Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9401027112019 | Evlilik ve Aile Psikolojik Danışmanlığı | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 6,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Bu derste öğrencilere, aile terapisi alanında kapsamlı ve derinlemesine bir teorik temel sağlanması ve öğrencilerin, bireylerin ve ailelerin sorunlarına sistem yaklaşımı perspektifinden bakmayı anlamaları öngörülmektedir.
Dr. Öğr. Üyesi Barış Yaka
1 | Aile olgusunun özelliklerini anlama, |
2 | Aile terapisinin temel kavramlarını, işlevlerini ve sürecini anlama, |
3 | Temel ve güncel aile terapilerinin kavramlarını ve işleyişlerini anlama. |
İkinci Öğretim
Yok
Yarıyılın başında öğrenciler gruplara ayrılacaktır. Her grup; dersin konularından birini seçecek, tüm grup üyeleriyle dersin öğretim elemanından en az bir kez geri bildirim ve destek alarak seçilen konuyu sunmak için hazırlık yapacak ve konuyu tüm ders süresince sınıfta sunacaktır. Gruptaki tüm üyeler, bir bütünlük içinde ve eşit sürede sunum yapacaktır (Derse kayıtlı öğrenci sayısına göre sunumlar, grup yerine bireysel yapılacaktır.). Dersin konuları aynı zamanda, öğretim elemanı tarafından ele alınacak ve anlatım, soru-cevap, tartışma gibi tekniklerle irdelenecektir. Bunların yanı sıra ders kapsamında, aile terapisiyle ilgili çeşitli eğitim filmleri, popüler filmler, fotoğraflar vb. materyaller sunulacak ve bu materyaller üzerinde tartışmalar yapılacaktır. Öğrenciler, ders planında yer alan ve derste işlenen konulardan sorumludurlar. Bu nedenle öğrencilerin; başta “Kaynaklar” kısmında sıralananlar olmak üzere, ders kapsamında yer alan konularla ilgili her tür güvenilir kaynağı okumaları ve derste not tutmaları, dersten azami düzeyde yararlanabilmeleri için önemlidir. Ayrıca öğrencilerden; derse düzenli devam etmeleri, dersteki tartışmalara ve ders kapsamında düzenlenecek tüm etkinliklere aktif olarak katılmaları ve dersle ilgili anlaşılmayan her tür konuyu öğretim elemanına sormaları ve ondan açıklayıcı örnekler istemeleri beklenmektedir.
Bu ders, aile terapisi alanına giriş niteliğindedir; öğrencilere, aile terapisi alanında geniş bir bakış açısı sunar.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Dersin Yapılandırılması | ||
2 | Aile Terapisiyle İlgili Popüler Bir Filmin İzlenip Tartışılması: Frankel, D. (Yönetmen). (2012). Hope Springs [Aşk yeniden] [Film]. Mandate. | ||
3 | Bireyin ve Ailenin Yaşam Döngüleri | ||
4 | Sağlıklı ve İşlevsiz Aileler | ||
5 | Tek Ebeveynli Ailelerle Çalışma & Yeniden Evlenen Eşlerle Oluşan Ailelerle Çalışma | ||
6 | Aile Terapisinin Süreci | ||
7 | Psikodinamik ve Bowen Aile Terapileri | ||
8 | Yaşantısal Aile Terapisi | ||
9 | Davranışçı ve Bilişsel-Davranışçı Aile Terapileri | ||
10 | Yapısal Aile Terapisi | ||
11 | Stratejik Aile Terapileri | ||
12 | Çözüm-Odaklı Aile Terapisi | ||
13 | Öyküsel Aile Terapisi |
• Bitter, J. R. (2009). Theory and practice of family therapy and counseling. Thomson Brooks/Cole. • Dallos, R. & Draper, R. (2012). Aile terapisine giriş: Sistemik teori ve uygulama. (Ş. Kesici, C. Kiper, Çev.). Nobel (Orijinal çalışmanın basım tarihi 2000). • Dattilio, F. M. & Jongsma, A. E. (2013). Aile terapisi tedavi planlayıcısı. (A. Yıldırım, İ. Kurt, Çev.). Nobel. • Dattilio, F. M. (2012). Bilişsel davranışçı çift ve aile terapisi: Klinisyenler için kapsamlı bir rehber. (S. Kızıltaş, P. Turanlı, M. Benveniste, Çev.). Psikoterapi Enstitüsü. • Gehart, D. (2017). Aile terapisi yeterliliklerinde uzmanlaşma. (T. İlhan, H. Cihan, Çev. Ed.). Pegem Akademi. • Gladding, S. T. (2012). Aile terapisi: Tarihi, kuram ve uygulamaları. [İ. Keklik & İ. Yıldırım (Çev. Ed.)]. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Derneği (Orijinal çalışmanın basım tarihi 2011) • Goldenberg, H., & Goldenberg, I. (2002). Counseling today’s families. Thomson Brooks/Cole. • Goldenberg, H., & Goldenberg, I. (2008). Family therapy: An overview (7th ed.). Thomson Brooks/Cole. • Hanna, S. M. (2007). The practice of family therapy: Key elements across models (4th ed.). Brooks/Cole. • Horne, A. M. (2000). Family counseling and therapy (3rd ed.). Thomson Brooks/Cole. • Long, L. L., Burnett, J. A., & Thomas, R. V. (2006). Sexuality counseling: An integrative approach. Pearson Prentice Hall. • McGoldrick, M., Carter, B., & Garcia-Preto, N. (2014). The expanded family life cycle: Individual, family, and social perspectives (4th ed.). Pearson. • Nelsen, J. C. (1998). Couple treatment: Assessment and intervention. Jason Aronson. • Nichols, M. P. (2013). Aile terapisi: Kavramlar ve yöntemler. (O. Gündüz, Çev.). Kaknüs. • Ortaylı, İ. (2007). Osmanlı toplumunda aile (8. bs.). Pan. • Segrin, C. & Flora, J. (2011). Family communication (2nd ed.). Routledge. • T.C. Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı Aile ve Toplum Hizmetleri Genel Müdürlüğü Araştırma Daire Başkanlığı https://www.ailevecalisma.gov.tr/athgm/yayin-kaynak/arastirmalar/ adresindeki ilgili araştırma raporları. • Türkiye Büyük Millet Meclisi Kanun Sorgu Formu https://www.tbmm.gov.tr/develop/owa/kanunlar_sd.sorgu_baslangic%20adresindeki%20ilgili%20kanunlar • Watts, R. E. (2000). Techniques in marriage and family counseling. American Counseling Association. • Worden, M. (2015). Aile terapisi temelleri. (T. Akbaş, Çev.). Akademisyen.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Seminer | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Takım/Grup Çalışması | 1 | 16 | 16 |
Seminer | 1 | 2 | 2 |
Bireysel Çalışma | 1 | 24 | 24 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 28 | 28 |
Okuma | 1 | 104 | 104 |
Toplam İş Yükü (saat) | 176 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | |
ÖÇ 1 | 3 | 2 | ||||
ÖÇ 2 | 4 | 3 | 3 | 3 | ||
ÖÇ 3 | 5 | 4 | 2 | 1 | 3 |