Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9401025032019 | Psikolojik Danışma Beceri ve Teknikleri | Ders | 1 | 1 | 7,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Bu ders öğrencilerin; psikolojik sorunların başlıca unsurları; psikolojik danışmanın tanımı, koşulları, süreci [oturumların yönetilmesi; psikolojik danışma ilişkisinin kurulması, danışan sorunlarını değerlendirme ve tanımlama (kavramlaştırma), hedef belirleme, müdahale etme, sonlandırma, izleme]; psikolojik danışmanlığın üst etik ilkeleri ve temel ve ileri psikolojik danışma becerileri konularında bütünsel bir anlayış ve pratik kazanmalarını amaçlayan bir derstir.
Dr. Öğr. Üyesi Barış Yaka
1 | Bu dersle öğrenciler: Psikolojik sorunların başlıca unsurlarını açıklar, |
2 | Psikolojik danışmanın koşullarını örneklendirir, |
3 | Temel ve ileri psikolojik danışma becerilerini kullanır, |
4 | Psikolojik danışma sürecini planlar. |
Birinci Öğretim
Yok
• Dersin ilk 7 haftasındaki konular, öğretim elemanı tarafından ele alınacak ve anlatım, soru-cevap, tartışma gibi tekniklerle irdelenecektir. Özellikle temel psikolojik danışma becerileri sırasıyla; anlatım, okuma, -eğitim filmi (video) yoluyla- model sunma, uygulama ve -sesli video kaydı aracılığıyla (kendini gözlemleme ve kendini değerlendirme de kullanılarak)- geri bildirim (öğretim elemanından ve diğer öğrencilerden) basamakları izlenerek işlenecektir. Bunların yanı sıra ders kapsamında, psikolojik danışma ile ilgili çeşitli eğitim filmleri, popüler filmler, fotoğraflar vb. materyaller sunulacak ve bu materyaller üzerinde tartışmalar yapılacaktır. • Dersin 8. ve sonraki haftalarında yer alan konular; tüm öğrencilerin bireysel olarak yapacakları, vize ve final notlarını oluşturacak yazılı ödevlerini derste öğretim elemanı ve diğer öğrencilerle sözlü paylaşımları ve tartışmaları ile işlenecektir. • Öğrenciler, ders planında yer alan ve derste işlenen konulardan sorumludurlar. Bu nedenle öğrencilerin; başta “Kaynaklar” kısmında sıralananlar olmak üzere, ders kapsamında yer alan konularla ilgili her tür güvenilir kaynağı okumaları ve derste not tutmaları, dersten azami düzeyde yararlanabilmeleri için önemlidir. Ayrıca öğrencilerden; derse düzenli devam etmeleri, dersteki tartışmalara ve ders kapsamında düzenlenecek tüm etkinliklere aktif olarak katılmaları ve dersle ilgili anlaşılmayan her tür konuyu öğretim elemanına sormaları ve ondan açıklayıcı örnekler istemeleri beklenmektedir.
Bu derste; psikolojik sorunların başlıca unsurları; psikolojik danışmanın tanımı, koşulları, süreci [oturumların yönetilmesi; psikolojik danışma ilişkisinin kurulması, danışan sorunlarını değerlendirme ve tanımlama (kavramlaştırma), hedef belirleme, müdahale etme, sonlandırma, izleme]; psikolojik danışmanlığın üst etik ilkeleri ve temel ve ileri psikolojik danışma becerileri konuları ele alınacaktır.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Dersin Yapılandırılması | ||
2 | Psikolojik Danışma Alanına Giriş, Psikolojik Danışmanın Tanımı, Psikolojik Sorunların Başlıca Unsurları, Psikolojik Danışmanın Koşulları | ||
3 | Psikolojik Danışma Süreci, Psikolojik Danışmanlığın Üst Etik İlkeleri | ||
4 | Dikkati Verme, Soru Sorma | ||
5 | Asgari Düzeyde Teşvik Etme, İçerik Yansıtma | ||
6 | Duygu Yansıtma, Özetleme | ||
7 | Temel ve Psikolojik Danışma Becerilerini Bütünleştirme | ||
8 | Tanılama Sistemleri ile Kavramlaştırma | ||
9 | Bir Psikolojik Danışma Kuramı veya Genel Kavramlaştırma Modeli ile Kavramlaştırma | ||
10 | Yüzleştirme, Kendini Açma | ||
11 | Geri Bildirim Verme, Bilgilendirme | ||
12 | Talimat Verme, Yorumlama | ||
13 | Psikolojik Danışma Müdahale Teknikleri |
• Aladağ, M., Yaka, B. & Koç., İ. (2014). Psikolojik danışma becerileri eğitimine ilişkin psikolojik danışman adaylarının görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14, 859-886. doi:10.12738/estp.2014.3.1958 • American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). • American Psychological Association. (2020). Publication manual of the American Psychological Association (7th ed.). • Brammer, L. M., & MacDonald, G. (1999). The helping relationship: Process and skills (7th ed.). Allyn and Bacon. • Carkhuff, R. R. (2008). The art of helping (9th ed.). Possibilities Publishing. • Corey, G. (2013). Case approach to counseling and psychotherapy (8th ed.). Brooks/Cole. • Corey, G. (2013). Theory and practice of counseling and psychotherapy (9th ed.). Brooks/Cole. • Cormier, S., & Hackney, H. (2012). Counseling strategies and interventions (8th ed.). Pearson. • Cormier, S., Nurius, P. S., & Osborn, C. J. (2009). Interviewing and change strategies for helpers: Fundamental skills and cognitive behavioral interventions (6th ed.). Brooks/Cole. • Corsini, R. J., & Wedding, D. (Eds.). (2011). Current psychotherapies (9th ed.). Brooks/Cole. • Egan, G. (2014). The skilled helper: A problem-management and opportunity-development approach to helping (10th ed.). Brooks/Cole. • Forester-Miller, H., & Davis, T. E. (2016). Practitioner’s guide to ethical decision making (Rev. ed.). https://www.counseling.org/docs/default-source/ethics/practioner-39-s-guide-to-ethical-decision-making.pdf?sfvrsn=10 • Hill, C. E. (2014). Helping skills: Facilitating exploration, insight, and action (4th ed.). American Psychological Association. • Hooley, J. M., Butcher, J. N., Nock, M. K., & Mineka, S. (2016). Abnormal psychology (17th ed.). Pearson. • Ivey, A. E., Gluckstern, N. B., & Ivey, M. B. (1997). Basic influencing skills (3rd ed.). Microtraining Associates. • Ivey, A. E., Ivey, M. B., & Zalaquett, C. P. (2018). Intentional interviewing and counseling: Facilitating client development in a multicultural society (9th ed.). Cengage Learning. • Ivey, A. E., Packard, N. G., & Ivey, M. B. (2006). Basic attending skills (4th ed.). Microtraining Associates. • Poorman, P. B. (2003). Microskills and theoretical foundations for professional helpers. Allyn and Bacon. • Prout, H. T., & Fedewa, A. L. (Eds.). (2015). Counseling and psychotherapy with children and adolescents: Theory and practice for school and clinical settings (5th ed.). Wiley. • Prout, T. A, & Wadkins, M. J. (2014). Essential interviewing and counseling skills: An integrated approach to practice. Springer. • Whiston, S. C. (2017). Principles and applications of assessment in counseling (5th ed.). Cengage Learning. • World Health Organization. (2020). International classification of diseases for mortality and morbidity statistics (11th ed.). https://icd.who.int/browse11/l-m/en • Yaka, B. (2005). Psikolojik danışmanların temel psikolojik danışma becerilerine ilişkin yeterlik düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ege Üniversitesi. • Yaka, B. (2013). Mikro Beceri Eğitimi Programı’nın psikolojik danışman adaylarının psikolojik danışma becerilerine etkisi. Ege Eğitim Dergisi, 14(2), 1-27. • Yaka, B. (2016). Temel psikolojik danışma becerileri [Yayımlanmamış çalışma].
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ev Ödevi | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Tartışma | 6 | 3 | 18 |
Makale Yazma | 4 | 32 | 128 |
Okuma | 1 | 68 | 68 |
Toplam İş Yükü (saat) | 214 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | |
ÖÇ 1 | 5 | 3 | ||||
ÖÇ 2 | 5 | 4 | 4 | 4 | ||
ÖÇ 3 | 5 | 4 | 4 | |||
ÖÇ 4 | 5 | 4 | 4 |