GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9401045012019 Eğitim Yönetimi Kuram ve Uygulama Ders 1 1 7,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Eğitim çok boyutlu bir uygulama alanıdır. Bu boyutların tümünde bilimselleşmek eğitim niteliğinde de bir artışa yol açacaktır. İşte bu boyutlardan biri de eğitim ve okul yönetimidir. Bu alanın bilimselleşmesine katkı getirmenin ön aşaması olarak lisansta bu dersleri alan öğrencilerin ders sonunda şu özelllikleri taşıması beklenmektedir.  Eğitim örgüt/nü/lerini tüm boyutlarıyla kavramak  Eğitimin yönetimi ile ilgili kavramları bilmek  Eğitim yönetimi kuramlarından haberdar olmak  Kuramları okul ve eğitim örgütleri yönetimine uygulayabilmek  Uygulamadaki problemlerin farkında olmak ve çözebilmek


Prof. Dr. Erdal TOPRAKÇI


1 Yönetim süreçlerini bilir.
2 Eğitim yönetiminin liderlik, motivasyon, iletişim, değişme gibi alanlarını, boyutlarını bilir ve açıklar.
3 Eğitim ve yönetimle ilgili kavramları bilir.
4 Yönetim kuramlarını bilir ve birbirleri ile olan ilişkilerini açıklar.
5 Eğitim yöneticisinin yeterliliklerini bilir ve açıklar.
6 Eğitim yöneticisinin sorunlarını bilir.
7 Eğitimin yönetimi ile ilgili sorunlarını bilir.
8 Türkiye’de ve dünyada eğitim yöneticisi yetiştirme uygulamalarını bilir.

İkinci Öğretim


Yok


Yok


*Eğitim sistemi ve okullara genel bir bakış * Eğitim ve yönetim alanına ilgili temel kavramlar *Eğitimle ilgili yeni değerler ve paradigmalar * İnsan doğasına ilişkin sayıltılar * Klasik ve Çağdaş Yönetim kuramları *Okul Etkililiği ve Değişim Yönetimi * Okul Liderliği * Yönetim süreçleri * Sosyal bir sistem olarak okul (okulun iç ve dış ögeleri) * Okullarda Güç Kaynakları ve Politikalar *Örgüt Kültürü ve İklimi * Örgütsel Çatışma * Türk Eğitim sisteminde yaşanan örgütsel ve yönetsel sorunlar *Güdü ve Doyum Kuramları


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 -Eğitim yönetimi kavramları (Eğitim, tarihi, felsefesi, alanları vb.)
2 -Eğitim yönetimi Bilimie ğitim bilimleri ve diğer bilimler
3 -Eğitim yönetimi Bilimi-eğitim bilimleri ve diğer bilimler
4 -Türk Eğitim Sistemi ve Yönetimi
5 -Eğitim yönetimini etkileyen faktörler
6 -Eğitim yönetimi kuramları-klasik ve neoklasik yaklaşımlar
7 -Eğitim yönetimi kuramları-Modern yaklaşımlar
8 -Eğitim yönetimi kuramları-Modern yaklaşımlar
9 -Eğitim yönetimi kuramları-Postmodern yaklaşımlar
10 -Eğitim yönetimi süreci Giriş- Karar verme-planlama
11 -Eğitim yönetimi süreci Örgütleme-İletişim
12 -Eğitim yönetimi süreci Eşgüdümleme ve Etkileme
13 -Eğitim yönetimi süreci Değerlendirme ve Liderlik
14 -Türk Eğitim sisteminde yaşanan örgütsel ve yönetsel sorunlar

Açıkgöz, Kemal Eğitim Yöneticisi İçin Notlar, (Eğitim Yönetimi Ders Notları ), Malatya, 1992. Açıkalın, Aytaç (2004) Okul Yöneticliği PegemeA yayınları Adem, Mahmut Eğitim Planlaması, Ankara: A.Ü Eğitim Fakültesi EFAM Yayınları No : 1, 1981. Aslan, Battal Ankara Merkez İlçelerinde Temel Eğitim Birinci Kademe (İlkokullar) Düzeyinde Okul-Aile İlişkileri, (Yayınlanmamış Doktora Tezi) Ankara : Hacettepe Üniversitesi, 1984. Aydın, Mustafa Eğitim Yönetimi, Ankara: Hatipoğlu Yayınevi.(Üçüncü Baskı), 1991. ------Eğitim Yönetimi İçin Bir Değer Çerçevesi", (Ders Notları), Malatya: İnönü Üniversitesi Eğitim Fakultesi, 1993 ------Eğitim Yönetimi ve Liderlik, (Ders Notları), Malatya:İnönü Üniversitesi Eğitim Fakultesi, 1994. Balcı, Esergül. Ödüller, Güdüleme Kuramları ve Türkiye ‘de Öğretmen Ödülleri, Ankara:Adım Yayıncılık Ltd. Şti, 1992. Başaran, İ. Ethem. Eğitim Yönetimi ", Ankara: Sevinç Matbaası, 1988. Beare, Hedley-Brian J.Caldwell-Ross H. Millikan "Creating An Excelent School : Some New Management Techniques", Worcester:Printed in Great Britain by Billings and Sons Ltd, 1989. Bilgen, Nihat. “Eğitim Yönetiminde Koordinasyona Dönük Değerlendirme“, Eğitim Yönetiminde Denetleme ve Değerlendirme Sempozyumu. (25-26/ Nisan / 1985), Ankara: A. Ü. E. B. F. Yayınları, No: 47 (s.71 - 82 ), 1985. Bursalıoğlu, Ziya. Okul Yönetiminde Yeni Yapı ve Davranış, Ankara: A.Ü. Eğitim Fakultesi Yayınları No:154, 1987. Bush, Tony. Theories of Educational Management, London: Paul Chapman Publishing Ltd, 1986. Campbell, Roald F-John E. Corbally and Raphhael O. Nystrand İntroduction to Educational Administration, Boston: Allyn an Bacon, 1983. Can, Halil ve Meral Tecer. İşletme Yönetimi, Ankara:TODAİE Yayınları No:199, 1978. Can, Halil.Organizasyon ve Yönetim, Ankara: Adım Yayıncılık Mat. San. Tic. Ltd., İkinci Baskı, 1992. Cave , E And D. Demick. "Marketing The School", In Local Management of Schools: Some Practical İssues, London; (Edited by Ernie Cave And Cyrill Wilkinson ). (P. 70-80), 1990. Cohen, M.P-J.G March And J.R Olsen. "A. Garbage Can Model of Organizational Choice", Administrative Science Quarterly, 17, No:1, (pp.1-18), 1972. Çelik, Vehbi. "Eğitim Yönetiminde Örgütsel Kültür ve Önemi", Ankara: TODAİE Dergisi, cilt:26, sayı:2, Haziran, (s.135 -145 ), 1993. Davis, Keith. İşletmede İnsan Davranışı: Örgütsel Davranış,(5.Baskıdan çeviren : Kemal Tosun ve vd. ) İstanbul: İ.Ü. İşletme İktisadı Yayınları No:98, 1988. Derr, C. Broklyn and Thomas J. Delong. " What Business Management Can Teach Schools "in The Management of Educational Institutions: Teory Research and Conusttancy, (Edited Gray, H). England : The Falmer Press, Sussex (P. 127-137), 1982 . Doğrusöz, Halim. “Karar Vermede Değerlendirmenin Yeri ve Rolü“, Eğitim Yönetiminde Denetleme ve Değerlendirme Sempozyumu. (25-26/Nisan/1985), Ankara: A.Ü.E.B.F.Yayınları, No:47 (s.13-19 ), 1985 . Dönmez, Burhanettin. İnönü Üniversitesi Örgütsel İklimi, Malatya : İnönü Üniversitesi (Yayınlanmamış Doktora Tezi), 1984 . Drucker, Peter F. Devlet ve Politika Alanında, Ekonomi Bilimi ve İş Dünyasında, Toplumda ve Dünya Görüşünde-Yeni Gerçekler, (Çeviren: Birtane Karanakçı) Ankara :Türkiye İş Bankası, Kültür Yayınları No : 315, 1992 . Ensari, Hoşcan. Eğitim Yönetimi ve Liderlik, (Yayınlanmamış Araştırma), İstanbul, 1993 . Eren, Erol. Yönetim ve Organizasyon, İstanbul: İ.Ü. İşletme Fakültesi Yayınları No: 236, 1991 . Ergun, Turgay ve Aykut Polatoğlu. Kamu Yönetimine Giriş, (3. Baskı), Ankara: TODAİE Yayınları, No: 222, 1988 . Ersan, Nurgün. Yönetim Süreçleri ve Teorileri, Ankara: Semih Matbaacılık, 1987 . Ertekin, Yücel Örgüt İklimi, Ankara: TODAİE Yayınları No:174, 1978 . ------ “Yönetim Kuramında Düşünce Akımları“, TODAİE Dergisi.18 ( 4 ), Ankara, 1985 . Everard, Bertre And Morris Geoffrey. Effective School Management, London Paul Chapman Publishing Ltd, 1990. Fagerlind, Ingemar and Lawrence J.S. Education and National Development", New-York: Pergaman Press. (Second Edition ), 1989. Glatler, Ron. "The Micropolitiecs of Education Issues For Traning” Educational Management and Administration , Vol:10, No: 2, (P.160-165), 1982 . Güçlüol, Kemal. Eğitim Yönetiminde Karar ve Örnek Olaylar, Ankara : Kadıoğlu Matbaası, 1985 . Gürkaynak, İpek.. “Etkiye Dönük Değerlendirme“, Eğitim Yönetiminde Denetleme ve Değerlendirme Sempozyumu. (25-26 / Nisan / 1985), Ankara: A.Ü. E.B.F. Yayınları, No: 47 (s.37-42), 1985. Haag, Daniel. The Right to Education What Kind of Management", Printed Switzerland by Presses Centrales, Lousanne Published. UNESCO, 1982. Handy, Charles and Robert Aitken. Understanding Schools as Organizations", England : Penguin Books Ltd, 1990. Hicks, G. Herbert. Örgütlerin Yönetimi: Sistemler ve Beşeri Kaynaklar Açısından, (Çeviren: Osman Tekok ve vd.) İstanbul: Turhan Kitabevi, 1979. Homans, George C. İnsan Grubu, (Çeviren: Oguz Onaran ve vd.) Ankara: TODAİE Yayınları No: 121, 1971 . Hoy, Wayne K. and Cecil G. Miskel. Educational Administration Theory, Resarch and Practice, New-York Random House, 1987. Hoyle, Eric "The Politics of School Management", Banglore: Macmillan India Ltd, 1986 . Karagözoğlu, Galip. “İletişimin Değerlendirilmesi“, Eğitim Yönetiminde Denetleme ve Değerlendirme Sempozyumu. (25-26/ Nisan / 1985), Ankara: A.Ü.E.B.F. Yayınları, No: 47 ( s.65 - 70 ), 1985. Katz, Daniel and Robert L. Kahn. "Örgütlerin Toplumsal Psikolojisi",(Çeviren: Halil Can, Yavuz Bayar). Ankara: TODAİE Yayınları No: 167, 1977. Kaya, Yahya K. Eğitim Yönetimi, Kuram ve Türkiye 'deki Uygulama, Ankara : Set Ofset Matbaacılık Ltd. Şti, 1991. Koberg, Christine S. "Dissimilar Stuructural and Control Profiles Of Educational and Technical Organizations ", Journal of Management Studies, 25. 2 March. ( P. 121-130 ), 1988. Maher, Lary E. "Management Competencies of Educational Administrators and Industrial Mangers as Percevied by Professors of Educational Administration and Professors of Business Administration", Dissertation Abstracts International : Education, Administration. Vol: 43. No: 07 January. (P. 2186 - A ), 1983. March, James. G. and Herbert A Simon. Örgütler, (Çeviren :Ömer Bozkurt ve Oğuz Onaran ) Ankara: TODAİE Yayınları No:144, 1975. Milli Eğitim Bakanlığı. Milli Eğitim Temel Kanunu 1739, 14.6.1973. Mills, Peter K. and Barry Z. Posner. "The Reletionships Among Self-Supervision, Structure and Technology in Professional Service Organizations", Academy of Management Journal. Vol :35, No : 2 (P.437-443), 1982 . Monahan, William G and Herbert R. Hengst. "Management Conserns and Management Issues ", In Comtemporary Educational Administration. New-York : Macmillan Publishing Co. Inc, 1982 . Naisbilt, J. and Aburdene, P. Değişen Dünya 'da 1990 'ların On Yeni Hedefi, Megatrends 2000, Büyük Yönelimler, (Çeviren:Erdal Güven). Ankara: Form Yayınları, 1993. Onaran, Oğuz. Örgütlerde Karar Verme, Ankara: A.Ü.Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları, No : 321, 1975 . ------ Çalışma Yaşamında Güdüleme Kuramları, Ankara: A.Ü. Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları, No : 470, 1981. Owens, Robert G. Organizational Behevior in Education, New –Jersey Prentice - Hall, Inc. Englewood Cliffs, 1981. Özyürek, Leyla. Öğretmenlere Yönelik Hizmet- İçi Eğitim Programlarının Etkinliği, Ankara : A.Ü. Eğitim Fakültesi Yayınları, No :102, 1981. Pfeffer, J. Power in Organizations, New-York : Pitman. Marshfield MA, 1981 . Rebore, Ronald W. Educational Administration (A Margement Approach), New-Jersey: Prentice-Hall Inc. Englewood Cliffs, 1985. Schein, Edgar H. Örgüt Psikolojisi, ( Çeviren : Mustafa Tosun) Ankara: TODAİE Yayınları No : 173, 1978. Schwenk, Charles R. "Conflict in Organizational Decision Making An Exploratory Study of Its Effects in For-Profit and Not -For - Profit Organizations", Management Science. Vol : 36, No : 4 Aprill ( P. 436 - 448), 1990. Serin, Necdet. Eğitim Ekonomisi, Ankara: A:Ü: Eğitim Fakültesi Yayınları No : 77, 1979 . Slocum, J. and Sims, H. " A Typology For Integrating Technology, Organization and Job Design Human Relations. Vol: 33 (P. 193 - 212), 1980. Taymaz, Haydar. Hizmet-İçi Eğitim, Kavramlar, İlkeler, Yöntemler, Ankara: A:Ü: Eğitim Fakültesi Yayınları No : 94, 1988. ------ Uygulamalı Okul Yönetimi, Ankara: A:Ü: Eğitim Fakültesi Yayınları No:166, 1981. Thompson, James D. Örgütler Çalışırken, Yönetim Teorisinin Toplumbilimsel Temeli, (Çeviren: Ural Sözen ve Tengiz Üçok ) Ankara: Kalite Matbaası, 1976. Çok Yazarlı Eğitim Yönetimi-Teori Araştırma ve Uygulama (Çeviri Editörü Turan, S) Nobel Yayınları 2015 Toprakçı, Erdal.Okul Yönetiminin Kendine Özgü Yönleri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Malatya: İnönü Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.1994 Toprakçı, Erdal ve Esen Altunay (2015) Anılarla Öğretmenlik Pegem Yayınları Ankara Toprakçı, Erdal. (2013) Sınıfı Yönetimi Pegem Yayınları Ankara Toprakçı, Erdal. (2008) Sınıfa Dayalı Yönetim Pegem Yayınları Ankara Toprakçı, Erdal ve Diğerleri. (2008) Eğitbilime Giriş Ütopya Yayınları (Editör: Erdal Toprakçı) Ankara Toprakçı, Erdal ve Diğerleri. (2008) Sınıf Örgütünün Yönetimi Ütopya Yayınları Ankara Tortop, Nuri ve Eyyüp İspir. "Yönetim Bilimi", Ankara: Bilim Yayınları, Tarihsiz .Tosun, Kemal "İşletme Yönetimi", İstanbul: İ:Ü. İşletme Fakültesi Yayınları No: 226, 1990. Twomey, Elizabeth A. "The Decision Making Process of School Closing Due to Decling Enrollment ( Case Studies )", Dissertation Abstracts International: Education, Administration. Vol: 43, No:09 March, (P. 2853-A), 1983. Üstüner, Mehmet. “Yönetim Sürecinin Analizi“, Malatya: İnönü Üniversitesi Sos. Bil. Enst. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi ), 1993. Walser, F. Le Roy. "Similarities and Differences in Procedures for Developing and Approwing Voluntary Standarts in Selected Organizations in Education and The Private Sector", Dissertation Abstracts International: Education, Administration. Vol: 50, No: 8, February, 1990. Weick, Karl E. "Educational Organizations as Loosely Coupled Systems", Administrative Science Quarterly. March. Vol 21 ( p. 1 - 19), 1976 . Zoga, Ergun. “ İdarecilik Sanatı “, Sevk ve İdare Derneği Yayınları, 1973 .


Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 40
Ev Ödevi 1 60
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 8 8
Final Sınavı 1 10 10
Bütünleme Sınavı 1 8 8
Bireysel Çalışma 14 3 42
Ev Ödevi 14 10 140
Toplam İş Yükü (saat) 208

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
ÖÇ 1 1 1
ÖÇ 2 2 4 3 1
ÖÇ 3 4 5 4 1
ÖÇ 4 1
ÖÇ 5 2 4 3
ÖÇ 6 5 5 1 5
ÖÇ 7 4 4 2 1 5
ÖÇ 8 2 1 5 1
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek