Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9401047052019 | Eğitimde Liderlik | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 6,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Bu dersin sonunda öğrenciler, liderlik yaklaşımları doğrultusunda eğitim liderliği rollerini bütüncül bir bakış açısı ile analiz ederek etkili okul yönetimi için model önerileri oluşturabileceklerdir.
Doç. Dr. Osman Ferda BEYTEKİN
1 | Katılımcılar etkili eğitim lideri olmanın gerektirdiği bilgi ve beceriye sahip olurlar. |
2 | Yönetici, lider, liderlik kavramlarını ve aralarındaki ilişkiyi bilir. |
3 | Liderlik yaklaşımlarını kavrar ve etkili kullanım koşullarını analiz eder. |
4 | Etkili ve uygun eğitim liderliği yaklaşımının ne olacağını belirleyebilmek için gereken, karşılaşılan sorunun çözümünde iyi bir tanılayıcı olmak niteliğine sahip düzeyde sentez yapabilir. |
5 | Eğitim liderliğinin açıklama çabalarının geçirdiği aşamaları kavrar. |
6 | Eğitimde liderliğe ilişkin alan yazındaki bilimsel çalışmaları bilir. |
İkinci Öğretim
Yok
Yok
Yönetici, Lider, Liderin işlevleri; Liderlik Biçemleri; Özellikler Kuramı, Davranışçı Kuram; Duruma Bağımlılık Kuramları; Kültürel Liderlik; Vizyoner Liderlik; Öğretimsel Liderlik; Öğrenen Liderlik; Dönüşümsel Liderlik; Etik Liderlik; Eğitim Liderliği.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Tanışma, dersin içeriğini, gerekliliğini ve değerlendirme ölçütlerini paylaşma. | ||
2 | Lider kimdir? Liderin güç kaynakları nelerdir? | ||
3 | Liderlikte özellikler kuramı | ||
4 | Davranışçı liderlik kuramı | ||
5 | Durumsal liderlik kuramları | ||
6 | Eğitim liderleri için mesleki standartlar. Eğitim Lideri Standart 1. Misyon, Vizyon ve Temel Değerler | ||
7 | Eğitim Lideri Standart 2. Etik ve Mesleki Normlar | ||
8 | Arasınav | ||
9 | Eğitim Lideri Standart 3. Eşitlik ve Kültürel Duyarlılık | ||
10 | Eğitim Lideri Standart 4. Müfredat, Öğretim ve Değerlendirme | ||
11 | Eğitim Lideri Standart 5. Öğrenciler için Bakım ve Destek Topluluğu | ||
12 | Eğitim Lideri Standart 6. Okul Personelinin Mesleki Kapasitesi | ||
13 | Eğitim Lideri Standart 7. Öğretmenler ve Personel için Profesyonel Topluluk | ||
14 | Eğitim Lideri Standart 8. Ailelerin ve Topluluğun Anlamlı Katılımı | ||
15 | Eğitim Lideri Standart 9. İşlemler ve Yönetim Eğitim Lideri Standart 10. Okul Geliştirme | ||
16 | Yıl sonu sınavı |
Yukl, G.A. (2002) .Leadership in Organizations,. 5th Edition Prentice Hall, Eğitim Yönetimi (Mustafa Aydın), Okul Yönetiminde Yeni Yapı ve Davranış (Ziya Bursalıoğlu), Eğitimsel Liderlik (Vehbi Çelik), Öğretim Liderliği (Mehmet Şişman), Lider Sarmalında Vizyon (Ş. Şule Erçetin), Beşinci Disiplin (Peter M. Senge), Liderlik ve Yönetim (Isabel Werner), Etkili Liderlik Eğitim (Thomas Gordon), Bir Lider Olabilmek (Warren Bennis), Gelecek İçin Yönetim (Peter F. Drucker), Etkin Yöneticilik (Peter F. Drucker), Etkin Yöneticinin Seyir Defteri (Peter F. Drucker), İnsan Lider Doğmaz (Howard Haas ve Bob Tamarkın), Liderlik Yasaları (John C. Maxwell), Liderlik Nitelikleri (John C. Maxwell), Kötü Liderlik (Barbara Kellerman), The Essentials of School Leadership (Brent Davies), Primal Leadership (Daniel Goleman, Richard Boyatzıs ve Annıe McKee), The learning leader (Douglas B. Reeves), The nature of leadership (B. Joseph White), On becoming a school leader (Arthur Wright Combs), Leadership in education [electronic resource] / edited by Mark Brundrett, Neil Burton and Robert Smith, Leadership for learning [electronic resource] : how to help teachers succeed / Carl D. Glickman
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Tartışma | 14 | 1 | 14 |
Beyin Fırtınası | 14 | 2 | 28 |
Rapor Hazırlama | 1 | 1 | 1 |
Makale Kritik Etme | 8 | 1 | 8 |
Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 |
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 4 | 4 |
Okuma | 14 | 2 | 28 |
Rapor | 2 | 4 | 8 |
Ev Ödevi | 14 | 1 | 14 |
Toplam İş Yükü (saat) | 180 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | |
ÖÇ 1 | 5 | 5 | ||||||
ÖÇ 2 | 4 | 4 | 5 | |||||
ÖÇ 3 | 5 | |||||||
ÖÇ 4 | 5 | |||||||
ÖÇ 5 | 5 | |||||||
ÖÇ 6 | 5 | 4 | 5 |