Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9401045002019 | Eğitim Planlaması ve Ekonomisi | Ders | 1 | 2 | 6,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Bu dersin sonunda öğrenciler, planlama ilke ve yaklaşımları çerçevesinde eğitim sistemini çözümleyebilecek, finansman modellerini eğitim kurumlarına uyarlayabilecek, planlama ve eğitim ekonomisi alanlarında karşılaşılacak sorunları bütüncül bir bakış açıcı ile değerlendirip, kurumsal etkililiği artırma doğrultusunda çözüm önerileri geliştirebileceklerdir.
Doç. Dr. Yılmaz TONBUL
1 | Eğitim planlaması ilke, yaklaşım ve stratejileri anlam bilgisi. |
2 | Planlama süreci ve stratejilerini eğitim örgütlerine uyarlayabilme. |
3 | Eğitim politikalarında planlamanın yeri ve önemini kavrayabilme. |
4 | Ekonominin kavramlarını (ör. verimlilik, arz, mal, maliyet, değer vb.) eğitim kurumları ile ilişkilendirebilme |
5 | Türk eğitim sisteminin planlama ve ekonomik sorunlarını, ilgili kuramlar çerçevesinde değerlendirebilme. |
6 | Eğitim planlaması veya ekonomisi alanında bir sorunla ilgili veri toplayabilme, çözümleyebilme ve raporlaştırabilme. |
7 | Ulusal ve uluslararası alandaki eğitim planlaması ve ekonomisi ile ilgili konu ve gelişmelerle ilgilenmeye duyarlı oluş |
8 | Planlama ve ekonomi alanlarında akademik ağlar geliştirme ve alanın etkinliklerine katılma. |
9 | Planlama ve ekonomi alanlarıyla ilgili sorunların çözümünde takım çalışmasına yatkın olma. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Eğitim planlaması ilke ve yaklaşımları, Planlama ilke ve stratejilerini, Kalkınma planlarında ve eğitim politikalarında planlama, Türk eğitim sisteminde planlama birimlerinde yönetsel ve örgütsel yapılanma, Türk eğitim sisteminin planlama ve ekonomi sorunları, temel ekonomik kavramlar, eğitim sisteminin ekonomi boyutu, Finansman modelleri
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Ders tanıtımı: Kapsamı, Gerekçesi, Önemi, Beklentileri oluşturma, işleyişi ve değerlendirme ölçütlerini açıklama. Eğitim planlaması ve ekonomisi ile ilgili olarak eğitim kurumlarına genel bir bakış. | ||
2 | Eğitim planlaması ilke ve yaklaşımları | ||
3 | Eğitim politikaları, kalkınma planları ve şuralarda eğitim planlaması | ||
4 | Stratejik planlama | ||
5 | Eğitim politikaları ve politik teori yaklaşımları | ||
6 | Türk eğitim sisteminde planlama birimleri | ||
7 | Okula dayalı planlama uygulamaları. | ||
8 | Vize | ||
9 | Temel ekonomik kavramlar | ||
10 | Eğitim ekonomisi kuramları ve modelleri | ||
11 | Eğitimde ekonomik göstergeler | ||
12 | Okul bütçesinin yönetimi | ||
13 | Yükseköğretimde eğitim ekonomisi | ||
14 | Araştırma, ödev ve raporların değerlendirilmesi | ||
15 | Final |
Eğitim planlaması makaleleri Adem, M. Eğitim planlaması. Ankara: Pegem Akademi. Boydak Özan, M., Polat, H. Gündüzalp,S. & Yaraş. (2015) Eğitim Kurumlarında SWOT Analizi Turkish Journal of Educational Studies, 2 (1) dergi.firat.edu.tr/index.php/turk-jes/article/download/59/28 Carlson , R., V.&. Awkerman, G. (1990) Educational planning: concepts, strategies, and practices . Longman Group United Kingdom. Çağlar, M. &Reis, O.( ) Çağdaş ve küresel eğitim planlaması. Ankara: Pegem Akademi. Çalık, T. (2003) Eğitimde stratejik planlama ve okulların stratejik planlama açısından nitel değerlendirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi :11 (2) 251-268. Çetin, H.& Ünal, Ö.F. (2011)Bilişim teknolojileri temelli stratejik planlama: Eğitim sektörüne yönelik bir model önerisi Bilişim Teknolojiler Dergisi,4(3). https://www.researchgate.net/publication/265387570 Education finance for school leaders: strategic planning and administration. Prentice Hall. Herman, J. (2002) Educational planning: strategic, tactical, and operational. Scarecrow Education Işık, H.&Aypay, A. (2004)Eğitimde Stratejik Plan Geliştirme Sürecinde Karşılaşılan Sorunlar: Çanakkale İlinde Yapılan Bir İnceleme.. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(3), 349-363. Kaufman, R. (1994) Mapping educational success: strategic thinking and planning for school administrators (successful schools). Corwin Press. Kurul, N.(2002) Eğitim finansmanı. Ankara: Anı yayıncılık. Levent, E. (2005) Türkiye’de insan kaynaklarının geliştirilmesi ve eğitim planlaması. Pegem Akademi. Memduhoğlu, H.B.&Uçar, İ.H.(2012) Yönetici ve Öğretmenlerin Stratejik Planlama Algısı ve Okullarda Mevcut Stratejik Planlama Uygulamalarının Değerlendirilmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Yıl 12(23),s. 234 – 256. http://dergipark.gov.tr/download/article-file/181376 Taşdemir, M. (2006) Öğretmenlerin planlama yeterlikleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 4.(3) s. 287-307. http://dergipark.gov.tr/download/article-file/256366 Tok, T. N. (2012). Türkiye’deki siyasal partilerin eğitim söylemleri ve siyasaları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi [Educational Administration: Theory and Practice], 18(2), 273-312. Toprakçı,E., Güngör, A. (2014) Türkiye’deki Siyasal Partilerin Eğitim Politikaları, Educational Policy Analysis and Strategic Research, V 9,N 1, 2014 © 2014 INASED. http://dergipark.gov.tr/download/article-file/161890. Eğitim Ekonomisi yayınları Bildirici, Z. (2017) Türkiye ve Avrupa’da okul öncesi eğitim ekonomisinin karşılaştırmalı analizi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İktisat Anabilim Dalı İktisat Teorisi Bilim Dalı, İstanbul. Çalışkan, Ş., Karabacak, M. & Meçik, O.(2013) 2013Türkiye’de Eğitim-Ekonomik Büyüme İlişkisi: 1923-2011 (Kantitatif Bir Yaklaşım). Yönetim Bilimleri Dergisi 11 (21), ss. 29-48. http://dergipark.gov.tr/download/article-file/46273 Ekinci, C. E (2009) Türkiye’de Yükseköğretimde Öğrenci Harcama ve Maliyetleri. Eğitim ve Bilim 34(154), 119-133. Güngör, G.& Göksu, A. (2013). Türkiye’de eğitimin finansmanı ve ülkelerarası bir karşılaştırma. Yönetim Ve Ekonomi , Cilt:20(1) Hoşgörür, V.&Arslan, İ.(2014) Okul Örgütünün Finansal Kaynaklarının Yönetimi Sorunu (Yatağan İlçesi Örneği). Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , (1), 91-102. Kavak, Y.&Ekinci, C.E. (1994 ) Eğitimin finansmanı sorunu ve maliyetlerin azaltılmasına ilişkin alternatif stratejiler. Hacettepe Üniversitesi Egitim Fakütesi Dergisi. 10(1994) 65-72. Türkmen, F. (2009) Yükseköğretim sistemi için bir finansman modeli önerisi. Yayın No DPT : 2787, ISBN No: 978-97519-4450-4.
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 40 |
Ev Ödevi | 1 | 60 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Gözlem | 4 | 5 | 20 |
Örnek Vaka İncelemesi | 2 | 5 | 10 |
Rapor Hazırlama | 2 | 20 | 40 |
Rapor Sunma | 2 | 3 | 6 |
Makale Kritik Etme | 2 | 15 | 30 |
Bireysel Çalışma | 2 | 20 | 40 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Ev Ödevi | 2 | 5 | 10 |
Toplam İş Yükü (saat) | 178 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | |
ÖÇ 1 | 4 | |||||||||
ÖÇ 2 | 5 | |||||||||
ÖÇ 3 | 4 | 4 | ||||||||
ÖÇ 4 | 5 | 5 | ||||||||
ÖÇ 5 | 5 | 5 | ||||||||
ÖÇ 6 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||
ÖÇ 7 | 5 | 5 | ||||||||
ÖÇ 8 | 5 | 5 | 5 | |||||||
ÖÇ 9 | 5 | 4 |