GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9401025112019 Psikolojik Danışmada Bireyi Tanıma ve Değerlendirme Seçmeli Ders Grubu 1 1 8,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Bu dersin amacı psikolojik danışmanların hizmet sunarken, bireyleri tanıma ve değerlendirme araçlarını uygulama, değerlendirme, yorumlama konularında yeterliklerini artırmaktır.


Dr. Öğr. Üyesi Serkan DENİZLİ


1 Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinde bireyi tanıma ve değerlendirme sürecinin işlevini kavrayabilme.
2 Psikolojik testler ve tarihsel gelişim süreçlerinin bilgisi.
3 Psikolojik testleri sınıflayabilme.
4 Psikolojik testlerin psikometrik özelliklerini tanıyabilme.
5 Farklı psikolojik test türlerinin bilgisi
6 Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinde psikolojik test uygulama ile ilgili ilke ve standartların bilgisi.
7 Psikolojik testlerin sonuçlarını yorumlayabilme.
8 Bireyi tanıma ve değerlendirme sürecinde kullanılan test dışı tekniklerin bilgisi.
9 Test dışı tekniklerin sonuçlarını yorumlayabilme
10 Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinde test dışı teknik uygulama ile ilgili ilke ve standartların bilgisi.
11 Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin etkililiğini değerlendirme sürecinde bireyi tanıma ve değerlendirme tekniklerinin işlevini kavrayabilme
12 Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinde bireyi tanıma ve değerlendirmenin önemini takdir etme.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetleri içerisinde bireyi tanıma ve değerlendirme süreci, psikolojik danışma ve rehberlikte ön değerlendirme, psikolojik testler ve tarihsel gelişimi, psikolojik testlerin sınıflanması, psikolojik ölçme araçlarının psikometrik özellikleri, psikolojik test türleri, psikolojik danışma ve rehberlik alanında yaygın kullanılan psikolojik testler, psikolojik testlerin uygulanmasına ve yorumlanmasına ilişkin ilkeler, psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinde kullanılan test dışı teknik türleri, test dışı tekniklerin kullanımı ve yorumlanması, test dışı tekniklerin uygulanmasına ve yorumlanmasına ilişkin ilkeler, psikolojik danışmada müdahale planı yapmada bireyi tanıma ve değerlendirme yöntemlerinin kullanımı, psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin etkililiğini değerlendirmede bireyi tanıma ve değerlendirme yöntemlerinin kullanımı.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtımı
2 Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetleri içerisinde bireyi tanıma ve değerlendirme sürecinin işlevi
3 Psikolojik danışma ve rehberlikte ön değerlendirme süreci
4 Psikolojik testler ve tarihsel gelişimi ve psikolojik testlerin sınıflanması
5 Psikolojik ölçme araçlarının psikometrik özellikleri: geçerlik ve türleri
6 Psikolojik ölçme araçlarının psikometrik özellikleri: Güvenirlik ve türleri
7 Vize Sınavı
8 Psikolojik test türleri, psikolojik danışma ve rehberlik alanında yaygın kullanılan psikolojik testler: Zeka, genel ve özel yetenek testleri, gelişimsel testler
9 Psikolojik test türleri, psikolojik danışma ve rehberlik alanında yaygın kullanılan psikolojik testler : İlgi ve tutum ölçekleri
10 Psikolojik test türleri, psikolojik danışma ve rehberlik alanında yaygın kullanılan psikolojik testler: Kişilik testleri
11 Psikolojik testlerin uygulanmasına ve yorumlanmasına ilişkin ilke ve standartlar.
12 Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinde kullanılan test dışı teknik türleri, test dışı tekniklerin kullanımı ve yorumlanması
13 Test dışı tekniklerin uygulanmasına ve yorumlanmasına ilişkin ilke ve standartlar.
14 Psikolojik danışmada müdahale planı yapma ve değerlendirmede bireyi tanıma ve değerlendirme yöntemlerinin kullanımı
15 Using individual appraisal and assessment procedures in evaluating the effectiveness of counseling and guidance services.
16 Final Sınavı

Anastasi, A. (1997). Psychological testing (7th. Ed.). New Jersey: Prentice-Hall Inc. Drummond, R.J. (2003). Appraisal Procedures for Counselors and Helping Professionals (5th Edition). Upper Saddle River, N.J. : Merrill. Murphy, R., K. ve Davidshofer, O., C. (2001). Psychological testing: principles and applications. New Jersey: Printice-Hall Inc. Özgüven, İ.E. (2002). Bireyi tanıma teknikleri. (4. Baskı). Ankara: PDREM Yayınları. Whiston, S. C. (2009). Principles and application of assesment in counseling. (3rd ed.) Belmont: Brooks/Cole, Cengage Learning. Nunnally, J. C. & Bernstein, I. H. (1994). Psychometric Theory. New York: McGraw-Hill, Inc.


Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı 1 10 10
Derse Katılım 14 1 14
Takım/Grup Çalışması 5 3 15
Bireysel Çalışma 15 12 180
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 10 10
Toplam İş Yükü (saat) 231

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6
ÖÇ 1 4 2
ÖÇ 2 2
ÖÇ 3 4 5
ÖÇ 4 5 5
ÖÇ 5 2 5 5
ÖÇ 6 4 3 4 5 5
ÖÇ 7 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 8 5 5
ÖÇ 9 5 5 5 5 5
ÖÇ 10 5 5 5
ÖÇ 11 5
ÖÇ 12 5 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek