkin öğrenenlerin genel özelliklerini anlayabilme
4 Mesleki gelişim programı hazırlamada izlenecek aşamalar bilgisi
5 Mesleki gelişim ihtiyacını saptama yöntemlerini kavrayabilme
6 Mesleki gelişim (personel geliştirme) modellerini anlayabilme
7 Mesleki gelişim programlarını değerlendirmede kullanılan yaklaşımları anlayabilme
8 Bir meslek alanına ait eğitim planı (yetişek tasarısı) hazırlayabilme
9 Uygulanan bir mesleki gelişim programını belli ölçütler açısından eleştirebilme
10 Mesleki gelişim alanının güncel yorum ve uygulamalarını izlemeye isteklilik
11 Etkili mesleki gelişim programları hazırlamaya isteklilik

Birinci Öğretim


Program Geliştirme: Kuram ve Uygulama


Yok


Eğitimde mesleki gelişim kavramının özellikleri Yetişkin öğrenenlerin özellikleri Program geliştirme ile mesleki gelişim ve okul geliştirme arasındaki ilişkiler Etkili mesleki gelişim programlarının özellikleri Mesleki gelişim programlarının hazırlanması ve ilgili modeller Mesleki gelişimi değerlendirme Mesleki gelişimde engeller Türkiye’de mesleki gelişim anlayışının değerlendirilmesi Mesleki gelişim ile ilgili araştırmalar ve öneriler


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Tanışma, dersin kural ve gereklerinin paylaşılması ve önerilerin alınması
2 Mesleki gelişim kavramı, önemi, türleri ve ilgili diğer kavramlar
3 Etkili mesleki gelişim programlarının özellikleri ve ilkeleri
4 Yetişkin öğrenenlerin özellikleri
5 Yetişkin öğrenenlerin özellikleri
6 Mesleki gelişimde ihtiyaç analizi
7 Mesleki gelişim programlarının hazırlanması ve ilgili modeller
8 Mesleki gelişim programlarının hazırlanması ve ilgili modeller
9 Mesleki gelişim programlarının hazırlanması ve ilgili modeller: Ders İmecesi, Judgementoring, ONSIDE mentoring
10 Mesleki gelişim programının planlanması, hazırlanması, uygulanması, izlenmesi
11 Mesleki gelişim programının planlanması, hazırlanması, uygulanması, izlenmesi
12 Mesleki gelişimde değerlendirme
13 Mesleki gelişimde değerlendirme
14 Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü, Öğretmen Akademisi Vakfı (ÖRAV), Yenilikçi Öğrenme & Öğretme Merkezi çalışmaları
15 Final sınavı

Adey, P. (2004). The professional development of teachers: Practice and theory. Kluwer Academic Publishers. Aydın, İ. (2010). Kamu ve özel sektörde hizmetiçi eğitim el kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Bass, H., Usiskin, Z. & Burrill, G. (Eds). (2002). Studying classroom teaching as a medium for professional development: Proceedings of a U.S. - Japan Workshop. National Academies Press. Brody, C. & Davidson, N. (1998). Professional development for cooperative learning: Issues and approaches. Albany: State University of New York Press. Bümen, N. T. (2005). Öğretmenlerin yeni ilköğretim 1.-5. sınıf programlarıyla ilgili görüşleri ve programı uygulamaya hazırlayıcı bir hizmet içi eğitim çalışması örneği. Ege Eğitim Dergisi, 6(2), 21 – 57. Bümen, N. T. (2009). Possible effects of professional development on Turkish teachers’ self-efficacy and classroom practice. Proffesional development in education, 35(2), 261–278. Büyüköztürk, Ş., Akbaba Altun, S. & Yıldırım, K. (2010). TALIS uluslararası öğretme ve öğrenme araştırması -Teaching and learning international survey- Türkiye ulusal raporu. Ankara: MEB. http://digm.meb.gov.tr/uaorgutler/OECD/TALIS_tr_Rapor.pdf adresinden indirilebilir. Day, C. & Sachs, J. (2004). (Eds.) International handbook on the continuing professional development of teachers. Berkshire, Berkshire: McGraw-Hill Education. Duman, A. (2007). Yetişkinler eğitimi. Ankara: Ütopya yayınevi. Fogarty, R. & Pete, B. (2007). From staff room to classroom: A guide for planning and coaching proffesional development. USA: Corwin Press. Garet, M. S., Porter, A. C., Desimone, L., Birman, B. F., Yoon, K. S. (2001). What makes professional development effective? results from a national sample of teachers. American Educational Research Journal. 38(4), 915–945. Guskey, T. R. (2000). Evaluating professional development. USA: Corwin Press. Guskey, T. R. (2007). Results oriented proffesional development. In Ornstetin, A.C., Pajak, E.J. & Ornstein, S.B. Contemporary Issues in Curriculum, 334-346. USA: Pearson. Guskey, T. R. Yoon, K. S. (2009). What works in professional development? Phi Delta Kappan, March, 495–500. Joyce, B. & Showers, B. (2002). Student achievement through staff development. USA: ASCD, Alexandria, Virginia. Kurt, İ. (2000). Yetişkin eğitimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Law, S. & Glover, D. (1996). Managing professional development in education. UK: Falmer Press. Milli Eğitim Bakanlığı – Hizmetiçi Eğitim Dairesi Başkanlığı - http://hedb.meb.gov.tr/index.html Milli Eğitim Bakanlığı – Yetişkin Eğitimi - http://hedb.meb.gov.tr/_dersnotlari/yetiskin_egitimi/index.html Milli Eğitim Bakanlığı – Hizmetiçi Eğitimin Yeniden Yapılandırılması Çalıştayı (07-08 Mayıs 2010) Raporu. http://hedb.meb.gov.tr/net/_duyuru_dosyalar/calistay.pdf adresinden indirilebilir. Sparks, D. & Loucks-Horsley, S. (2007). Five models of staff development for teachers. In Ornstetin, A.C., Pajak, E. J. & Ornstein, S. B. Contemporary Issues in Curriculum, 303-326. USA: Pearson. Şencan, H. & Erdoğmuş, N. (2001). İşletmelerde eğitim ihtiyacı analizi. İstanbul: Beta Yayınları. Taymaz, Haydar. (1992). Hizmetiçi eğitim: Kavramlar, ilkeler, yöntemler. Ankara: Pegem no: 3. Yıldız, A. & Uysal, M. (2009). (Ed.) Yetişkin eğitimi: Kuramdan uygulamaya. İstanbul: Kalkedon Yayınları. Witmer, J. T. & Melnick, S. A. (2007). Team-based proffesional development: A process for school reform. USA: Rowman & Littlefield Education.


Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Derse Katılım 14 2 28
Örnek Vaka İncelemesi 1 15 15
Rapor Hazırlama 2 7 14
Rapor Sunma 1 10 10
Makale Yazma 1 20 20
Bireysel Çalışma 13 1 13
Okuma 10 2 20
Toplam İş Yükü (saat) 120

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
ÖÇ 1 5
ÖÇ 2 5
ÖÇ 3 5
ÖÇ 4 4 4 4
ÖÇ 5 4 4
ÖÇ 6 4 4
ÖÇ 7 4
ÖÇ 8 4 4
ÖÇ 9 4
ÖÇ 10 4 4
ÖÇ 11 3 3
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek