GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9401035032019 Bilimsel Araştırma Yöntem ve Teknikleri ( E) Ders 1 1 7,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Sosyal bilimlerde araştırma sistematiği ve bilimsel yaklaşım kazandırarak, bilimsel tutum geliştirmek, araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin bilgi kazandırarak, araştırmada kullanma, uygulama ve yorumlama becerisi kazandırmak.


Prof .Dr. T. Oğuz Başokçu


1 Bilimsel araştırmaların yerini ve önemini kavrayabilme
2 Bilimsel araştırma yöntem ve teknikleri ile ilgili temel kavramların anlam bilgisi.
3 Bilimsel bilginin özelliklerini bilme.
4 Bilim ve felsefe arasındaki ilişkiyi açıklayabilme
5 Bilimsel yöntemin aşamalarını uygulamaya istekli oluş.
6 Alan yazın tarama ve raporlaştırabilme.
7 Araştırma modelleri, desenleri ve özelliklerini bilme.
8 Problem durumu ve problem cümlesi yazabilme.
9 Veri, veri türlerini ve özelliklerini ayırtedebilme.
10 Evren, çalışma evreni, örneklem, örnekleme türleri ve çalışma grubunun özelliklerini ve kullanıldığı durumları açıklayabilme.
11 Bir bilimsel araştırmaların bölümlerini analiz edebilme.
12 Bilimsel etik kurallarını tanıyabilme.
13 Bir araştırma önerisi yazabilme.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Bilgi, bilgi türleri ve bilimsel bilgi. Bilim ve Felsefe İlişkisi, Bilimsel Yöntem, Araştırma ve Araştırma modelleri. Araştırma süreci ve aşamaları, Evren Örneklem, Veri ve Veri Türleri, Veri Çözümleme Yöntemleri, Rapor yazma ve APA standartları


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Ders tanıtımı: Kapsamı, Gerekçesi, Önemi, Beklentileri oluşturma, işleyişi ve değerlendirme ölçütlerini açıklama. Bilim ve bilimsel araştırma yöntemlerine genel bir bakış.
2 Bilimimin tanımı, işlevleri, bilgi ve türleri, bilim ve felsefe İlişkisi
3 Bilimsel Yöntemin tanımı, aşamaları, nitelikleri, dayandığı temel varsayımlar. Diyalektik yöntem ve bilimsel yöntemle ilişkisi. Tüme varım ve tümden gelim.
4 Betimsel araştırmalar: Tarama, etnografik, tarihi ve eylem araştırmaları.
5 Korelasyonel araştırmalar
6 Nedensel karşılaştırma araştırmaları
7 Deneysel araştırmalar: Tek denekli desenler
8 Deneysel araştırmalar: Grup temelli desenler
9 Problem durumu, problem cümlesi, alt problemler, hipotezler bölümlerinin özellikleri ve yazımı.
10 Sayıtlı ve sınırlılıklar, amaç ve önem bölümlerinin özellikleri ve yazımı.
11 Evren ve evrenden örneklem çekme yöntemleri: Olasılığa dayalı örnekleme yöntemleri.
12 Evren ve evrenden örneklem çekme yöntemleri: Olasılık dışı örnekleme yöntemleri ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi.
13 Veri ve veri türleri, ölçek türleri, ölçme hatası ve güvenirlik, geçerlik, veri toplama araçları.
14 Veri çözümleme yöntemleri ve araştırma desenleri ile ilişkilendirilmesi
15 Bilimsel Çalışmalarda ve yayımlanmasında etik. Araştırmalarda rapor yazma süreci, aşamaları ve APA standartları.
16 Final

Balcı, A. (2001). Sosyal Bilimlerde Araştırma. Ankara: PegemA Yayıncılık. Barzun, J. & Graff, H. F. (2001). Modern Araştırmacı. Ankara: TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları. Bogdan, R.C. & Biklen, S.K. (1992). Qualitative Research for Education. USA: Allyn and Bacon. Bordens, K. S. & Abbott, B. B. (2002). Research Design and Methods. USA: McGraw Hill. Büyüköztürk, Ş. (2001). Deneysel Desenler: Öntest-Sontest Kontrol Grubu Desen ve Veri Analizi. Ankara: PegemA Yayıncılık. Büyüköztürk, Ş. (2003). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: PegemA Yayıncılık. Creswell, J. W. (2003). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches. USA: Sage Pub. Day, R. A. (1996). Bilimsel Bir Makale Nasıl Yazılır ve Yayımlanır? Ankara: TÜBİTAK yayınları. Ekiz, D. (2003). Eğitimde Araştırma Yöntem ve Metotlarına Giriş. Ankara: Anı Yayıncılık. Fraenkel, J. R. & Wallen, N. E. (1996). How to Design, and Evaluate Research in Education. USA: Mc Graw Hill, Inc. Gökçe, B. (1999). Toplumsal Bilimlerde Araştırma. Ankara: Savaş yayınevi. Hall, G. M. (1998). Bilimsel Makale Yazımı. (Çev: Hasan Doğruyol). Ankara: Nobel Yayıncılık. Judd, C. M., Smith, E. R. & Kidder, L. H. (1991). Research Methods in Social Relations. 6th Edition. USA: Harcourt Brace Jovanovich Inc. Kaptan, S. (1995). Bilimsel Araştırma ve İstatistik Metotları. Ankara. Karasar, N. (1994). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: 3A Araştırma, Eğitim Danışmanlık Ltd. Şti. Kuş, E. (2003). Nitel – Nicel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık. Marshall, C. & Rossman, G. (1995). Designing Qualitative Research. USA: Sage. Pub. McQueen, R. & Knussen, C. (2002). Research Methods for Social Science. UK: Prentice Hall pub. Tavşancıl, E., Aslan, E. A. (2001). Sözel, Yazılı ve Diğer Materyaller İçin İçerik Analizi ve Uygulama Örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayınevi. Zechmeister, E. B. & Shaughnessy, J. J. (1992). A Practical Introduction to Research Methods in Psychology. Mc Graw Hill, Inc.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Derse Katılım 14 10
Rapor Hazırlama 1 15
Makale Yazma 1 30
Makale Kritik Etme 2 30
Bireysel Çalışma 1 10
Okuma 14 5
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Final Sınavı 1 20 20
Derse Katılım 14 2 28
Uygulama/Pratik 14 2 28
Rapor Hazırlama 1 25 25
Makale Kritik Etme 2 15 30
Bireysel Çalışma 1 15 15
Okuma 14 4 56
Toplam İş Yükü (saat) 202

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
ÖÇ 1 4 4 2 4 3 3 3 4 3 4
ÖÇ 2 4 5 5 4 5 5
ÖÇ 3 4 4 4 4 4 4
ÖÇ 4 4 5 5 4 5
ÖÇ 5 4 4 4 4
ÖÇ 6 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 7 4 4 4 4
ÖÇ 8 5 5 4 4
ÖÇ 9 4 4 5 5
ÖÇ 10 5 5 5 5
ÖÇ 11 4 4 5 5 4
ÖÇ 12 5 5 5 5 5
ÖÇ 13 4 4 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek